Her er de første bildene av Hondas nye helelektriske bybil!

Elbilen skal avdukes den 5. mars, på bilmessen i Geneve. Men her får du en kikk allerede nå.

Nytt om Bil var i Stuttgart for et par uker siden på et såkalt pre-view event. Sniktitt på godt norsk. Og det var en søt, liten gutt vi fikk tatt bilder av.

Den så faktisk litt guttete ut, til tross for størrelsen. Med hjulene plassert ytterst i hvert hjørne og to blanke, runde lykter i front minnet utstrålingen faktisk om Vigelands Sinnataggen – helt uten å være det ringeste sint.

Men full av energi, hvilken leveres av et batteri på bare 200 kilo. Bilen er bakhjulsdreven, og elmotoren holdes i live av batteriet i rundt 20 mil. Da inkludert regenerert strøm.

Honda Tomo

Urbant stoffvalg

Ladekontakten er plassert under et lokk midt på panseret, slik at det skal være lett å komme til fra begge sider. Med hurtiglading tar det 30 minutter å lade batteriet til 80 prosent av kapasiteten.

Det er faktisk plass til fire i den lille bilen, som virker større innvendig enn utseendet hinter om. Gulvet er flatt – her er ingen mellomaksel. Motoren sitter på bakakselen.

Setene har stofftrekk, og Honda sier at stoffet som er brukt finnes i mange møblement i boliger tilhørende urbant vinklede mennesker. Ifølge Honda tenker kundegruppen på bil som en tjeneste og ikke et verktøy. Nøkkelord er ro og harmoni, understreket de.

Honda Tomo

Futuristisk dashbord

Vi tror på det – men hva slags stoff fikk vi ikke vite. Heller ikke pressemateriellet som ble tilsendt var særlig opplysende i så måte – eller med andre spesifikasjoner.

Førermiljøet domineres av det digitale instrumentbordet som strekker seg omtrent fra dør til dør, med monitorene for de digitale speilene ytterst på sidene.

Skjermen består – foruten speilmonitorene – av to 12,3 tommers- og en 8,8 tommers monitorer. Det ser meget spacet og futuristisk ut. Men fremtiden er nær – bilen settes i produksjon i løpet av året.

Tassen har sitt utspring i konseptet 2017 Honda Urban EV, og de første bilene skal komme til Norge i løpet av 2020.

Bilen er forøvrig utviklet fra konseptet i samarbeide med studenter fra Istituto Europeo di Design i Torino.

Skal man tro utenlandske bilmedier får bilen navnet Tomo, venn på japansk. Og det er det vi vet, foreløpig.

Lik, del og følg oss: