All grunn til å smile

Prøvekjørt: Ford Fiesta ST-Line Red Edition.

Med en høyst overkommelig prislapp, masse kjøreglede og kult utseende, er Fiesta ST-Line vel verdt en nærmere kikk for de som ønsker en gøyal, sporty og praktisk bil.

Noen fullverdig familiebil er ikke Fiesta, men den har gjennom årene vokst og vokst, og Fiesta anno 2019 er en relativt romslig bil hvor det ikke er en straff å sitte i baksetet.

I denne varianten bør man sitte foran, og bak rattet er det aller best. Da opplever man en velbalansert, morsom bil som innfrir når du byr opp til dans på svingete veier. Og på langtur er den heller ikke så ekstrem at det blir en prøvelse å kjøre mil etter mil. Fiesta ST-Lines balanse mellom sporty og komfort er virkelig bra.

ST-Line-modellene byr på et sportslig eksteriør- og interiørdesign som er inspirert av Fiesta ST. Her får man utseendet og langt på vei følelsen… selv om det fortsatt er et stykke igjen helt frem til mål, altså en rendyrket ST med 60 hk mer, og naturligvis en høyere prislapp. Men for den jevne kunde vil utvilsomt ST-Line modellene ha noe for seg. Fiesta byr på en hyggelig og sportslig kjøreopplevelse bak rattet uten at det koster skjorta.

Fiesta ST Race red interiør

Prisene på ST-Line er betydelig lavere enn på en ST-modell, og er dermed attraktive og tilgjengelige for et bredere publikum. Og det er jo smart. Det er viktig å kunne selge en drøm.

Gjennomtenkt kul

Utseende på ST-Line Red Edition er herlig. Svarte fartsstriper som strekker seg fra grillen, over panseret og taket mot hekken. Det er utrolig kult mot rød lakkfarge. Svarte felger med røde detaljer og et interiør i sort med røde detaljer gjør at modellen oppleves svært gjennomtenkt.

Under panseret finner vi Ford prisbelønte 1-liters ECO Boost-motor som yter 140 hk. Denne er koblet sammen med en tettsteget og presis 5-trinns manuell girkasse. 0-100 spurten går unna på 9 sekunder, men det er ikke denne tiden som er spesielt interessant, det er derimot motorens utrolige elastisitet. Den elsker å jages, og yter godt helt godt inn på rødmerkingen på turtallet som starter på 6.500 o/min. Det er krefter over et vidt turtallsspekter, og dette gjør at man ofte ikke må gire ned for å foreta en forbikjøring.

Litt stivere

Sammenlignet med en vanlig Fiesta er ST-Line stivet opp noe i understellet uten at dette går ut over komforten. Som nevnt tidligere balanserer Fiesta ST-Line dette på en fortreffelig måte.

Utstyrsmessig hadde testbilen en del ekstra, men dette var utstyr som vi anbefaler å velge. Parkeringspakke med sensorer, el innfellbare sidespeil, komfortpakke med oppvarmet frontvindu, spyledyser og ratt er et must i den kalde tiden vi er inne i. Og er du glad i lyd, velg lydanlegget fra Bang & Olufsen og da får du også SYNC3 og 8  tommers berøringsskjerm. Disse drøye 10.000 er verdt hver krone.

Testbilen hadde en god del mer enn dette, men hadde fortsatt en hyggelig prislapp på 313.800 kroner. Dropper du alt ekstrautstyr er prisen småpene 261.600 kroner.  Fiesta ST-Line byr på mye bil og kjøreglede for pengene.

Fiesta ST 2019

Lik, del og følg oss: