Helt ny RAV4

Siden lanseringen i 1994 har vi sett 4 generasjoner RAV4 – 1. kvartal 2019 kommer 5. generasjon rullende nordover. Bilen vises første gang under Paris Motor Show nå i oktober.

Det meldes om lavere tyngdepunkt og signifikant bedre karosseristivhet som vil bedre bilens kjøreegenskaper, –komfort og -glede, og en bil vi kjenner som romslig blir enda mer romslig for folk – og påstås å bli klasseledende når det gjelder bagasjeplass.

I kjent Toyota-stil snakker vi selvladende hybrid, en løsning Toyota hevder er foretrukket blant flest europeere.

 

2,2 liter bensinmotor vil sammen med strøm yte 222 hk, og strøm påvirker selvfølgelig akselerasjon som dermed bringer bilen opp i 100 km/t på pene 8,1 sekund.

Kombinert forbruk på 0,45 l/mil lyder enda penere med nevnte ytelse.

 

Firehjulstrekk-systemet er spennende, basert på hovedmotor og strøm foran, og kun strøm bak. Vi leser at dette systemet er vesentlig forbedret fra utgående modell – som Toyota også hevdet fungerte godt.

 

Nye RAV4 er også den første Toyota som drar nytte av flere Toyota Safety Sense-funksjoner som baserer seg på avansert teknologi for å forhindre ulykker og for å hjelpe sjåføren, inkludert systemer som introduserer en grad av automatisert kjøring.

 

TOYOTA NEW GLOBAL ARCHITECTURE PLATFORM

Nye RAV4s blir produsert på den helt nye TNGA-plattformen. Denne bidrar med viktige elementer, som lavt tyngdepunkt, lav vekt og et sterkt, stivt og velbalansert karosseri.

For kunden gjør dette bilen morsommere å kjøre, samtidig som den muliggjør et godt design innvendig og utvendig, og forbedret sikkerhet som gir bedret trygghet og komfort for alle ombord.

Lavest mulig tyngdepunkt oppnås ved å gjøre hver komponent lettere og å plassere dem lenger ned i bilen – alt fra motoren til setene i kupeen. For eksempel har designen og plassering av drivstofftanken blitt endret for å oppnå bedre kjøreegenskaper og stabilitet. Tanken er nå plassert sidelengs foran bakakslingen, slik at vekten er jevnt fordelt mellom hjulene. Optimal vektbalanse oppnås ikke bare mellom akslingene (51/49), men også mellom venstre og høyre side av bilen.

Med ny platform og designet som preger nye RAV4 forventer Toyota å tiltrekke seg nye kundegrupper og de har også tro på at prinsippet med selvladende hybrid fortsatt vil tiltrekke være aktuelt fremover. Prinsippet med 50% elektrisk kjøring uten å bruke tid  til lading appellerer nok til mange.

 

Nye RAV4 har 15 mm høyere bakkeklaring enn utgående model, den er 10 mm bredere og 10 mm lavere. Akselavstanden er øket med 30 mm og overhenget er til sammen redusert med 35 mm. Med vektfordeling nær 50/50 foran og bak ser vi for oss vesentlig bedre kjøreegenskaper enn i utgående model.

 

AWD Integrated Management

Nye RAV4s firehjulstrekkytelser er forbedret med introduksjonen av AWD Integrated Management (AIM), som er unikt i denne klassen. Dette justerer automatisk ulike systemer – styreassistanse, bremse- og gasskontroll, gir og momentfordeling – i henhold til valgt kjøreprogram. I nye RAV4 Hybrid kan sjåføren veksle mellom Normal, Eco og Sport. Når Sport er valgt optimaliserer AIM styresassistansen, gassreponsen og fordelingen av dreiemomentet for bedre ytelser på veien.

Bedre “flukt-ferdigheter” med Trail Mode

RAV4 Hybrid blir enda mer kapabel med innføringen av en ny, automatisk, begrenset differensialkontroll – Trail Mode – som sikrer best mulig grep og kontroll på glatt føre. Det kan også gi verdifull hjelp ved utfordrende terrengforhold.

Med den nåværende generasjonen RAV4 Hybrid er det fare for at kjøretøyet blir stående fast hvis et hjul mister kontakten med bakken i ujevnt terreng. På den nye modellen, ved å aktivere Trail Mode (via en kjøremodusvelger på midtkonsollen), kan det fritt roterende hjulet bli bremset og dreiemoment bli overført til hjulet med bakkekontakt. Gasskontroll og giringsmønsteret er også tilpasset for å hjelpe føreren til å holde kjøretøyet i bevegelse.

RAV4: Arven og suksessen

Toyota RAV4 startet som en pioner og en nisjemodell, men har gått hen og blitt en av verdens mest solgte biler. Den kan krediteres med å ha skapt et nytt markedssegment, et segment hvor alle større produsenter i dag er representert.

Modellen ligger nå i hjertet av Toyotas globale virksomhet. Globalt har de fire generasjonene siden 1994 solgt i mer enn 8,1 millioner eksemplarer, mens den nåværende RAV4 var verdens mest solgte SUV i 2017og fjerde bestselgende modell med 810,953 salg.

I Europa har etterspørselen etter SUVer firedoblet seg de siste fire årene (står for 22,7 prosent av det nye bilmarkedet) og årlig omsetning forventes å bli over fem millioner innen 2023. Salgsvolum i D-SUV-segmentet er stabilt, på rundt 1,5 millioner i året.

 

Og prisen?

Vi frykter at RAV4 vil bli vesentlig dyrere enn dagens modell utfra utviklingen av bilen, men informasjonsansvarlig hos Toyota Norge Espen Olsen hevder at prisene ikke vil skille seg vesentlig fra utgående modell. RAV4 skal fortsatt ligge i samme prissegment som tidligere.

 

Lik, del og følg oss: