Fra 5. mars kan du bestille Peugeot e-208

– Vi er svært glade for å kunne lansere en ny elektrisk bil i det norske markedet. Peugeot e-208 er som skapt for Norge med lang rekkevidde, varmepumpe og hurtiglader, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

e-208

Den elektriske modellen blir tilgjengelig fra lansering og kommer med en motor på 136 hestekrefter og 260 newtonmeter. For å kunne tilpasse bilen til førerens behov er den utstyrt med tre kjøreprogrammer:

  • Eco: for optimal rekkevidde
  • Normal: optimal innstilling for daglig kjøring
  • Sport: hvor ytelser og opplevelser har prioritet. Maksimal effekt og dreiemoment som gir en akselerasjon fra 0 til 100 på 8,1 sekunder

Det finnes også to bremsemoduser for maksimal regenerering av energi.

– Dette er starten på andre generasjon elektriske biler fra Peugeot, og starten på en voldsom elektrifiseringsbølge fra PSA. Innen 2025 skal alle modellene finnes i minst en elektrifisert versjon, sier Stian Gihle, informasjonssjef for Peugeot hos Bertel O. Steen.

OPPVARMING

e-208 er utstyrt med en varmer på 5 kw samt en varmepumpe. Varmepumpe er en effektiv måte for å oppnå god kupétemperatur, samtidig som rekkevidden forringes minst mulig. Innstillinger for oppvarming kan programmeres via skjermen i bilen eller via Peugeots app.

LADING

e-208 er konstruert slik at plassen innvendig og i bagasjerommet er identisk som modellen med bensinmotor. Batteriet har en fysisk størrelse på 220 liter og befinner seg i gulvet mellom for- og bakaksel. Det sikrer i tillegg til god plass, også en fordelaktig vektfordeling.

Batteriet har kapasitet på 50 kWt, og bilens oppgitte rekkevidde er 340 kilometer i henhold til WLTP.

Lading hjemme med veggboks tar henholdsvis 5 timer og 15 minutter (11 kW) og 8 timer (7,4 kW). I tillegg er bilen klargjort for hurtiglader på inntil 100 kW. Da lades batteriet til 80 prosent i løpet av 30 minutter.

Ved hjelp av en Peugeot-app kan man stoppe og starte lading ved behov, samt sjekke status på batteriet.

BENSINMOTOR

208 kommer også med Peugeots velkjente 1,2-liters Puretechmotor med henholdsvis 75, 100 og 130 hestekrefter. Den minste motoren leveres kun med manuell girkasse, mens de to største kan leveres med 8-trinns automatgir.

UIMOTSTÅELIG

Nye 208 er både lengre, lavere og bredere enn dagens modell. Peugeot har jobbet med et uttrykk som fester seg og bilen har mange i øyenfallende detaljer. Det skal være både rent, sportslig og diskré på en gang.

LED-signaturen med tre klør i frontlyktene er noe man legger lett merke til. Ellers har biler med høyere utstyrsgrad mange sorte detaljer – grill, lister i skjermbuene, mellom baklysene og vindusrammene. Ser du en «e» på C-stolpen er det den elektriske varianten det er snakk om. Toppnivået, GT, er kun tilgjengelig i elektrisk versjon.

I tillegg til eksisterende farger leveres 208 i tre nye. Det er Faro gul, Vertigo blå og rød Elixir med effektlakk som skaper refleksjoner.

i-Cockpit

Peugeot har til nå solgt over 5 millioner biler med i-Cockpit. Forrige 208 har også i-Cockpit, men det er kraftige oppgraderinger i den nye modellen. Avhengig av utstyrsnivå, så er 208 utstyrt med en skjerm over rattet som viser informasjon i et to-lags hologram. Du har to lag med informasjon hvor det som til enhver tid er viktigst vises nærmest sjåføren. Sekundærinformasjonen ligger i hologrammet bakenfor.

Dashbordet består av materialer med høy kvalitet og valget av stoffer og skinn gir en eksklusiv følelse. Den har Adamite kontrastsømmer i setene, 8 farger på stemningslyset, sportsseter og aluminiumspedaler.

e-208 GT har i tillegg Alcantara Greval grey stoff med 3D-sømmer i strekkmetallmønster og 17-tommers felger med slipte designelementer innsatt i eikene.

ASSISTANSESYSTEMER

  • Adaptiv cruisekontroll med Stop&Go
  • Filholderassistent
  • Full parkeringsassistanse
  • Nødbremsassistanse
  • Aktiv filskiftevarsling
  • Fjernlysassistanse
  • Fartsgrensevarsling og anbefaling om riktig fart
  • Utvidet skiltgjenkjenning
  • Blindsonevarsler

208 og e-208 vises på bilmessa i Geneve 5. mars. Reservasjonsløsing for e-208 slippes løs 5. mars for norske kunder.

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: