Fiesta Active: Crossover basert på populær småbil

Ford banker ut nye Fiesta om dagen. Fra den vanlige, til ny sportsversjon og en helt ny crossover. Nytt om Bil testet Active i Provence.

Bilkjøpere har sans for å sitte høyt. Trenden går mot mindre SUVer, og de såkalte crossoverne klatrer på salgsstatistikkene. Småbilsalget i Europa ligger høyt – og det er nok derfor Ford nå lanserer Fiesta Active. Markedet er utvilsomt der.

Bygget på samme plattform som Fiesta, er Active 406 cm lang og 194 cm bred (med speil). Den er ikke mye høyere, heller. Kun vel to cm. Bakkeklaringen er økt med 18 millimeter til 15,2 centimeter.

Foto: Morten Løken Kværnstrøm

Ikke så mye, men så det heller ikke noen offroader. Men den tåler røffe underlag. Støtdemperne er optimalisert for å redusere støt og slag, og innvendig er interiørelementer som seter og tepper mer robust enn i standard-Fiestaen. Testprogrammet omfatter ifølge Ford 60 000 gjennomganger.

Ligger på veien

Vår testbil var utstyrt med en 1,5-liter, firesylindret turbodiesel på 120 hk med maks dreiemoment på 270 Nm. Girkassen var manuell, med seks trinn.

Personlig syntes jeg forskjellen mellom Fiesta i vanlig utgave og denne crossoveren var lite merkbar. Bilen satt godt i kurvene – og dieselen hadde plenty overskudd til rask kjøring. Girveksling er en god greie i Ford – svært så presis og lettvekslet kasse. Og med sin seige dragkraft gjorde dieselen sitt til at hyppig giring var overflødig.

Egenvekten for Active i vår testbilutgave er 1279 kilo. Dette varierer med motor- og utstyrsvalg.

Foto: Ford

Supert støydempet

Støyisoleringen er ikke annet enn fantastisk god (som i Fiesta for øvrig), med tanke på at dette er en bil med pris fra 259 700 kroner. For lyddemping er nemlig dyrt. En såkalt akustisk frontrute er med på å dempe lydene utenfra.

Aktiv kjøring

Vår diesel tok bilen fra 0 til 100 på 9,4 sekund, som lar seg høre. Toppfart oppgis til 190 km/t.

Active leveres med flere motoralternativer. Hele fire turbomatede bensindrevne – EcoBoost ­­–  som alle er tresylindrede og har sylindervolum på en liter. Motorstyrkene er 85, 100, 125 og 140 hk. Alle har auto start og stopp.

Vil du ha automatgir, er det å få i kombinasjon med 100-hesters motoren. Ellers er det sekstrinns manuell som gjelder.

Kjøremodi i Active er Normal, Eco og Glatt.

Standardutstyret inkluderer blant annet 17-tommers alufelger, spesielle stylingelementer utvendig, Ford Sync3 med åtte tommers berøringsskjerm, B&O lydanlegg og delskinnseter. En rekke førerassistentsystemer er standard – og fler er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Stilig interiør

Foto: Ford

Dashbordet er oversiktlig og lettlest med runde instrumenter for speedometer og turteller. Det noe ulne begrepet opplevd kvalitet får forstavelsen høy herfra.

Du sitter høyt, har god oversikt og kommer lett inn og ut av Active. Og det er noe av poenget med en crossover.

Bagasjeplassen er ikke all verden. 311 liter opp til hattehylla, og 1093 liter med nedfelte bakseterygger ­– regnet opp til taket. Men igjen – det er en liten crossover det er snakk om. Ingen langcampingtrader, selv om du utmerket godt kan reise på langtur i Active.

Positivt inntrykk

Seter, styring, kraft og komfort. Alt er pakket inn i denne lille bilen. Og det er rett og slett imponerende gjort.

Utslipp og forbruk for 120 hk diesel oppgis til 112 gram CO2 per kilometer. (Det er ren motor, det.) Forbruk ved kombinert kjøring er 0,44 liter per mil.

For 125-hesteren i bensin er samme tall 114 og 0,5.

Active var et svært så trivelig bekjentskap som etterlot et positivt inntrykk.

 

 

 

Lik, del og følg oss: