Elektriske BMW på glattisen

Prototypene til BMW iX3, BMW i4 og BMW iNEXT har i vinter fått kjølt og kjørt seg ved testsenteret til BMW i Arjeplog i Sverige.

Lanseringen av BMWs neste generasjon helelektriske modeller skjer i 2020 og 2021.

– Vi vet mange er nysgjerrige på våre neste helelektriske modeller. De levende bildene fra vinterens tester vitner om at dynamikk og kjøreglede venter, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby hos BMW Group Norge.

Gjennom omfattende øvelser har de tre prototypene blitt testet under i randsonen av polarsirkelen. Bilene kjører på islagte innsjøer og på snø i streng kulde for å presse de elektriske motorene og høyspenningsbatteriene. Erfaringene tas med når serieproduksjonen av de tre modellene starter.

BMW arjeplog

Femte generasjon eDrive

BMW iX3 lanseres i 2020, og blir den første bilen med femte generasjon BMW eDrive-teknologi. Den elektriske motoren får en effekt på over 270 hk. Høyspenningsbatteriet får en nettoeffekt på over 70 kWt.

Batteriet er dimensjonert for 150 kW hurtiglading og rekkevidden blir over 400 kilometer målt etter den nye WLTP-standarden.

 

 

I 2021 lanseres BMW i4, en firedørs-kupé med dynamisk design og et høyt nivå av både ytelse og kjørekomfort. Denne kommende modellen vil gjøre unna sprinten fra 0 til 100 km/t på knappe fire sekunder og ha en topphastighet på over 200 km/t. Rekkevidden blir på over 600 kilometer målt etter den nye WLTP-metoden.

I 2021 lanseres også BMW’s kommende teknologiske flaggskip, BMW iNEXT. Modellen får proporsjonene til en luksuriøs SUV og en rekke innovasjoner innen design, autonom kjøring og tjenester. BMW iNEXT får en rekkevidde på over 600 km, målt etter WLTP-metoden.

I 2025 vil BMW ha lansert minst 25 ladbare modeller, hvorav minst 12 helelektriske.

Lik, del og følg oss: