5000 kilometer med bil på arktisk isbre

Ved hjelp av tre spesialtilpassede kjøretøy og dekk utviklet for ekstreme forhold, trosset syv menn Grønlands øde landskap der 40 minusgrader og snøstormer ble en del av opplevelsen.

 I løpet av tre uker kjørte det islandsk-amerikanske teamet fra sørkysten av Grønland, hele veien til nordspissen og tilbake. Et av kjøretøyene, bygget av Arctic Trucks, var utstyrt med det robuste dekket Nokian Hakkapeliitta 44 som er spesialdesignet for ekstreme vinterforhold. Ekspedisjonen i det arktiske landskapet var en tøff test for både teamet og utstyret, spesielt når den totale reisedistansen var hele 5169 kilometer.

 I løpet av reisen samlet teamet inn værinformasjon, snø- og isprøver som senere ble overlevert til flere ulike universiteter.

Skiftende vintervær med temperaturer ned mot minus 40 grader kombinert med snøstormer, gjorde at teamet kjørte så sakte som 10 km/t på enkelte av etappene. Det var likevel helt i starten av ekspedisjonen at teamet møtte på de største utfordringene.

– Det vanskeligste var å finne en trygg rute fra sjøisen og ut på den tykke kontinentale isbreen. På et tidspunkt gikk faktisk den ene bilen gjennom isen og delvis ned i en elv, sier Emil Grimsson, en av Arctic Trucks grunnleggere.

 Ekstreme forhold krevde spesialtilpasset utstyr

For å kunne gjennomføre ekspedisjonen trengte teamet utstyr laget for ekstreme forhold. Teamet valgte tre spesialbygde kjøretøy fra Arctic Trucks, som er den samme typen kjøretøy som brukes under ekspedisjoner i Antarktis. Det nyeste kjøretøyet var utstyrt med Nokian Hakkapeliitta 44, som er utviklet i samarbeid med Arctic Trucks. Dekket har en gummiblanding spesialtilpasset for å gi både grep og holdbarhet i svært kalde omgivelser.

– Jeg ønsket å bruke Nokian Hakkapeliitta-dekk basert på mine tidligere erfaringer med dem. Disse dekkene takler ekstreme forhold og fungerer svært godt selv under temperaturer så ekstremt som minus 40 grader, samtidig som det er svært drivstoffeffektivt. I tillegg trenger man store dekk med nok plass til luft når man kjører på myk snø. Du kan justere lengden på dekkets kontaktflate ved å regulere dekktrykket. Et bredt dekk vil ikke synke så dypt ned i snøen som et smalt dekk, sier Grimsson.

– En tur man bare opplever én gang

Til tross for utfordringer på løpende bånd er Grimsson klar på at han ikke ville vært foruten opplevelsen.

– Jeg er usikker på om noen har kjørt bil så langt nord før. Uansett så er en slik reise noe man kun får oppleve én gang i livet. Turer som dette tar deg til en annen virkelighet der du kun fokuserer på det som skjer der og da, nyter øyeblikkene og glemmer alt annet, sier Grimsson.

Nokian hakkapelitta grønland
Teamet bestod av Greg Miller (leder), Scott Brady, Clay Croft, Dr. Jon Solberg og Kurt Williams fra USA og Emil Grimsson (co-leader) og Torfi Johannsson fra Island.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et

VW Golf R

VW Golf R: Barskingen

Ta en Golf, fyll den med 300 illsinte hestekrefter, firehjulstrekk, adaptivt sportsunderstell og 7-trinns DSG girkasse. Det blir en svært vellykket oppskrift.