Innertier for kjøreglade

HR-V Sport er en passe porsjon råskap innbakt i en liten SUV som ligger klistret til veien. Det til en overkommelig pris.

Nye HR-V Sport leveres med en 1,5 liters bensinmotor, VTEC turbo med 182 hester, som også sitter i den siste generasjonen av Honda Civic med turbo. Utgaven frir til førere med bensin i blodet – riktig nok noe utvannet.

Du får den med sekstrinns manuell girkasse, og med CVT-giring med sju forhåndsprogrammerte trinn. Etter prøvekjøring på landsens vei så vel som på motorvei utenfor Lisboa, er vi overbevist om at manuell er beste match for forhjulsdrevne HR-V Sport. Denne bilen er skapt for dynamisk kjøring – og til det hører best mulig kontroll over girvalg.

[adinserter block=»17″]

Men, CVT-kassen er ikke masete. Kanskje på grunn av den kraftige motoren, som tar bilen kjapt opp i fart – og de syv forhåndsprogrammerte trinnene som simulerer girskift. I tillegg har denne CVT-utgaven en funksjon som gjør at den raskt går ned et trinn når føreren for eksempel bremser. Om ikke opplevelsen av at bilen har en genuin automatkasse med dobbeltkløtsj er til stede, så nærmer det seg.

Smidig og sterk

Den firesylindrede motoren yter maks effekt ved henholdsvis 5500 omdreininger i minuttet (manuell) og 6000 med CVT. Ventilstyringen – VTEC – gjør at motoren liker turtall. Likevel har du kraft langt nede i registeret, og ved en mer avslappet kjørestil behøver du ikke gire altfor hyppig: Maksimalt dreiemoment inntreffer over et bredt turtallsområde. 240 newtonmeter mellom 1900 til 5000 o/m for utgaven med manuell girkasse – og tilsvarende for CTV-en er 220 mellom 1700 og 5500.

Null til hundre går på 7,8 eller 8,6 sekunder, der manuell er kjappest. Toppfarter er 215/200 km/t. Forbruket og utslipp ved kombinert kjøring målt etter WLTP-metoden oppgis til 0,51 liter per mil og 135 gram per kilometer. Med CVT er sifrene litt høyere.

Den manuelle girkassen er meget presis, girspaken kort og kjapp å bruke – og den smetter i girtrinnene med millimeters toleranse selv når du ikke helt er med selv. Min vurdering etter prøvekjøringen er at manuell giring passer bilens og motorens karakteristikk så godt at det bør være førstevalget.

For HR-V Sport er sjåførens bil fremfor noe. Og det den mangler i forhold til mer rendyrkede, medium kraftpakker på fire hjul tar den igjen med et godt mål av komfort. Tross alt – en bil triller mest i normal hastighet, og ofte med passasjerer om bord. Her har Honda truffet innertier med denne modellen. For her sies det ja takk til begge deler.

Støtdempere på tvers

Demperteknologien er spesiell. I tillegg til SDC-demperne som sitter i de ordinære HR-V-ene, har Sport såkalt Performance Dampers. Disse sitter horisontalt på for- og bakaksel, og motvirker sidebevegelser og vridning fra chassiset, og bidrar til økt veigrep samtidig som fjæringen er nokså nær familiebilnivå. Bilen ligger på veien som en klegg, for å floske litt. Og den styrer dit du vil uten nøling.

HR-V ble først produsert mellom 1999 og 2005. Betegnelsen står for High Ride Vehicle. Det var en praktisk, men heller uskjønn, firehjulsdreven bil. Etter reintroduksjon i 2013, som en helt annen bil – en liten SUV – har den solgt hele 2,7 millioner eksemplarer globalt. Nå i 2019 har alle HR-V fått en grundig facelift, og Sport-versjonen kommet til som en pepret utgave.

Magiske seter

Interiøret er unikt for Sport – i sort og rødt. Setene er i delskinn. De har god støtte for rygg og lår, men sitteputene er litt korte for oss nordboere. Instrumentbord og dørsider er overveiende kledd i mykt materiale med sømmer i rødt. Kupeen er ellers i sort – også taket. Kult, men mørkt.

Bilen er (trolig) laget for sjåfører med familieansvar, og Honda har utstyrt også sportversjonen med Magic Seats. Baksetene kan du nesten gjøre som du vil med – og du får med høye gjenstander midt i bilen. Praktisk til tusen.

Bagasjerommet tar 448 liter. Med bakseteryggene nedfelt øker fritt volum til 1040 liter.

Instrumenter og berøringsskjerm er lettlest, men Honda bør friske opp grafikken i navigasjonen. Det ser kjedelig og akterutseilt ut.

18-tommers felger er standard. Det er også LED. Bak og foran. I kjørelys og hovedlykter. Automatisk blending av fjernlysene er med.

En fryd å kjøre kjapt

Baklyktene har skarpere profil nå – og er i 3D og som nevnt LED. Utseende er røft med sorte, utbygde hjulbuer, pianosort felt i grillen og en mer markant snute.

Sikkerhetspakken Honda Sensing er standardutstyr. Det er omfattende, med blant annet autobrems, frontkollisjonsbegrensende bremsesystem filholdervarsler- og assistent, utforkjøringsbegrensing, kollisjonsvarsling, intelligent, adaptiv fartsholder som bruker kamera og radar for å lese posisjonen til andre biler på veien.

Honda HR-V Sport er en fryd å kjøre – særlig i hastigheter som kan begrense tilgjengelig husholdningsbudsjett i månedsvis hvis du er uheldig. Og du kommer garantert til å bli fristet til å ta risikoen i denne rimelige innertieren fra Honda.

Pris: 360 500 kroner. Med CVT må du opp 10 000.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et

VW Golf R

VW Golf R: Barskingen

Ta en Golf, fyll den med 300 illsinte hestekrefter, firehjulstrekk, adaptivt sportsunderstell og 7-trinns DSG girkasse. Det blir en svært vellykket oppskrift.