Bestselger i Europa endelig hybrid 

Prøvekjørt: Honda CR-V Hybrid. Når Honda gjør noe, gjør de det skikkelig. Tidligere i år kom femte generasjon av CR-V. Masse nytt, og med forsiktig modernisering av designet. Nå kommer hybriden. Sent men godt og helt nødvendig i hybridhungrige, SUV-elskende Norge. 

Hondas nye CR-V hybrid har ingen girkasse. En knapp med D for drive og en skyvebryter med “revers”, er hele greia. Modivalg er EV, Sport eller ECO. EV er kun strøm. Sport er anelsen sportslig, og Eco forble uprøvd fra vår side under prøvekjøringen i Sevilla i Spania. 

Men du behøver ikke velge elektrisitet spesielt. Hybriden sørger selv for å tusle rundt på strøm. Det skjer på tre vis, elektronisk styrt av det Honda kaller i-MMD – intelligent Multi Mode Drive. 

Grovt forenklet kan vi si at bensinmotorens hovedoppgave her i livet er å være støttekontakt for elmotoren, som kalles propulsion motor – elektrisk kjøremotor. 

  • I EV-modus driver denne elektriske kjøremotoren hjulene med strømmen fra litiumion-batteriet.  
  • I Hybrid mates en generator av bensinmotoren. Generatoren leverer strømmen til den elektriske kjøremotoren.  
  • I Engine Drive får hjulene kraften direkte fra bensinmotoren via en kløtsj med mekanisk sperre.  

Strømmen fra batteriet bringer deg bare et par kilometer av gårde før det er tomt – noe du aldri merker fordi strøm tilføres før det skjer. En strømfordelerenhet styrer modusene sømløst.

Artikkelen fortsetter under videoen:

 

Snill mot miljøet 

Hva er så poenget med å gjøre det på denne måten? Det kan være mange – Honda har alltid vært helt i forkant av utviklingen. Men en fordel er vekten. 

Hybriden veier bare ca. 100 kilo mer enn 2018-utgaven av fossildrevne CR-V, som er femte generasjon av den populære SUV-en.  

Lite strøm går altså med til å frakte ekstra batterivekt. Andre hybrider – for eksempel ladbare – må slepe rundt på mange flere kilo. Det gjør seg utslag på forbruk og utslipp når fossilmotoren er hovedenergikilde. 

I både by og land utviser Honda CR-V Hybrid stor omtanke for utsatte grupper som for eksempel astmatikere og hestehov – vesentlig mer enn pollendryssende bjørk og furu. 

Utslipp oppgis til 117 gram CO2 per kilometer under bykjøring (med store innslag av nullutslipp – verd å understreke), og 126 gram ved kombinert kjøring. Forbruk oppgis til 0, 55 liter per mil ved kombinert kjøring. Tallene gjelder AWD. 

CR-V Hybrid

Supert lagspill 

I en hastighet på 60 km/t er EV i funksjon mer enn halvparten av tiden. I 100 km brukes EV i om lag en tredjedel av tiden.  

Under hard akselerasjon får bensinmotoren assistanse av eldriften.  

Bensinmotoren, en toliters VTEC med såkalt Atkinson forbrenningssyklus, yter 146 hestekrefter. Elmotoren byr på 182. Totalen blir 194 hk – og dreiemomentet totalt er på 315 Nm.  

Siden elmotoren leverer fra nullte sekund av, går det greit av gårde med denne 1726 kilo tunge bilen. For firehjulstrekkeren (AWD) går null til 100 på 9,2 sekunder. Versjonen med forhjulstrekk bruker 8,8 sekunder. Toppfart for begge er 180 km/t. 

Nytt om Bil kjørte bilen på landevei og motorvei, samt i bystrøk. Bilen er rask under forbikjøringer, takket være lagspillet mellom el og bensin.  

CR-V Hybrid

Kvalitetsheving 

Mesteparten av tiden er det avdempet stemning i kupeen – femte generasjon CR-V er utmerket når det gjelder støyisolering. Men drar du på, hører du forbrenningsmotoren godt. Det virket litt masete i begynnelsen – men det blir en vanesak. Det kan sammenlignes med en bil med trinnløs girkasse, bare at CR-V Hybrid faktisk ikke har noen girkasse. 

Setene gir god støtte i rygg og lår – kanskje korte i lårstykket for enkelte av oss. Slik det alltid har vært med mange bilmerker. Men stoppen er passe fast. Timers kjøring uten stølhet er mulig i denne SUVen. 

Interiøret har fått en kvalitetsheving, selv om det ikke gir CR-V noen stjerner fremfor konkurrentenes tilbud. Men skinnstolene og materialene i dørene og dashbordet gir en følelse av litt ekstra. Lister av imitert tre i dørene og instrumentbordet gjør seg. 

Sikkerhetspakken Honda Sensing er standardutstyr. Det er omfattende, med blant annet autobrems, frontkollisjonsbegrensende bremsesystem filholdervarsler- og assistent, utforkjøringsbegrensing, kollisjonsvarsling, intelligent, adaptiv fartsholder som bruker kamera og radar for å lese posisjonen til andre biler på veien. Og forsøker å hindre sammenstøt om andre kjøretøy veksler felt og det oppstår en situasjon som kan føre til sammenstøt.

LES VÅR TEST AV HONDA CR-V 2019 med bensinmotor.

Bedre 4 x 4 

Nytt er at innkoblingen av driften på bakhjulene skjer raskere og at en større del kraft kan sendes dit enn det kunne på forrige generasjon. Når det ikke trengs kraft på bakhjulene, driver forhjulene alene bilen. 

CR-V Hybrid

Bilens ytre mål er identisk med nylig ankomne femte generasjons CR-V bensin:  

460 lang, 211 bred (med sidespeilene), 168 bred – tall er centimeter. Akselavstanden er 266 cm. Bakkeklaring med 18-tommers hjul er 20 cm for AWD og 19 cm for forhjulstrekkeren. 

Batteriet stjeler plass, men bagasjerommet rommer likevel 497 liter.  

Slepevekten på 750 kilo for tilhenger med brems er i snaueste laget.  

Sultne på hybrid 

Honda CR-V var i fjor den mest solgte i segmentet i Europa med 34 516 stykker, ifølge Honda. Med femte generasjon har det kommet et løft i kvalitet, utforming og teknologi og bruksområde.  

Og altså en hybrid – som iallfall bilkjøperne i Norge er sultne på. Jo, dette kan smake av suksess for Honda.  

CR-V Hybrid skal være i salg i Norge fra mars – og prisene er klare: 

2 WD  Comfort   416 900 
2 WD  Elegance   438 900 
2 WD  Lifestyle   472 900 
AWD  Elegance   479 900 
AWD  Lifestyle   512 900 
AWD  Executive   545 900 
     
     

 Foto: Morten Løken Kværnstrøm / Honda

 

Lik, del og følg oss: