Fords EcoBoost-motor fortsetter å håve inn priser

Fords prisvinnende EcoBoost-motor

For 11. gang vant 1-literen bilbransjens Oscar-pris siden den ble lansert i 2012.

Den 3-sylindrede bensinmotoren satt i mer enn 1 av 4 Ford-modeller – i mer enn 410 000 biler som ble solgt i løpet av 2018. EcoBoost-motoren med opptil 140 hester blir brukt i såvidt forskjellige bilmodeller som Ford Fiesta og Transit Connect.

En jury bestående av hele 70 personer fra 31 forskjellige land slo fast at Ford-motoren var den beste av alle motorene med under 150 HK.

Selv 7 år og 11 priser etter at den for første gang vant International Engine and Powertrain of the Year utmerkelsen (IEPOTY), er den bransjestandarden.

Ford-motoren ble belønnet med 145 poeng, 26 poeng mer enn nestemann på listen. Ford slo med det motorer fra BMW, PSA Group, Toyota/Lexus og Volkswagen.

Introduksjonen av Fords 1.0-liters EcoBoost-motor satte en bransjestandard for små, høyeffektive, 3-sylindrede og turboladede bensinmotorer.

Får stadig nye bruksområder

– Vår 1-liters EcoBoost-motor fortsetter å sette standarden for kompakte bensinmotorer, 7 år og 11 priser etter at den for første gang vant International Engine and Powertrain of the Year utmerkelsen (IEPOTY). Selv etter 1,6 millioner produserte motorer finner vi fremdeles nye bruksområder hvor den får brukt sitt potensiale, sier administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

EcoBoost beste 1-liter for 11. gangFord forbedret også nylig motoren for Ford Focus og Transit Connect. Da ble 1-liters EcoBoost-motoren den første 3-sylindrede motoren i verden med sylinderkutt.

Teknologien reduserer utslipp og forbedrer drivstofføkonomien til den allerede gjerrige motoren.

– Juvel av en motor

Med 1.0-liters Ecoboost-bensinmotoren har Ford satt standarden for kompakte, drivstoffgjerrige motorer med et sofistikert turbosystem og direkte bensininnsprøyting.

– Siden den vant første gangen i 2012, har denne juvelen av en motor holdt stand mot mange av de andre produsentene, sier jurymedlem i IEPOTY fra Car South Africa, Nicol Louw.

Tas i bruk i Focus og Fiesta mildhybrider

Tidligere i år annonserte Ford at de ville bruke den prisvinnende motoren som utgangspunkt for sitt nye, mildhybridsystem i nye Fiesta EcoBoost Hybrid og Focus EcoBoost Hybrid.

Her er alle Ford 1.0-liters EcoBoost IEPOTY-seire siden den ble lansert i 2012:

  • Total vinner: 2012, 2013 og 2014
  • Beste nye motor: 2012
  • Beste motor under 1-liter: 2012, 2013, 2014, 2015, 2016 og 2017
  • Under 150 HK- kategorivinner: 2019