Ingen økning i utslippsavgiftene før 2020

Regjeringen utsetter avgiftsøkning etter WLTP-prosedyren til 2020. Målemetoden ville medført titusener av kroner i avgiftsøkning på nye diesel- og bensinbiler fra 1. januar 2019.

– Det nye målesystemet kommer. Men det er for få biler som er registrert med den nye målemetoden. Det er stor usikkerhet om konsekvensene, så vi utsetter fra statsbudsjettet i 2019 til 2020, sier finansminister Siv Jensen til VG.

Her i landet utgjør CO2-avgiften en stor del av engangsavgiften ved førstegangsregistrering av bil.  WLTP-metoden gir mer korrekt testresultat enn utgående NEDC-prosedyre, og gir høyere CO2-tall.

Bilimportørenes Landsforening (BIL) har gått gjennom testdata, og anslår fra 26 til 41 prosent økning – avhengig av bilens utstyr. I enkelte tilfeller kan økningen bli opptil 70 prosent.

Ifølge BIL kunne en vanlig familie-SUV som Peugeot 3008 blitt hele 75 000 kroner dyrere med avgiftsøkningen, regnet etter satsene for 2017.

Nå er altså avgift beregnet etter WLTP utsatt til 2020.

Lik, del og følg oss: