Mercedes oppdaterer GLC

Bestselgeren Mercedes-Benz GLC er tilbake med en omfattende midtlivsoppdatering. Dette innebærer nye effektive motorer, infotainment-systemet MBUX og selvkjørende egenskaper på S-Klassenivå.

Modellen debuterer på bilmessen i Genève 5. mars og får norsk lansering etter sommeren.

– GLC har vært en stor suksess for Mercedes-Benz helt siden lanseringen i 2015 og har de to siste årene vært Bertel O. Steens mest solgte modell. Den massive oppgraderingen gir god grunn til optimisme også for arvtakeren, sier Kjetil Myhre, direktør for Mercedes-Benz personbil i en pressemelding.

Robust utseende og ny lyssignatur

I utviklingen av GLC har designerne fokusert på å gi modellen et robust og sportslig uttrykk. Dette for å speile de de forbedrede terreng-egenskapene og kjøredynamikken på asfaltert vei. De skulpterte overflatene og kromdetaljene strekker seg hele veien fra den nye fronten med doble lameller, til de redesignede baklyktene. I front har lyktene fått en ny lyssignatur og LED High performance som standard. De velkjente Multibeam-lysene med 84 individuelt justerbare dioder er tilgjengelig som tilvalg, noe svært mange nordmenn krysser av for når de kjøper en ny Mercedes-Benz, melder pressemeldingen.

Bevegelsessensor og berøringsskjerm

Interiøret kombinerer luksus, innovasjoner og brukervennlighet på en overbevisende måte. Infotainment-systemet inkluderer nå en større medieskjerm og et heldigitalt instrumentpanel, men det virkelige høydepunktet finner man bak fasaden, nemlig siste generasjon MBUX – Mercedes-Benz User Experience. Det er intuitivt i bruk og kan skreddersys etter kundens preferanser. Bilens funksjoner kan betjenes ved berøring, håndbevegelser eller med stemmekommandoen «Hey, Mercedes».

Det er totalt fem forskjellige muligheter til å samhandle med infotainment-systemet i GLC:

  1. Via den berøringsfølsomme multimediaskjermen i midten
  2. Ved bruk av kontrollknappene på det nye multifunksjonsrattet
  3. Med den nye berøringsplaten i midtkonsollen
  4. Ved hjelp av hånd- og armbevegelser (Interior Assist)
  5. Ved talestyring, enten med talknapp på rattet eller stemmekommandoen «Hey, Mercedes»

Redusert risiko for kollisjon med nye assistansesystemer

Mercedes-Benz GLC får de samme avanserte assistansesystemene som i storebror GLE og tar aktiv sikkerhet til et nytt nivå. Et eksempel er rutebasert hastighetsjustering der GLC kan gjenkjenne og reagere på langsom trafikk ved hjelp av informasjon fra LiveTraffic dersom sjåføren er uoppmerksom, for eksempel ved kø rundt en sving. Fartsholderen reduserer da hastigheten til rundt 100 km/t, noe som gir den aktive bremseassistenten rom til å stoppe bilen om føreren ikke reagerer.

Hvis det er fare for kollisjon med motgående trafikk når du skal svinge av veien kan Turn-off-funksjonen hindre dette innenfor hastigheter som er typiske for slike manøvrer. Bremseinngrep finner sted dersom føreren signalerer at han/hun skal svinge og systemet mener det er fare for kollisjon.

Trailer Maneuvering Assist er også nytt i GLC og gjør det betraktelig lettere å manøvrere for uerfarne tilhengerbrukere.

Nye effektive motorer med 48-voltsystem og omfattende rensesystem

Fra markedslanseringen i midten av 2019 blir GLC tilgjengelig med de nyeste firesylindrede bensin- og dieselmotorene fra Mercedes-Benz. Disse bidrar til økt effekt og betydelig lavere drivstofforbruk enn dagens motorutvalg. Mer konkret betyr det at bensinmotoren M 264 med 48-voltsystem erstatter M 274 i GLC 200 og GLC 300, mens norgesfavoritten OM 654 erstatter OM 651 for GLC 220 d og GLC 300 d. Dette er motoren som i C 220 d ble målt til null utslipp av NOx i tyske ADACs nylige test av moderne dieselmotorer.

Alle modellene får 4Matic firehjulsdrift som standard og blir for første gang tilgjengelig med det 100 prosent justerbare luftfjæringssystemet Dynamic Body Controll som tilvalg.

Flere motoralternativer vil bli introdusert i løpet av året.

Tekniske data

GLC 200GLC 300GLC 200 dGLC 220 dGLC 300 d
Ytelse forbrenningsmotor (kW/hk)145/197190/258120/163143/194180/245
Ytelse elektrisk motor (kW)1010
Dreiemoment forbrenningsmotor (Nm)280370360400500
Dreiemoment elektrisk motor (Nm)150150
Blandet forbruk (l/mil)0,71-0,740,71-0,740,52-0,550,52-0,550,58
Blandet CO2-utslipp (g/km)169-161169-161145-137145-137153-151
Lik, del og følg oss: