i3 får enda lenger rekkevidde

I går ble det kjent at BMWs populære elbil, i3 kommer med en ny og større batteripakke på 42,2 kwt. I praksis betyr dette en rekkevidde på opptil 31 mil mot de tidligere 25.

Med nye BMW i3 120Ah er både batterikapasitet og rekkevidde nærmest doblet siden den særegne elbilen ble lansert i 2013.

Dette er andre gang BMW i3 oppgraderes med nytt batteri. Da BMW i3 ble lansert i 2013 hadde bilen et batteri med en bruttokapasitet på 22,6 kWt. I 2016 kom et større batteri, da med en kapasitet på 33 kWt. Med nye BMW i3 120Ah har batteriet en bruttokapasitet på 42,2 kWt, og kan dermed kjøre betydelig lenger på hver lading.

– Norge er verdens nest største marked for BMW i3, kun slått av USA. Nærmere 15 prosent av alle verdens BMW i3-modeller kjører med norske skilter, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.

BMWs elektriske suksess i3, har siden 2014 vært BMWs mestselgende modell i Norge. Over 17 000 BMW i3-modeller ruller så langt på norske veier.

– Nye BMW i3 120Ah vil være en svært sentral modell for vårt marked fremover – som en kompakt elbil med rekkevidde for stadig lengre hverdagsreiser, forteller Tegneby videre.

Kapasitet og rekkevidde
Tidligere er rekkevidden til de forskjellige BMW i3-modellene målt og oppgitt etter den kjente NEDC-standarden. I forbindelse med overgangen til WLTP, oppgir BMW foreløpig rekkevidden til nye BMW i3 120Ah etter begge normene: Målt etter NEDC, har BMW i3 120Ah en rekkevidde på opptil 395 km. Målt etter WLTP, oppgis rekkevidden til opptil 310 km. For daglig kjøring, kommuniseres en økning i rekkevidden på rundt 30 % sammenlignet med forrige modell, heter det i en pressemelding.

Lik, del og følg oss: