Honda bygger elbilene på ny plattform

Honda e er som den første lille, urbane elbilen fra merket bygget på en helt ny plattform kalt EV. Ifølge en pressemelding er denne designet fra grunnen av for å lage små elbiler med dynamiske kjøreegenskaper.

Nettopp denne understrekingen mer enn antyder at Honda nye elbiler fremover vil følge grunntanken bak Honda e: Mindre elbiler med tanke på bilbrukere i større byer.

De omtaler da også Honda e som en «commuter car» – typisk frem og tilbake til jobb. 

Den vannavkjølte batteripakken i Honda e – og følgende modeller som blir produsert på den nye plattformen – er plassert omtrent midt under bilen. Tyngdepunktet ligger derfor også diagonalat i krysningspunktet mellom akslene og hjulene. Det betyr god stabilitet og styrerespons.

Litiumion-batteriet har en kapasitet på 35,5 kilowattimer, og har en rekkevidde på 200 kilometer. Vinterstid her i landet vil kjørelengden per lading krympe betraktelig – så Honda e passer nok best i godt tettbygde områder med hurtigladere tilgjengelig.

Ladekontaktene er Type 2 AC – eller CCS2 hurtiglader. Ved hurtiglading oppnås en batterikapasitet på 80 prosent i løpet av 30 minutter.

31 000 personer har allerede meldt sin interesse for bilen. Land som Norge, Tyskland, England og Frankrike blir prioritert – og reservasjoner i disse landene kan gjøres via Hondas forskjellige, nasjonale nettsider. 

Produksjonen av bilen starter senere i år, opplyses det i pressemeldingen.

Slik ser Hondas nye EV-plattform ut. På denne skal Hondas fremtidige elbiler bygges. Honda e var først ut.

Mer å lese:

Opel Corsa el

Grønn restart for 37-åringen Corsa

Med sjette generasjon blir trofaste Opel Corsa helelektrisk. Med en rekkevidde på 33 mil og ladetid på en halvtime til 80 prosent, inntar den fornuftige