Fornyet Combo

Tider har passert siden Opel lanserte sin Kadett Combo i 1986, og som 2019-modell hilser vi på 5. generasjon, fortsatt som Combo, men Kadetten er ”død”.

Opels historie med nyttekjøretøy startet selvfølgelig ikke i 1986, men heller tidlig på 1950-talet – hvem husker ikke forgjengere som Blitz og Olympia før Rekord inntok arenaen både som varebil og høyt verdsatt personbil.

Vi har vært nær Opels vugge i Rüsselsheim og kjørt Combo som både vare- og personbil i 2019-utgave.

Det er kjent for mange at Opel nå er en del av franske PSA, og som hos flere andre merker viskes noe av identiteten bort når økonomi styrer og samarbeidet mellom produsenter øker.

Som varebil er slektskapet til nåværende eiers andre merker relativt påfallende, og i Nytt om Bil skal vi heller se nærmere på personbilen Combo Life.

Opel Combo Life

Personlig har denne skribenten tatt innover seg at hestekrefter og sporty design ikke lenger er det aller viktigste når bil skal vurderes, og ord som plass, komfort, fleksibilitet, brukervennlighet og pris sett opp mot dette er viktigere. Så er det så deilig å sette seg inn i en bil uten å ha behov for hjelp for å komme seg ut igjen.

Ujålete og familievennlig er ord som faller oss lett på tungen når vi legger ut på veien med 3 voksne medpassasjerer og bensinmotor på 110 hk.

Vi liker ærlige biler, gjerne litt ”boxy” med store vinduer så barna har godt utsyn, og god plass til alt fra barnevogn, sykler og surfebrett uten bruk av takboks eller -stativ.

Fint også med skyvedører bak, så slipper man hjertet i halsen når barna skal ut i de altfor trange parkeringslommene i P-hus eller utenfor kjøpesenteret.

 

3 sylindre

på samlet 1,2 liter og 110 hk i en rimelig volumiøs bil er i 2019 helt brukbart – bare prøv selv.

” – Her var det stille og fredelig” lød det fra baksetet i 130 km/t, og 3 separate bakseter setter en effektiv stopper for påstandene om at søsken tar seg til rette på naboens domene.

Ikke bare var det mulig å bruke innestemme på motorveien, men bilen reagerte også på tiltale via førers høyre fot uten at girspaken måtte blandes inn. Avslappende.

I forsetene ble det snakket om at rene pene linjer preget interiøret uten at bruken av kostbare materialer var direkte påtrengende. 8 tommers skjerm er høyt plassert og sammen med head-up display hjelper dette fører med å holde fokus på veien. Funksjonelt.

2018 Opel Combo Life

Oppbevaringsrom?

Ja, i rikt monn i form av ”hanskerom” både høyt og lavt, og et gedigent rom i midtkonsollen.

Vi nevnte store vinduer med godt utsyn, men må ikke glemme panoramataket. Samlet gir dette en deilig lys kupé. Og en gedigen ”taklampe” til bruk om kvelden (om vi ikke misforsto) må jo gjøre kjøreturen i vintermørket rent hjemmekoselig.

 

Ovenfor nevnte vi at produksjonssamarbeid visker ut særegenheter og identitet, men vi iler til med gladmelding om at Opel har tatt grep i samarbeidet med PSA, og i Combo Life har både understell og interiør tydelig Opel-preg. Fin-fint.

Når det gjelder elektroniske hjelpemidler og aktiv og passiv sikkerhet ligger nye Combo langt fremme, og vi utfordrer deg til å sette din lokale selger på prøve, og han vil forklare dette bedre enn det kan skrives.

2018 Opel Combo Life

Vi setter ikke mål i form av liter, tommer eller desimeter på bagasjerommet i Combo Life, men kaller det stort og fleksibelt.

3 separate bakseter er selvfølgelig viktig for fleksibiliteten, men at også passasjersetet foran kan legges ned gjør det hele komplett. 3 meter lengde bør holde både til gardintrapp og surfebrett. Et lite ekstra rom i taket helt bakerst er veldig praktisk. Med åpning forfra er dettet et fint rom for barnas bamse, pute eller andre leker som gjør turen hyggeligere for alle i bilen, og med åpning bakfra egner rommet seg godt til badetøyet eller andre løse gjenstander for sykkeltur eller vannsport.

2018 Opel Combo Life

Som leser har du sikkert forstått at vi trivdes i Combo Life – både som fører og passasjer.

Vi nevnte 3-sylindret 1,2 liter/110 hk som et godt alternativ med forbruk oppgitt til under 0,6l/mil, og uttrykker gjerne at 6 trinns manuell girkasse fungere presist og godt.

 

Er du blant oss som faktisk både foretrekker og har bilbruk der diesel er riktig kan du kjøpe Combo med 1,5 liter/130 eller 102 hk. Med 130 hk kan du også velge segmentets eneste 8-trinns automatiske girkasse, eller 5-trinns manuell.

 

Avslutningsvis må vi ikke glemme å nevnt at Opel Combo Life nå også kan leveres som 7-seter for den utvidede storfamilien.

 

Så til 1.000-kroners spørsmålet; Hva skal det koste?

Hos Opel holder de kortene tett til brystet i forhold til noe usikkerhet rundt bilavgifter, men får du  Combo Life med 5 seter og bensinmotor for noe under 300.000,-, så mener vi både du og familien får veldig mye for pengene – og ordrebøkene åpnes i september.

 

 

Lik, del og følg oss: