Lexus RC 300h: Slick oppgradering av slick sportskupé

RC 300h er oppgradert, bare to år etter lansering av en mer folkelig motor som alternativ til den rå V8-eren på 477 hester. RC 300h har 250 hester færre og koster en million mindre. Men  ligner halvannen million.

Lavere pris gjør at denne hybridutgaven er innen rekkevidde for flere. Nytt om Bil prøvekjørte RC i utstyrsnivå – eller grad som Lexus benevner trinnene – F Sport S.

Og selv om prislappen er langt mer folkelig, koster den likevel 665 000 kroner.

Den er super, med sine lave, lekre linjer, store 19 tommers hjul (fra F Sport) brede hjulbuer og sin superslicke linjeføring fra panser til bagasjelokket med innbakt spoiler.

Elegante designdetaljer

For ikke å snakke om de store baklyktene og trippel-LED frontlyktene som er strukket bakover – og der du finner igjen L-en i Lexus i innrammingen. Denne L-en går igjen flere steder i karosseriet. Fin og sublim designdetalj i en bil som ikke er pakket sammen i hui og hast og på billigst mulig måte.

Dette er gjennomtenkt. Lexus er kjent for kvalitet og for å være en stille bil. Så også denne. Selv felgene har kanaler som skal lede bort støy.

Og stille er den. Nesten ingen støy annet enn fra hjulene der asfalten har års etterslep på vedlikeholdet, trenger inn i kupeen. Motoren gir lyd i fra seg ved pådrag, mest på grunn av CVT-girkassens funksjonsmåte, som holder turtallet jevnt høyt under akselerasjon. Men her dempes lyden noe på grunn av forhåndsprogrammerte trinn.

Villig hybrid

Fra 0 til 100 på 8,6 sekunder bruker RC, når den totale systemeffekten på 223 hk tas i bruk. Drivkildene er en firesylindret bensinmotor med sylindervolum på 2,5 liter. Denne utvikler 178 hester (133 kW) ved 6000 omdreininger i minuttet (o(m). Maks dreiemoment på 221 newtonmeter (Nm) inntreffer når motoren har turtall på mellom 4200 og 5400 o/m.  Elmotoren har en effekt på 143 hk (105 kW) – og et maks dreiemoment på 201 Nm. Det holder til en toppfart på 190 km/t – som er elektronisk begrenset. Det gir også et solid overskudd ved forbikjøringer – eller rett og slett å kjøre litt fort med.

Lexus RC 300h

På strak arm

F Sport S har kjøremodusene Eco, Normal, Sport og Sport Pluss. Gass og styring blir mer responsiv – og understellet strammes opp. Tydelig. Denne relativt store bilen tar svingete vei på strak arm.

Bilen er forhjulsdreven – den har et nytt, stivere chassis og aktive, justerbare dempere med swing-valve – som jobber kontinuerlig for å tilpasse demperstyrke til veiens beskaffenhet.

Den krenger ikke så du kan merke det, selv om den presses i svingene. Og skulle neste kurve komme brått på, er det godt å vite at RCs bremser er dimensjonert for real skrubbing. Selvfølgelig hjelper også ypperlig sikkerhetselektronikk med på å gjøre kjøreturen trygg – enten du nå cruiser i vei på motorveien eller foretar armtreningen bak rattet i Trollstigen.

Nyoppusset interiør

Elmotoren er prioritert som hovedmotor. Hvilket sparer mye drivstoff og utslipp ved bykjøring og ellers der trafikken er tett, eller du simpelthen kjører smått og forsiktig.

Bensinmotoren trår sømløst til når det trengs – enten for ekstra kraft eller for å generere strøm til batteriet. Det tar også imot bremseenergien. En selvladende hybrid altså. Du behøver aldri å bekymre deg for hvor neste ladepunkt er.

Innvendig er det pusset opp med ny klokke, nye luftdyser, startknapp. Senterkontrollen har fått nye finish på panelene. Skinnrattet har varme. Vil du ha bedre kontroll med girene bruker du hendlene på rattet.

Oversiktlig instrumentbord

En 12,3 tommers berøringsskjerm for multimedia og navigasjon dominerer instrumentpanelet. Det er klargjort for Apple Car Play – men ikke for Android Auto. Amazon Alexa er med, og kan lastes ned. Da kan du blant annet bruke stemmekontroll.

Selve instrumentpanelet er sju tommer stort. Enkelt å skifte informasjonsbilder ved hjelp av knapper på rattet.

Setene er svært gode. Setene i F Sport S har brede, vinklede vanger i sete og rygg. Samtidig er komforten beholdt – og på langkjøring merker man merkets image: Komfort av høy klasse.

Mager bakseteplass

Bakseteplassen er det så som så med i denne todørs sportskupeen, som forøvrig kun tilbyr 340 liter ledig plass i bagasjerommet.

Du får plass i de to setene bak føreren, men du må nok regne med hyppig skifte av kneposisjon underveis. Drømmeplassen er foran – gjerne bak rattet i denne luksuriøse japaneren.

Innstegsprisen for RC begynner på 565 000 for Executive grad – og slutter på 654 600 for Luxury sun – sola står for soltak.

En god del penger – men bare de særs kravstore kan unngå å trives i Lexus RC 300h.

Lik, del og følg oss: