Kia e-Niro: I mål på tredje etappe

Med elektriske Niro er modellen i mål etter etapper med plug-in og hybrid uten ledning. e-Niro er en godt jordet familiebil med rekkevidde på 455 kilometer. Vi har prøvekjørt den.

Med denne har Kia to rene elbiler. Soul og nye Niro. Fabrikken lover å ha 16 alternative drivlinjer innen 2025. Fem helelektriske, fem hybrider, fem plug-in og 1 hydrogen. Den siste skal etter planen lanseres i 2021.

Soul blir å få med 64 kilowattimers (kWt) batteri neste år. Det samme sitter i e-Niroene som skal til Norge. I noen markeder er standardbatteriet på 39,2 kWt.

Etter en solrik dag bak rattet i e-Niro på den franske riviera, plugger Nytt om Bil inn ladekabelen i fronten på bilen – godt fornøyd med opplevelsen.

Bra bagasjevolum

Hyundai Kona er søsterbil, og de to deler mange av løsningene. Men med tanke på lasteplass vinner e-Niro: Bagasjerommet er på hele 451 liter totalt, mot Konas 332 liter. Det hjelper at Niro er 20 cm lenger med sine 4,35 meter.

Motoren har en effekt på spreke 150 kilowatt, tilsvarende 204 hestekrefter. Og den forhjulsdrevne sørkoreaneren med 395 newtonmeter i dreiemoment drar seg kvast opp i fart. Null til 100 går på 7,8 sekunder.

Forbikjøringene, som det ble et par av på kronglete, fransk landevei, foregikk raskt og sikkert med finfint kraftoverskudd.

Jeg fant bilen sporsikker uten noe merkbart slapt midtpunkt i styring. Pluss i elektrolytten for det herfra. Den krenget heller ikke nevneverdig når jeg satte den på prøve i hårnålssvingene – vel og merke i tråd med trafikklovens bestemmelser. Ingen racerkjøring fant sted.

Jordnært morsom

Så er det da heller ingen racerbil. Men heller ingen sedat og døll, politisk korrekt vogn. e-Niros kjøreegenskaper innfrir forventningene til en utslippsfri crossover/SUV for familier der sjåførene også har sansen for å kjøre ikke bare fra A til B. Selv om den er godt jordet – for ikke å si jordnær.

Det er pent og ryddig og nøkternt i Kia e-Niro. Et sjutommers TFT instrumentpanel viser fart, regenereringsgrad, strømforbruk- og nivå og annen vesentlig kjøreinfo. De forskjellige skjermbildene bytter du med trykknapper på rattet – som har varme. En vesentlig detalj for oss nordboere.

Flere kjøremodus velges via hjulbryter på Kia Niro El
Kjøremodus: Med hjulet på midtkonsollen velges kjøremodus. Eco +, Eco, Normal og Sport. Parkeringsbremsen blitt elektrisk. Borte er det gammelmodige pedalbrekket.

Berøringsskjermen er også sju tommer stor, med TomTom navi, smartmobilfunksjoner og radio med mer.

Proaktiv regenerering

På hver side av rattet finnes hendler for regenerering av energi. Regenereringen har tre , der trinn tre bremser nokså mye når du slipper opp pedalen for strømmen til elmotoren. (Gassen – på fossilspråk).

I tillegg kan du holde inne venstre hendel og bilen bremser nokså kraftig.

Det er godt mulig å kjøre proaktivt med hyppig bruk av denne. Morsomt – men neppe noe du gidder hele tiden. Autonivå for regenerering er trinn to.

Kobles Smart Cruise Control inn leser kameraer og sensorer vei og trafikkbildet i forkant og justerer regenereringen automatisk.

Selvkjøringen virker fint, forutsatt god veimerking.  Jeg oppfattet autostyringen som noe brå.

Batteriet er plassert under baksetet, og er vannavkjølt. For å optimalisere ladingen ved lave temperaturer tilføres varme. Oppgitt WLTP-målt rekkevidde er som nevnt 455 kilometer. Det lar seg høre, men kjørelengden varierer selvsagt med temperatur, trafikkbildet og terreng. Kulde reduserer rekkevidden betraktelig, ikke minst hvis du er av det frøsne slaget som vil ha 22 grader i kabinen.

20 til 80 på 42 minutter

e-Niro har for øvrig varmepumpe for effektiv transport av varme til kupeen, og begrenser dermed batteribruken til klimaanlegget. Pumpa drives (i størst mulig grad) av resirkulert varmeenergi fra klimaanlegget og elsystemet, slik at batteristrømmen minst mulig brukes til å drive denne.


På 42 minutter lades batteriet fra 20 til 80 prosent kapasitet med ladehastighet på 100 kW. Kia erstatter den opprinnelig  japanske ladestandarden Chademo med europeiske CSS – som også blir å finne i Soul med det større batteriet.

Hjulstøy er til stede, men det er gjort en god jobb med støydemping. Så skal vi ha i mente at en elektrisk bil er stille i seg selv. Litt vind, litt hjul på dårlig grov asfalt trenger gjennom. Baksetepassasjerene hører mer av det enn de som sitter foran.

Bak blir du forresten sittende litt høyt med knærne, på grunn av batteriets plassering.

Kundeundersøkelse bestemmer

Tilhengerfeste er under vurdering, fikk vi opplyst på pressekonferansen. En brukerundersøkelse er satt i gang. Resultatet bestemmer om kundene vil godta redusert rekkevidde når og hvis hengeren hektes på.

Reservasjonslista teller 6 000 navn – og er stengt. Administrerende direktør Irene Solstad i Kia Bil Norge forventer ca. 2 000 biler til Norge i 2019.

­– Vi skulle selvsagt gjerne fått nok til å dekke etterspørselen. I det minste er Norge prioritert land sammen med Sverige, Nederland og Frankrike. Problemet med få biler har sin årsak i mangel på kobolt som brukes i produksjonen av batterier. Det er noe de fleste elbilprodusenter sliter med, forklarer hun.

Biler til nyttår

De første kundene får bilene sine rett over nyttår. Utstyrsnivået kalles First Edition, med mange interiørmessige godbiter og flust av kjøreassistenter. Prisen er 377 400 kroner. Flere utstyrsnivåer kan komme, blir det opplyst.

Kia e-Niro er solid fornuft pakket inn i et tiltalende ytre. Jordnær transport tilsatt en grei dose kjøreglede, nokså lekkert interiør og mye avansert elektronikk. Legg til en uslåelig sju års garanti, begrenset til 150 000 kjørte kilometer. I sum en frisk elbil med mange sympatiske egenskaper.

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: