Elektrisk varebil med størst varerom i klassen

Maxus EV80 elektrisk varebil

Kinesiske Maxus har allerede gått på norske veier i et års tid. Posten i Oslo har nemlig hatt bilen på prøve. Og de har bestilt flere fra importøren RSA Bil. Vi har prøvekjørt den.

Elbilene fyller kjørefeltene. 48,4 prosent av alle nyregistreringer i juni var nullutslippsbiler, opplyser Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV). Langt de fleste er personbiler.

Bare 182 elektriske varebiler i klasse 2 ble registrert i samme periode. Ikke rare markedsandelen – men den kommer seg. Maxus er en nykomling i tilbudet.

Daglig leder Rune Tolpinrud i Hønefoss Bil
Rune Tolpinrud i Hønefoss Bil er en av 20 forhandlere som tilbyr Maxus. Importøren RSA Bil AS satser på Maxus og antallet forhandlere er økende.

Hønefoss Bil er en av forhandlerne. Merkene ellers er Honda, Isuzu og Suzuki.

— Elektrisk kommer mer og mer, sier eier og daglig leder Rune Tolpinrud – som ble spurt av RSA Bil om å ta inn Maxus. RSA er importør av blant annet Suzuki og Isuzu.

— RSA vil nå ut med Maxus, og det var morsomt å bli spurt om å være med. Vi er 20 forhandlere nå, og det øker.

1250 kg hengervekt

Maxus er den største varebilen i sin klasse – med største lastevolum på 11,5 kubikkmeter for utgaven med høyest tak, 2,55 meter. Med takhøyde 2,35 meter er lastekapasitet i kubikkmeter 10,2. Gang med 1000 for å finne volumet i antall liter.

Lengde, bredde og akselavstand er 5,7;2 og 3,85 – alt i meter. Cab med plan er litt kortere.

Maks tilhengervekt er hele 1250 kilo, hvilket er sjeldent på elektrisk drevne biler – uansett type. Nyttelasten er også god: 950 kilo.

EV80 har en maks motorstyrke på 92 kilowatt (123,5 hestekrefter), et dreiemoment på 320 newtonmeter og en batterikapasitet på 56 kilowattimer. Batteriet er av typen litium jern fosfat, og er plassert under gulvplaten. Det tar ikke opp noe av plassen i lasterommet.

Maxus EV80 elektrisk varebil
Størst lasterom i klassen for kinesiske, elektriske Maxus. 11 500 liter kan du helle inn her. Eller 11,5 kubikkmeter, som varebilers lastevolum oppgis i.

Mange alternativer

Oppgitt rekkevidde med halv last er 199 kilometer.

Vil du ha EV80 med plan kan du få det. Eller som niseter, for den saks skyld. Spesialbygg er også mulig å bestille, ifølge informasjonsmateriellet.

Kassevognene har delt bakdør som svinger ut til sidene, og en skyvedør. Ekstra skyvedør er ekstrautstyr.

Det er plass til tre i førerkabinen, som er romslig og har en del smårom for papirer, nettbrett og annet. Dessuten kaffekopp og vannflaske.

Vi hadde oss en svingom på rundt 12 mil med Maxusen. Uten last, selvfølgelig. Setene føltes gode, og vi satt støtt og godt de timene vi kjørte. Styringen var stram og fin – og balansert mot kjøring med last der nervøse rykninger fra førerens side må dempes. Støynivået lå lavt. Kun vindsus, men kan vanskelig unngås med en så høy og butt bil der motorlyd er helt fraværende.

Maxus EV80 elektrisk varebil

 

Toppfart begrenset til 100

Multimediesystemet betjenes via en stor, titommers berøringsskjerm, klargjort for Apple CarPlay. Navigasjon var ikke lagt inn i testbilen, så det fikk vi ikke testet. Radio og annet var enkelt å betjene. Stort pluss for et meget godt ryggekamera.

USB og 12 volt uttak er lett tilgjengelig plassert.

Denne store kassevognen virket svært lettkjørt, og rask i akselerasjonen. Noen forbikjøring foretok vi ikke – selv om motorstyrken så absolutt tillater det. Men toppfarten er elektronisk begrenset til 100, og føltes litt, vel – begrensende.

Bilens bruksområde er transport i tettbygde områder, og limiten på 100 er sikkert satt med tanke på at kjøringen som oftest foregår i strøk med lave fartsgrenser – og ikke minst fordi høy fart sluker batteristrøm.

Maxus EV80 elektrisk varebil

Posten har testet

Posten har ellers prøvd Maxus i Oslo-området i et års tid – og har bestilt flere. Et godt vitnemål for varebilen fra Saic Motor. Selskapet samarbeider blant annet med Volkswagen og General Motors. I 2018 produserte og solgte selskapet over 7 millioner biler. Det meste gikk til hjemmemarkedet i Kina.

Med 30 kW likestrøm hurtiglader fylles batteriet til 80 prosent på en time. Etter to timer er det fulladet. Med hjemmelader (6,6kW) er strømreserven fylt på 8,5 time.

Vi kjørte 123,5 kilometer med tom bil i rundt 20 varmegrader. Gjenværende rekkevidde da vi startet var 173 – og det gjensto 33 kilometer da vi parkerte bilen. Forbruket lå ca. 13 prosent over det oppgitte – vel å merke med tom bil. Det er verdt å notere at turen tur-retur Valdresporten utenfor Nes i Ådal gikk radig på grunn av lite trafikk. Veistrekningen er dessuten flat og gir lite regenerering av bremseenergi.

Maxus EV80 elektrisk varebil

Lave driftsutgifter

Hvor mange Maxus som skal selges i løpet av de nærmeste månedene har ikke Rune Tolpinrud gjort seg opp noen mening om – ennå.

— Det er for tidlig å sette salgsmål, svarer han. — Men Maxus EV80 er en konkurransedyktig transportør med mange alternativer. Som niseter, for eksempel, bør denne være interessant for det offentlige som institusjonsbil. Snart kommer også Maxus EV30 – en liten varebil på størrelse med Berlingo. EV30 har 320 kilometer rekkevidde, sier Rune Tolpinrud i Hønefoss Bil.

Pris for vognen med størst lastekapasitet er 550 000 – i utstyrsnivå Multimedia Edition som inkluderer ryggekamera og 10 tommer multimediaskjerm. For samme nivå med 10,5 kubikkmeter lasterom er prisen 540 000. Som niseter kommer bilen på kroner 690 000.

Driftsutgifter og service: Svært rimelig 😊