Corolla knaller til

Corolla erstatter Auris og Avensis i modellrekken. Og det med en splitter ny tolvte generasjon av verdens mest solgte bil. Som på alle måter er sprekere enn forgjengerne.

Du trenger bare et halvt øye for å se at snusfornuften er fortrengt av skarpere, heftigere designlinjer – både på kompaktkombien, stasjonsvognen og sedanen. Den siste tas ikke inn til Norge foreløpig.

Begrepene jeg brukte for de forskjellige versjonene i forrige avsnitt er egentlig misvisende, siden de har en valør av beina-på-jorda-bil.

Vel, nye Corolla er det også. Men mest av alt sporty, stilig og velkjørende – med god bagasjeplass. Og med nytt tøy fra topp til tå – med trådføring etter toppsjefen Akio Toyodas credo «No more boring cars».

Corolla kommer med to forskjellige hybriddrivlinjer: En bensin på 1,8 liter og 122 hk – og en på 2,0 liter som yter 180 hk. Bilene er selvladende. Du kan kjøre på kun strøm – men poenget med systemet er selvsagt å overlate vekslingen mellom el- og forbrenningsdrift til systemet selv.

Hvilket er effektivt. Opptil halvparten av kjøringen i storbyene foregår ved batteriet som energikilde, ifølge Toyotas egne opplysninger.

Stivere chassis

Bilene er bygget på en ny plattform – kalt TNGA GA-C. Ikke særlig oppklarende for det fleste av oss, det. Men iallfall er chassiset hele 60 prosent stivere enn Auris’.

Toyota har kostet på multilink bakstilling, og nyutviklede dempere og fjærer i MacPherson-opphenget i forstillingen. Friksjonen er redusert med hele 40 prosent.

Legg til en hel del fikse tilpasninger og konstruksjoner, og du har en kurvelysten, lite krengende bil med meget presis styring. Den lystrer – uten å være nervøs. Rattet har for øvrig tilpasning både i lengde- og høyderetning.

Lyddempingen er det jobbet solid med, og det er lite vindsus og rumling å høre.

Nytt om Bil ble gledelig overrasket over kjøreegenskapene til Corolla i femdørs kombiutgaven og Touring Sports-versjonen da vi prøvekjørte bilen på Mallorca.

Mye utstyr

Med 2-literen akselerer kompaktutgaven fra 0 til 100 på 7,9 sekunder, ifølge fabrikkspesifikasjonene. Touring Sports trenger 0,2 sekunder mer på samme hastighetsøkning. Toppfart ligger på 180 km.

Avhengig av utstyrsnivå – Sense, Active og Executive med varianter og tilvalg for hvert nivåtrinn – er interiør og teknologi likevel i tilfredsstillende tilfang.

Alt sikkerhetsutstyr er standard fra Sense av: Prekollisjonssystem, radarstyrt, adaptiv fartsholder, automatisk lyskontroll, filassistent, blindsonevarsler som også varsler for kryssende trafikk, og bedre sikkerhet ved kollisjon – inkludert dempende støt mot karosseriet om ulykken skulle være ute og du kjører på en fotgjenger.

Knapper og hjul

Fra Executive av kommer snacks som head-up display som vises i frontruten i titommers bredde. Berøringsskjermen for navi og lydanlegg er åtte tommer stor – og med fra Sense. Alle knapper til betjening av aircondition-anlegget og lignende er enten trykk- eller hjulbrytere – hvilket slår fumling med digital betjening langt ned i sokkelen hver eneste gang.

Infoskjermen i dashbordet er 7 tommer fra Active og kan vise 3D-effekt fra Executive av.

Vi kan ramse opp mer, men for en bedre oversikt over utstyr, tilbehør og spesifikasjoner er Toyota Norges nettsider stedet.

En negativ bemerkning må vi slenge på. Android Auto og Apple Car Play er ikke installert i multimediesystemet. Toyota opplyser at programvaren straks er klar for det europeiske markedet. Årsaken til at disse to systemene ikke er med ved lanseringen har bakgrunn i lisensrettigheter for Europa, får vi vite.

CV-T

Kontroll med turtall og kraft styres idenne forhjulsdrevne bilen av en CV-T kasse, som i utgangspunktet er trinnløs. Et slikt girsystem reagerer raskt ved pådrag. Ulempen er at motoren ved fartsøkning holder et nokså høyt turtall til ønsket hastighet er nådd – og det kan føles litt masete. Fordelen er at CV-T-kassene er bunnsolide. De går sjelden i stykker. Som Corolla selv.

I forhold til Auris er nye Corolla 4 centimeter lenger. Akselavstanden på kombien er 264 cm, men tilsvarende på Touring Sports og sedan er 270.

Lengde og bredde på kombien (kompakt-versjonen) er henholdsvis 437 og 197 cm – mens den på Touring Sports er 465 og samme bredde.

Høy kvalitetsfølelse

Høyden er krympet, og du sitter lavere i nye Corolla – fremme som bak. Setene er gode. Stoppen passe fast/myk – og bilene jeg kjørte var utrustet med seter med god sitestøtte både for rygg og lår. Interiøret ellers er preget av utstrakt bruk av myke materialer. Kvalitetsfølelsen er høy i denne forholdsvis rimelige familiebilen.

Oppgitt forbruk og utslipp ved kombinert kjøring er 0,3 liter per mil og 101 gram CO2 per kilometer for 1,8-literen, mens toliterens tall for samme er 0,37 l/mil og 106 gr/km. Dette er vel og merke fabrikktall.

Drivlinjen i nye Corolla er fjerde generasjon – født i tide til å bli med på comebacket til bilen som i Norge solgte 156 203 biler fra introduksjonen i 1967 og til Auris overtok navnet i 2012.

Kan bli knallsalg

Produktsjef Allan Wågsæther forteller at Toyota Norge har satt seg mål om å selge 2600 Corollaer i år. Det bør slå til. Jeg vedder på at det blir morsomt å være i salgsavdelingen til Toyota fremover.

Toyota er i seg selv et klart stempel for kvalitet. Og som sagt: Den nye Corollaen har alt en bil i C-segmentet bør ha: Hybridlinje, lekker design, mye utstyr, spreke motorer og en god porsjon kjøreglede.

Toyota Corolla er en knall bil som kan få knallsalg. Den har det som kreves for å hevde seg blant de mange gode konkurrentene i denne klassen. Og dessuten en uplettet fortid.

Bilene skal være i salg her i landet i løpet av mars måned. Prisene ligger fra 297 300 og til 460 300 kroner.

Lik, del og følg oss: