Camry er død, leve Camry…

Etter 14 års fravær i Vest-Europa dukket en helt ny årgang av Toyotas Camry nylig opp på Paris Motor Show. Faktisk 8. generasjon siden fødselen i 1982.

Helt død har den altså ikke vært, den har vært solgt i hele 100 land verden over og med et årlig salg på 700.000 enheter er den mestselgende i D/E-segmentet – store personbiler.

Med Toyotas nye TNGA-plattform og helt ny selvladende hybridlinje som med samlet innsats yter 218 hk ønsker vi hjertelig velkommen tilbake.

Plassert som sedan i D/E-segmentet snakker vi altså om en rimelig stor bil tilrettelagt for glede for både fører og passasjerer som loves justerbare bakseter og egen justering av både luft og lyd.

Toyota lover en bil en svært moderne bil med alt hva dagens kresne kunder ønsker seg av aktiv og passiv sikkerhet, komfort, kjøreglede og -egenskaper – og det de karakteriserer som luksus i bruk av stoffer og materialer. Her siktes det mot øvre sjikt i familie-segmentet.

Bagasjeplass på 524 liter er også bra.

Drivverket er basert på en helt ny 2,5 liters bensinmotor supplert med strøm som nok gjør deg i stand til å kjøre elektrisk ved lave hastigheter, for eksempel i tettbygde strøk.

0,42 l/mil ved variert kjøring lyder bra med stor bil, og for mange er det deilig å tenke på at lading med kabel ikke er noe tema.

Så blir vi litt beroliget når vi leser at ny Camry er utstyrt med ”komplett serie bremse- og antispinnsystemer”.

 

Vi gleder oss til å igjen møte Toyota Camry her i Norge sommeren 2019.

 

 

 

 

 

 

Lik, del og følg oss: