Honda CR-V 2019: Sju seter og mye nytt som ikke synes

Mye er nytt i femte generasjon Honda CR-V. Det meste synes ikke. Men den fås nå også som sjuseter. Større innvendig plass, forbedret firehjulstrekk og ny fjæring samt bedre støydemping er noen av nyhetene.

Endret chassis og understell for bedre kjøreegenskaper, forbedret firehjulstrekk og ny bensinmotor er andre endringer ved SUVen som i fjor var den mest solgte i segmentet i Europa med 34 516 stykker, ifølge Honda selv.

I Norge var bilen storselger fra den kom i 1995 og mange år deretter. De siste par årene har salget vært dårlig her hjemme. Det er ufortjent. CR-V er en god bil. Med femte generasjon kommer et løft i kvalitet, utforming og teknologi og bruksområde.

Detaljer skiller

Den ser ut som før, om du ikke kikker litt ekstra. Her er det detaljene som skiller generasjonene utseendemessig. Panseret er lengre fordi frontruten er trukket litt tilbake. Tynnere A-stolpe gir bedre oversikt. Grillen er annerledes. Og for å redusere luftmotstand har grillen aktiv åpning og lukking av ribbene for regulering av luftinntak.

Frontlyktene med adaptive LED-hovedlys er mer markante i formen. Profilen langs dørene er skarpere og flyttet opp til over håndtakene, mens bakparten nå har fått store lykter på prominent plass.

Bakdøren er også videt en smule ut i overkant for å lette innlasting av brede ting med en viss høyde.

Og det er vel det utvendige. Ingen grunn til å la en suksess gjennomgå for mange kirurgiske inngrep. Det som teller for en Comfortable Roundabout Vehicle er anvendelighet, sikkerhet, pålitelighet, driftsøkonomi og plass.

Honda-CR-V-2019

7 seter – 3 rader

Storfamilier kan glede seg over at en tredje seterad med to seter nå er tilgjengelig. Det går å sitte der for en voksen også – jeg har prøvd – men har du spisse knær får folka i andre seterad vondter i ryggen. Smårollinger har grei sparkeplass.

Å legge flatt ned bakre rader er svært enkelt – slikt har Honda kontroll på fra erfaringene med konseptet Magic Seats i andre av merkets modeller. Med tredje rad nede bagasjevolumet opp til vinduet 472 liter. For femsetersutgaven er tallet 561 liter, 1123 med ryggen nede, mens du har 150 liter til rådighet i sjuseteren med alle seterygger oppslått.

Bakluken har mulighet til automatisk åpning ved «kickmetoden», og du kan låse løftehøyden. Kjekt hvis det er lavt under taket i garasjen.

I raden nærmest forsetene er det plass til tre barneseter. Åpningsvinkelen til dørene er nesten 90 grader – så her er det lett å komme ut og inn.

Kvalitetsheving innvendig

Interiøret har fått en kvalitetsheving, selv om det ikke gir CR-V noen stjerner fremfor konkurrentenes tilbud. Men skinnstolene og materialene i dørene og dashbordet gir en følelse av litt ekstra. Lister av imitert tre i dørene og instrumentbordet gjør seg.

Girkonsollen er plassert i dashbordets nedre del. Instrumenteringen ellers oversiktlig og formålstjenlig. Betjeningsknapper- og brytere er lette å finne.

Turtelleren ligger nå over resten av instrumentene, hvilket jeg syntes var litt kult. Multimediaskjermen er sju tommer stor. Den ser noe traust ut, men funksjonaliteten er forbedret. Og heldigvis har Honda beholdt vrihjulene for å betjene klimanlegget.

Setene var svært gode. Lett å finne en god sittestilling, og stoppen var passe fast. God støtte i rygg og lår – her er timer i bilen uten verk dagens orden. Og – den er romslig.

Honda-CR-V-2019

Dieselen går ut

Diesel er sjaltet ut, iallfall for Norges vedkommende. Bensinmotoren er fra siste Civic, men med en nyutviklet turbolader tilpasset CR-V. 1,5 liter, fire sylindre og gitt forskjellig ytelse for manuell- eller automatisk giring.

173 hester øker til 193 i bilene med trinnløs automatkasse – CVT. Honda regner vel med at 20 travere rømmer når føreren ikke veksler selv, og tunesetter ekstra for å erstatte.

