Kia e-Niro: Elbilen for et bredere publikum

Kia e-Niro - elbil med lang rekkevidde

En kompakt crossover-modell med elektrisk drivlinje er en vinneroppskrift i det norske bilmarkedet. Vi har hatt en uke i selskap med Kia e-Niro .

Først kom Niro som vanlig hybridversjon, siden fulgte plug-in versjonen som har blitt en svært populær Kia-modell i det norske markedet. Og nå er det naturlig nok den elektriske varianten som folk nærmest står i kø for å få tak i.

Litt ventetid må påregnes, i hvert fall dersom du er på jakt etter en spesiell farge, men for e-Niro kunden (og andre elbilkunder, dreier det seg først og fremst om å få et mest mulig hyggelig bilregnskap).

Les også om vårt første møte med Kia e-Niro.

 

Rekkevidden oppgis til 455 kilometer og effekten i motoren er 204 hk. I løpet av testperioden som foregikk senvinters med temperaturer mest på den blå delen av termometeret, stiftet vi bekjentskap med en bil som ikke bare er praktisk og overraskende romslig, men som også har et bra varmeapparat som gjør alle kjøreturene komfortable.

Sete- og rattvarme

Dette i kombinasjon med 3-trinns setevarme og rattvarme gjør underverk for komforten. For det er ikke til å stikke under en stol at varme koster rekkevidde. Men med e-Niros solide rekkevidde og effektive varmeapparat kan man jo koste på seg en grad eller to ekstra på de kaldeste dagene.

I løpet av vår testperiode ladet vi bilen 3-4 ganger fra garasjekontakt, og med 10 ampere sikring, så sier det seg selv at man ikke kan forvente fullt batteri i løpet av natten dersom batteriet er ganske tomt ved ladestart. Men bevares, strøm blir det jo.

Et men: Få hurtigladere

Kia e-Niro - elbil med lang rekkeviddeVi ladet ved noen anledninger på hurtigladestasjoner og da blir det mer fart i sakene, men det er et men: Siden elbilsalget har eksplodert i Norge, er det stadig mer sjeldent å finne en ledig hurtiglader. Jeg opplevde eksempelvis å måtte vente en liten time på å få lade i 40 min. Dette var da bare opp til 75 prosent batteri.

Ikke vet jeg hvordan kotymen for hurtiglading er. Er det greit å stå til det er fullt? Skal man ta hensyn til køen? Jeg gjorde det siste. Etter å ha forhørt meg litt med folk som har mer elbilerfaring enn meg, er det å lade kortere og oftere veien å gå.

Batteriene skal også ha bedre av det. For jeg opplevde til stadighet at en hurtigladers 50 kW lader ikke leverte mer enn 22 kW. Da tar det unødvendig lang tid, og blir selvsagt også mye dyrere.

Tips for billig lading

På elbilforeningens side står det mange nyttige tips. Blant annet; ikke hurtiglad til mer enn 80 prosent med mindre det er helt nødvendig, hurtiglad heller før ankomst enn å vente til du skal hjem igjen, ikke velg hurtiglader som tilbyr høyere ladeeffekt enn din bil kan ta i mot, bruk ladebrikke/app i stedet for SMS som er dyrere.

Dette er nyttige tips, men det som slår meg er at den stadig bedre rekkevidden går ut over ladetiden. Du trenger mer tid for å fylle batteriene.

Tar 100 kW hurtiglading

Det rulles ut lynladere, og teknologien blir stadig bedre. Får man et solid nettverk av lynladere som leverer 100 kW eller mer og biler som kan ta i mot dette, ja, det begynner det å lukte av fugl.

E-Niro kan ta i mot strøm fra en slik lader (100 kW), men vi testet aldri mer enn 50 kW-lader, siden disse er langt mer utbredt.

På veien oppleves bilen som god å kjøre, Førerplassen er oversiktlig med lettleste digitale instrumenter og en høyt montert infotainmentskjerm. Fra rattet styrer man funksjoner som telefon, adaptiv cruisekontroll osv. Kontrollene både på ratt og på dashbord er intuitivt plassert, og det er lett å bli kjent med førermiljøet.

Kia e-Niro - elbil med lang rekkevidde

Spekket med utstyr

Kia e-Niro er spekket med utstyr. Noen av høydepunktene: Fullt LED lys, parkeringssensorer foran og bak, elektrisk innfellbare sidespeil, nødbremssystem, adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, Lane Following assistent, filskiftevarsler med Lane Keeping assistent, trådløs lading av mobiltelefon, skinninteriør, ventilerte seter foran. Og elektrisk justerbart førersete, regnsensnor, ryggekamera og lydanlegg fra JBL.

Dette er utvilsomt mye elektrisk bil for 377 400 kroner, og vi sier løp og kjøp før myndighetene rasler for mye med incentivsablene.