Kia Ceed SW: Undervurdert familiebil

Prøvekjørt:

Som småbarnspappa er det vanskelig å finne den ideelle bilen for familien, i hvert fall dersom man ikke er så mange at en kjempe-SUV er eneste alternativ. I Kia c´eed SW (stasjonsvogn) fant jeg en super mellomklassebil som definitivt fortjener mer oppmerksomhet.

La oss begynne med noe av det viktigste – pengene og tryggheten. Alle ønsker et solid, og forutsigbart bilhold som ikke koster skjorta. Klart, det finnes jo muligheter i bruktmarkedet, men hvis du samtidig ønsker en bil som byr på ”det nyeste”, kjører godt og ikke går ut over din pensjonssparing, er det ikke dumt å sjekke ut Kia og deres nyankomne c´eed stasjonsvogn.

LES OGSÅ VÅR TEST AV KIA e-NIRO

Klasseledende bagasjerom, supre kjøreegenskaper, teknologien du trenger og begjærer – og ikke minst 7 års nybilgaranti. Dette høres ut som en reklameplakat for Kia som for øvrig feirer 25-års jubileum i det norske markedet i år, men det er berettiget.

Kampen om kundene i mellomklassen, eller C-segmentet som bilbransjen definerer den som, ja, den er knallhard, særlig derom man ikke kan tilby bil ”med stikkontakt” eller bare batterier.

Lavt forbruk

Vi tok med oss med oss en céed SW utstyrt med en 1,4-liters bensinmotor på 140 hk i kombinasjon med en finfin 7-trinns DCT (dobbeltclutch) automatgirkasse på langtur til fjells og ikke minst mye varierende kjøring hvor bilen innfridde hele veien.

Motoren kler bilen godt, særlig siden det maksimale dreiemomentet er tilgjengelig i hele turtallsområdet mellom 1.500 og 3.200 o/min – altså der motoren jobber det aller meste av tiden.

Den 4,6 meter lange bilen har en god akselavstand på drøyt 2,6 meter og bagasjerommet er klasseledende med 625 liter. En ting er jo literene, men også utformingen var fin i forhold til pakking. Ingen veldig sjenerende støtdempertårn.

Kia oppgir selv at bilen har et snitt på 0,55 – 0,57 liter pr mil ved blandet kjøring. Dette synes å stemme greit overens med våre målinger. Vår langtur til fjells hadde vi også på takboks, og full bil, men forbruket var absolutt fornuftig hele veien, med drøye 0,6 på mila. Det er bra.

Junior fornøyd

Vi var for det meste 2 voksne og et barn på 5 ½ år i bilen under testperioden. Barnesetet var enkelt å feste inn, og det var ingen klagemål fra jr. som kan synes utsikten ut sidevinduene er dårlig. Form går ofte foran funksjon på en rekke biler i så måte. Bilen får gode skussmål for fjæringskarakteristikken. Dette var virkelig en komfortabel bil på langtur.

Interiøret er veldig fint, vi testet Exclusive varianten som er litt mer påkostet, men også de enklere variantene er blitt veldig bra. Og det var ingenting vi savnet i løpet av testperioden. Full LED lys sørger for å gjøre mørke vinterveier lyse og oversiktlige.

Kanskje klassens beste kjøp

Trådløs lading av mobiltelefon er finnes i midtkonsollen, rattvarmen tar godt, og varmeseter er på plass bak, og kjøling foran for de varmeste dagene. I tillegg er bilen er utstyrt med en rekke førerstøttesystemer som gjør kjøreturen både sikrere og mer komfortabel.

Lane Keep Assist hjelper deg å holde deg innenfor linjene i veien med både varsling (rattvibrasjon) og inngrep, rattet kan man faktisk slippe, og bilen følger veien korrekt – for en kortere periode. Adaptiv cruisekontroll som også følger ved køkjøring er supert.

Vi tør påstå at dette muligens klassens beste kjøp. Og vi ser da bort fra at elbil og hybrid som drives frem i markedet takket være solide subsideringer. Når man tar med alt man får av utstyr, kjøreglede, plass og ikke minst suveren garanti, ja, da blir valget enkelt. I hvert fall for meg.