Nokian Tyres jobber mot grønnere dekk

Dekk med lavere rullemotstand reduserer CO2-utslippene og sparer drivstoff. Nokian Tyres jobber hardt for å lage miljøvennlige dekk.

Dekkenes rullemotstand har blitt redusert med 8 prosent i gjennomsnitt siden 2013.

– Denne reduksjonen på åtte prosent tilsvarer eksosutslippet til 65 000 biler, sier Teppo Huovila, Vice President, Quality & Sustainability i Nokian Tyres.

Førerens karbonfotavtrykk

Rullemotstanden dreier seg om energien som går tapt når dekket ruller under kjøring. Jo lavere rullemotstand, jo mindre energi mister du, og dermed bruker du mindre drivstoff. Bedre drivstoffeffektivitet påvirker miljøet – og hver enkelt sjåførs karbonfotavtrykk – gjennom å redusere CO2utslippene. For el-biler betyr lavere rullemotstand lengre rekkevidde.

Dersom alle personbiler i Norge, Sverige og Finland benyttet vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R3 gjennom hele bilens livssyklus, ville drivstoffbesparelsene vært nesten 300 liter. CO2utslippene ville sunket med 710 000 tonn.*

Klimavennlige dekkdesign

I EU er det beregnet at rundt 24 prosent av drivhusgass-utslippene kommer fra trafikk. Målet er å redusere drivhusgass-utslippene med 20 prosent innen 2020 sammenliknet med nivåene fra 1990. Strengere mål satt av EU vil gjelde fra 2021.

Dekkprodusenter som Nokian Tyres jobber aktivt for å redusere rullemotstanden gjennom å utvikle avanserte gummiblandinger og ved å introdusere nye, innovative dekkdesign- og konstruksjoner.

– Våre ingeniører jobber hardt for å opprettholde det gode arbeidet. Målet vårt er å redusere rullemotstanden til hver dekkgenerasjon uten at dette får konsekvenser for sikkerheten, påpeker Huovila.

Spar drivstoff og miljø

Over 90 prosent av Nokian Tyres dekk har energieffektivitets-klassifiseringen (symbol på dekkenes rullemotstand) A, B eller C.

For å gi litt perspektiv: den vanligste klassifiseringen på markedet er E (ETRMA-analyse, Oktober 2018).

Forskjellen er stor for bileierne – og ikke bare når det kommer til utslipp. Et sommerdekk merket med kategori A, som har riktig lufttrykk, kan spare opp mot 0,5 liter drivstoff per 100 kilometer, sammenliknet med dekkene som gjør det dårligst.


*
Utregningene er basert på en sammenlikning mellom rullemotstanden til Nokian Hakkapeliitta R3 og rullemotstanden til andre premium vinterdekk. Hovedantagelsene benyttet i kalkulasjonene er følgende: Antall personbiler i Finland 2,6 millioner, årlig gjennomsnittlig kjørelengde er 14 400 km, og årlig gjennomsnittlig drivstoff-forbruk i Finland 6,7l/100km.

Vinterdekk er beregnet til å stå for 45 prosent av kjørelengden.

Samfunnskostnadene for karbondioksidutslipp har blitt beregnet med en antatt pris på 40 euro per tonn CO2, som er i tråd med kostnaden bruk av Finnish Transport Agency, Statens Vegvesen og US Enviromental Protection Agency. Kilde: Vurdering basert på KPGMs True Value-metodologi.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et

VW Golf R

VW Golf R: Barskingen

Ta en Golf, fyll den med 300 illsinte hestekrefter, firehjulstrekk, adaptivt sportsunderstell og 7-trinns DSG girkasse. Det blir en svært vellykket oppskrift.