Med Leaf på ”harrytur”

Elbiler får stadig bedre rekkevidde, og Norges mestselgende elbil har nå fått en større batteripakke som gjør den til et attraktivt valg for enda flere kunder. Vi kjørte tur retur Ski – Strømstad akkurat slik vi ville kjørt en bil med forbrenningsmotor.

På papiret skal Leaf greie å kjøre 378 kilometer før den må lades. Alle vet at dette er ikke realistisk, og ny målenorm er på vei inn, men med bilens nye batteripakke på 40 kilowattimer, er rekkevidden vesentlig oppgradert fra forrige Leaf-modell.

Vi ønsket å kjøre Leaf på en typisk kjøretur som mange gjør, nemlig tar seg en tur fra Ski til Strømstad for å handle billige dagligvarer. Vi ønsket også å kjøre hovedveiene, ikke bakveiene, i lavere hastigheter som betyr lavere strømforbruk. Vi var to voksne som la ut fra Nissan-forhandleren Birger N. Haug 19.juni klokken 10:30. Da var det 14 grader i skyggen og tørt fint vær. Batteriet var fulladet, og kjørecomputeren om bord kunne opplyse om at vi hadde 262 kilometers rekkevidde til rådighet. Dette var da beregnet ut fra kjøringen samme bil hadde hatt siden forrige tur. Dette tallet endret seg fortløpende, men er likevel en grei pekepinn på hvor langt man faktisk kommer.

De 17 tommer store sommerhjulene hadde alle 2,6 pund trykk, men dette kan man jo øke litt og det vil i sin tur bidra til økt rekkevidde da rullemotstanden blir mindre.

Tur-retur uten lading

Turen gikk mot Ås via RV 152 og til slutt ut på E6 sydover mot Svinesund og til Strømstad som var målet. Vi ønsket å kjøre en effektiv tur uten lading noen av veiene, eller i Strømstad. En tur som er 112 kilometer hver vei, og definitivt er oppnåelig, men kanskje mer utfordrende dersom man kjører slik man ville kjørt en bensin eller dieselbil.

Ved start ble ECO-kjøreprogram valgt. Første del av E6-etappen ble kjørt uten cruisekontroll da dette er mer gunstig forbruksmessig siden bilen bilen vil både gasse og bremse selv. Fra Moss koblet vi inn cruisekontrollen på 110 km/t. Vi ønsket å holde trafikkflyten, og det gjorde vi også. Det å være en ”el-bil sinke” på motorveien ønsket vi å unngå. I Leafs ECO-program sparer bilen på forbruket ved at 60 prosent av motoren er tilgjengelig når man gir på. Dette betyr at ikke alle ”sluser” åpnes når man trykker på gasspedalen.

Nissan Leaf Strømstad

Bilens lys, setevarme, radio og vifte får strøm fra et eget 12V batteri som dermed ikke påvirker bilens rekkevidde.

Det er svært stor forskjell på å kjøre i 90 og 110 km/t. Ikke bare må elmotoren arbeide hardere, men luftmotstanden øker kraftig når hastigheten øker. Den er eksempelvis dobbelt så stor dersom man øker fra 90 til 100 km/t. Og dette er det utvilsomt greit å være bevisst på.

Bremseenergi lader

Girvelgeren kan også settes i ”B” når man kjører, og dette betyr at bilen bremser ganske kraftig og sørger for at retardasjonskreftene lader batteriet. Og det kan være kjekt dersom det er lange bratte bakker. Men nye Leaf har også en svært kjekk funksjon med sin E-pedal som gir sømløs kjøring og bremsing med en og samme pedal: Når gasspedalen slippes helt, vil de regenerative og friksjonsbaserte bremsene brukes automatisk for å stanse bilen helt. Bilen holdes i denne posisjonen selv i bratte bakker til du trykker på gasspedalen igjen. Responsvilligheten til e-Pedal gir også føreren økt kjøreglede langs landeveien. Vi applauderer teknologien. Men det er lurt å ikke glemme å bruke bremsepedalen helt siden bremsene kan bli ”ødelagt” av mangelfull bremsing.

Ved Svinesund tvinges man til å betale for bompassering, men sett i forhold til alt man slipper av bommer ellers, er dette er liten pris å betale for et økonomisk hyggelig bilhold. Ved Svinesund var det også første gangen bremsepedalen ble rørt siden turens start. Vi kjørte ned til sentrum, parkerte og handlet noen bæreposer med mat før vi starten på hjemturen til Ski. Vi hadde 111 kilometers rekkevidde tilgjengelig, og bilen kunne opplyse om at vi kanskje ikke greide å komme helt tilbake uten lading underveis.

Kjapp hurtiglading

Vi kjørte nordover, inn i Norge, akkurat på samme måte vi hadde gjort på turen ned, men valgte til slutt å stoppe på Circle K, rett ved Rygge for en liten matbit og litt hurtiglading av bilen. Og på den tiden vi hadde fortært en 150 grams hamburger var bilen ladet 50 prosent. Og dette er et interessant punkt, for man må ikke alltid lade til 100 prosent.

Nissan Leaf Strømstad

Nå begynner det å bli såpass godt utbygget med ladestasjoner at det ofte ikke er så langt til neste mulighet. Alle batterier lades nemlig svært hurtig de første 80 prosentene, og de siste 20 tar tid. Og når man betaler for hurtiglading på tid, er heller ikke regnestykket så hyggelig hvis man ønsker å lade opp til 100. Et par ”miniladinger” underveis er både kjappere og rimeligere.

Etter retur i Ski kan vi se tilbake på 224,9 kjørte kilometere, forbruket var 0,16 kilowattimer per kilometer. Det totale strømforbruket 36,9 kilowattimer. Kjøretiden 3 timer og 10 minutter – og vi sparte verden for 39 kg co2 i følge Nissans app.