Hondas firehjulsdrift, All Wheel Drive (AWD), er å få i kombo med manuell og CVT. Med bare forhjulsdrift er tilbudet sekstrinns, manuell girkasse.

Du kan også gire via hendler på rattet, med syv trinn til rådighet.

Av forskjellige årsaker prøvde vi kun bilen med CVT-kassen, som Honda har gjort endringer på. Stor trafikk forhindret brutale angrep på gasspedalen under lanseringen nær Kitzbühel i Østerrike. Likevel ble det greit med mil, og herfra er automaten i nye CR-V godkjent.

Maks dreiemoment for automat versus manuell er henholdsvis 220 og 243 Newtonmeter ved respektive 1900 til 5000 og 2000 til 5000 omdreininger per minutt.

4×4 slår inn tidligere

Mye innsats er lagt ned på chassis- og dempersiden. Bilen har fått ny fjæring – og hydrauliske dempere. Chassiet skal være 25 prosent stivere enn tidligere, grovt forenklet et resultat av konstruksjonen og stålkvalitetene.

Bakkeklaringen er økt med 3,5 centimeter, mens tyngdepunktet er uendret fra utgående generasjon. 19-tommers hjul er standard.

Til sammen gir det mindre krenging, et bedre opptak av slag fra underlaget og bedre retningsstabilitet – med mer. Selv om vi ikke presset bilen under prøvekjøringen – vant CR-V poeng for veiegenskapene, styreresponsen og den komfortable måten den forflytter seg på.

Nytt er at innkoblingen av driften på bakhjulene skjer raskere og at en større del kraft kan sendes dit enn det kunne på forrige generasjon. Når det ikke trengs kraft på bakhjulene, driver forhjulene alene bilen.

Støydempingen er også forbedret, med hjelp av en rekke teknikker som såkalt flytende, gummifestet rammestruktur, forseglinger, isolasjonspanel i panseret og nye motorfester og annen frontrute.

Bedre lydisolert

Active Noise Cancellation (ANC) er et system som bruker «motlyd». ANC overvåker motorstøy og skaper lydsignaler i reversfase. Fancy greier.

Anstrengelsene har gitt resultater. Kupeen har et behagelig lavt støynivå. Litt dekkstøy og motordur ved høyt turtall høres – men det gjør du i de aller fleste biler i denne prisklassen.

Her skal Honda få ros: Støydemping har tradisjonelt ikke vært blant bilmerkets kjennetegn, akkurat.

Med CVT og AWD gjør nye CR-V null til 100 på 10 sekunder, mens det for manuellkassen oppgis 9,3 sekunder for forhjulstrekkeren – og 9,3 og 9,8 for for AWD. Det siste oppgitt for henholdsvis fem og sjuseterene.

Foreløpige fabrikktall for utslipp ved kombinert kjøring er for AWD med/uten automat 162 gram CO2 per kilometer og 151 g/km. For forhjulsdrift (manuell) 143 g/km. Forbruk ved kombinert kjøring oppgis til 0,71 liter per mil (CVT) og 0,66 og 0,63 (forhjulsdrift) l/mil. (Endelige spesifikasjoner kan ikke Honda kommer med før etter avsluttet typegodkjenning.)

Med automatkassen kan du trekke tilhenger med brems med inntil 1500 kgs vekt. Med manuell giring øker dette til 2000 kg.

Rikholdig sikkerhetspakke standard

Sikkerhetspakken Honda Sensing er standardutstyr. Det er omfattende, med blant annet autobrems, frontkollisjonsbegrensende bremsesystem, filholdervarsler- og assistent, utforkjøringsbegrensing, kollisjonsvarsling, intelligent, adaptiv fartsholder som bruker kamera og radar for å lese posisjonen til andre biler på veien. Og forsøker å hindre sammenstøt om andre kjøretøy veksler felt og det oppstår en situasjon som kan føre til sammenstøt.

Priser ikke klare

Femte generasjon CR-V skal være hos forhandlerne i slutten av oktober. Prisene er ennå (august 18) ikke klare. Og en ikke-ladbar hybrid kommer, ble det sagt. Når ble ikke sagt spesifikt.

Honda CR-V i femte utgave er en gjennomarbeidet bil. Mye nytt gjør en bra SUV til en bedre – og den kan altså nå fås som sjuseter.

 

 

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: