Velkjørende velbehag for hele familien

Komfort er Citroëns særpreg. I C5 Aircross er det bakt inn i en praktisk og velutstyrt familie-SUV. Som på toppen av det hele er lekker, frekk og morsom.

Et sted i Saharas utkant har solen steinovnsbakt et smalt belte av gjørme. Å forsere her er en passende øvelse for Citroën C5 Aircross. Den har nemlig et helt spesielt dempersystem – introdusert i C4 Cactus og plukket fra merkets racingavdeling.

«Jeg tror aldri jeg aktivt har lett etter fartsdumper. Men det gjør jeg nå.», skrev jeg da. Etter C5 er jeg enda mer imponert.

Her i ødemarken utenfor Marrakech har erosjonen lagt sin elsk på å fremskaffe naturlige fartsdumper. 23 centimeter bakkeklaring på 18-toms felger kommer godt med utenfor allfarvei. Og bilens Progressive Hydraulic Cushions takler underlaget på en strålende elegant måte.

Forbløffende komfort

Enkelt forklart brukes hydraulikk til å dempe «bråstopp» når demperen trykkes helt sammen når du passerer en krapp kul, og likedan når den strekkes helt ut hvis hjulet forsvinner ned i et hull. Resultatet er en forbløffende. Lite slag, ingen duving og understell og fjæring tar det hele med nonchalant ro.

Styringen kan virke lett, men har ikke dødpunkt i senter. For meg ble det en god match mellom dreining av ratt og reaksjon fra hjul.

Afrikanske landeveier slår de norske i overraskelsesmoment, særlig i mørket. Å bruke lys oppfattes trolig som et svakhetstegn. Og det gjelder alt med motor på. Ikke minst mylderet av Docker mopeder med kjernefamilien hengende på.

Du har bruk for gode bremser og gode lykter. Citroën C5 Aircross har det. Bremsene er godkjent. De tar godt og progressivt uten at du sitter i ruta ved skosåle i bunn momentant.

 

Flyvende teppe

Som en konsekvens av de mange panikkbremsingene, fikk også automatkassen jobbe overtid for å få bilen opp i fart igjen før neste bråbrems. Den har åtte trinn – heter EAT8 og veksler silkemykt med passende steg.

Citroën selv betegner kjørefølelsen du får som»Magic Carpet Ride». Jeg har aldri sitti på med et flyvende teppe – men det må være noe nær det C5 Aircross (og C4 Cactus) varter opp med. Luftfjæring er nok hakket mer magisk, men da må gjerne du opp i priser over familiesuv-segmentet.

Systemet vil etter hvert komme i alle Citroëns biler som omfattes av merkets komfortprogram.

Overflod av assistenter

Når bilen i tillegg er meget godt lyddempet – blant annet er ekstra tykke akustiske frontruter brukt – gir det seg selv at turen bli behagelig. Og med et ekstra lag stopp i Advanced Comfort-setene, er premiumfølelsen et faktum.

Det er hele 20 assistentsystemer i bilen. Bilen er selvkjørende på nivå to. Filassistenten sørger for å holde bilen innen kjørefeltet – forutsatt god veimerking. En adaptiv fartsholder sørger for å holde avstanden til forankjørende bil i samarbeid med assistenten – og en rekke andre.

Dag to førte oss til nokså fin vei – et godt stykke, i det minste. Der forsøkte vi «hodeløs» kjøring i positiv forstand. Nivå to funker i C5. EU-regler setter en trettisekunders grense for hvor lenge du kan holde deg unna rattet. Men det er bare å ta tak og slippe igjen.

Fett nok. Med automatiske fjernlys og hele resten av menasjeriet med blindsonevarsling og nødbrems og mye mer er trafikksikkerheten godt ivaretatt.

 

Lekker inni

Touchscreen med navi, radio og betjening av smartmobil har grei og klar grafikk og er åtte tommer stor. Displayet bak rattet fyller hele 12, 3 tommer – og som du skjønner er C5 Aircross i stor grad digitalisert. De forskjellige skjermbildene veksler du mellom via brytere på rattet.

Interiøret er av mykt kunstskinn med fine detaljer. Trådløs mobillading og webcam (ConnectCam) er på plass.

Bagasjevolumet er fra 580 til 720 liter – det siste med ryggstø helt oppreist og setene skjøvet frem. Baksetene kan felles ned enkeltvis – noe som øker fleksibiliteten for stuing av pargas – ikke minst lange gjenstander som ski.

C5 Aircross har valg for forskjellige kjøremodi via en hjulbryter på midtkonsollen. Og selv om bilen er forhjulsdrevet – det ble hintet om firehjulstrekk, men bare kanskje, kanskje – bør grepet være godt nok selv på glatt snø. Grip Control som regulerer kraften på hjulene i forhold til friksjon er standard.

Fire motorvalg

Bilen kommer hit til landet i mars 19. Da med fire motorvalg. Som bensin i en 1,2 liter med 130 hk, alternativt 1,6 liter med 180 hk. Dieselversjonene er en 130 hk på 1,5 liter – eller en toliter på 178 hk.

Vi kjørte sterkeste bensin og ditto diesel. Begge passet bilen godt og hadde nok skyv til sikre forbikjøringer (i den grad det er du som kjører forbi andre i Marokko…). Bensinen har et maks dreiemoment på 250 newtonmeter, mens dieselen tråkker til med 400.

0 – 100 går på 8, 2 sekunder med bensinen. Den har et forbruk på 0,57 og utslipp på 131 gram CO2 per kilometer ved blandet kjøring.

Krefter nok til den 4,5 meter lange bilen med egenvekt på vel 1400 kilo – og god plass til fem.

Hybrid kommer

Airbumpsene har fått plass et stykke ned på dørene – og designet utrykker kraft, eleganse og er en smule cheek-ish. Farge og interiørkombinasjoner teller 30 – så personalisering er det store muligheter for.

Nøkkelord for C5 Aircross er komfort av høy klasse og gode kjøreegenskaper, gitt forutsetningen at dette er en SUV familiebil. Legg til en imponerende støydemping, villig motor og en drøss elektronikk så har du den: Citroën C5 Aircross.

Prisene er ikke klare.

NB! Plug-in hybrid C5 Aircross skal komme i 2020. Da med total systemeffekt på 225 hk og en rekkevidde på 50 km.

 

Lik, del og følg oss: