Ford Fiesta ST er en fest å kjøre

Som en av de norske biljournalistene på lanseringen i Nice sa det: «Du behøver ikke bremse. Bare styre.» Nye Fiesta ST er en fartsfest til overkommelige 342 000 kroner.

Du sitter veldig støtt i Recaro-setene: Allerede der vet du at Fiesta ST ikke er ment for å tusle til og fra butikken, men også det. Sportsrattet har godt grep, og aluminiumspedalene vitner ytterligere om at vogna har fart i seg.

Det ytre er stort sett normal Fiesta. Smådetaljer og en stor bakspoiler røper det spesielle ved bilen. Og kikker du inn i de 18-tommers alufelgene, gir de røde bremsekaliperne nok et hint.

Sylinderkutt

Motoren er verdens første tresylindrede motor med sylinderkutt. Det skal ifølge Ford senke drivstofforbruket med opptil 11 prosent.

EcoBoost-pakken under panseret på 1283 kilo lette Fiesta ST er potent.  Den yter 200 hk ved 6000 o/m. Maks dreiemoment på 290 Nm er til stede fra 1600 til 4000 o/m. Et godt register å spille på, noe som gjør motoren meget dravillig selv i de høyere girtrinnene når du bare rusler av gårde.

Tredjegir tar deg kjapt opp i fart etter en krapp kurve der turtallet dumpet ned til lunkent fordi du ikke gadd gire. Girkassen er manuell, har seks trinn og er særs lettvekslet og presis.

Ford Fiesta 2018
Foto: Morten Løken Kværnstrøm. Like før det bar ut på landeveien i Provence.

Mindre turbolag

Turboen er splitter ny – og konstruert slik at den reduserer «ventetiden». Reaksjonstiden fra du trykker på gassen og til motoren kommer i humør er lav.

Null til hundre? Småe 6,5 sekund. Toppfart oppgis til 232 km/t. En effektmaskin som bare sparker av gårde.

Landeveiene i Provence har mye til felles med norske fylkesveier. Like elendige – bare smalere og kanskje med gjennomsnittlig flere svinger per kilometer enn rundt om i Øst- og Sør-Norge.

Noen av oss liker å kjøre fort der vi kan, særlig på svingete vei. Barnslig, men likevel… Med Fiesta ST kan du kjøre fort der du ikke tror du kan det. Faktisk så fort at du ikke tør mer. Den slipper ikke.

Klistret til asfalten

Veigrepet er så bra at du mistenker at Ford har smurt dekkene med klister. Det må bare oppleves, rett og slett. Den sitter.

Og med flat pedal ut av svingen peker speedometernåla mot førerkortfri tilværelse på sekunder.

Så kan man jo spørre seg om bilen er stiv, ukomfortabel og bråkete. Svaret er tre ganger nei. Støydempingen er nydelig. Bråket som kommer er – til dels – kunstig og kiler øregangene gjennom høyttalerne.

Ikke for det, noen gromlåter spilles ut av de doble pottene bak. Særlig når du har litt turtall og slipper gassen. Da er det umiskjennelig rallylyd der bak.

Foto: Ford. Potent maskin med 200 hk. Turboforsinkelsen er redusert til et minimum i den nye motoren.

Julemat for understellet

Bilen er heller ikke stiv. Understellet sluker hull og kuler som om det skulle være julemat. Det er for øvrig tre kjøremodi. Normal, Sport og Track. Under testkjøringen holdt vi oss til Sport. Track kobler helt eller delvis ut en del av assistentsystemene, som for eksempel antiskrens.

Foruten Quaife-differensial inneholder performancepakken launch control. Den siste sorterer vel under kjekt å ha-segmentet for de flestes del.

LSD

I performancepakken, tilbehør, ligger en differensialsperre, kalt Quaife limited-slip diferrrential (LSD). Kraften til hjulet med dårligst veigrep reduseres, mens det med høyest friksjon tilføres mer motorkraft.

I tillegg bremser Fords dynamiske kurvekontroll ned det innerste hjulet i svingene for redusere understyring. Og sammen med Fords patenterte kraftvektorfjæring, er resultatet er at du kan knocke inn ST i svinger med gradetall Pythagoras hadde fått mareritt av, og komme ut igjen med vidåpen og rettvinklet latterdør. Så moro er det nemlig å kjøre «gærent» med ST.

Prøvekjørt: Nye Ford Focus

B&O-lyd

Hvis du ønsker andre låter enn de som er inkludert i eksosanlegget, skur du på Bang & Olufsens musikksystem. Ti høyttalere og subwoofer lager knall lyd.

Fords egen Sync3 betjenes via en åtte tommer stor berøringsskjerm – plassert høyt oppe på dashbordet.

Oversiktlig og lett å betjene – noe som reduserer den tiden føreren må konsentrere seg om skjermen i stedet for trafikken. Mobilsystem som Apple CarPlay og Android Auto er forhåndsinstallert. Nødhjelpsassistent er integrert i Ford Sync3.

Foto: Ford. Recaro-stoler og Bang Olufsen.

Nøyaktig navigasjon

Navigasjonen fortjener rosende ord. Den var nøyaktig ned på meteren. Undertegnede kjørte bilen inn til Nice og møtestedet siste dagen – og kom rett på, til tross for ørten rundkjøringer, tett trafikk og skranten stedsans.

Systemene for kjøreassistanse er mange. Tross alt absorberes de fleste av kilometerne vi tilbakelegger som hverdagskjøring. Blindsonevarsling, auto nær og fjernlys, avstandsvarsling og antikollisjonssystem med fotgjengeroppdagelse med mer er med på å gjøre kjøringen sikrere.

Råbillig kjøremaskin

Tørre tall for utslipp og forbruk, kombinert kjøring: 136 gram CO2 per kilometer og 0,6 liter per mil. Ved ren landeveistrilling nøyer ST seg med 0,51 liter per mil. Spesifikasjonene er oppgitt av fabrikken.

Prisen er som nevnt godt innafor nivået der de fleste kan spandere på seg en rå kjøremaskin. 342 000 kroner er innstegsprisen. Fiesta ST er i butikkene i midten av juni.

Lik, del og følg oss:

Legg igjen en kommentar