VW Polo – mer enn bare fornuft

Prøvekjørt: VW Polo 1,0 TSI  95hk DSG Highline

Siden Polo så dagens lys for flere tiår siden, har den vokst seg til å bli en ganske rommelig bil – selv om det er endel mindre enn en Golf, imponerer Polo med plassutnyttelsen. Legg til kjøreegenskaper som hører hjemme i større biler får man en attraktiv pakke.

Men i motsetning til Golf, kan ikke Polo leveres med elektrisk eller hybrid drivlinje, som selvsagt betyr at populariteten ikke er på samme nivå, men er du på jakt etter en velkjørende, rommelig bil med masse teknologi som gjør kjøreturen både sikrere og mer komfortabel, kan Polo være et attraktivt valg.

Greit med skyv

Velger du deg R-Line slik vår testbil var, betyr det at du får litt ekstra staffasje i form av diverse ytre detaljer som for øvrig gjentar seg på innsiden. Testbilen var i såkalt Reef Blue metallic- en flott farge til bilen. Denne fargen dukket også opp i interiøret. Kult, rett og slett.

R-Line til tross, bilen er ingen rakett, men 1-liters motor på 95 hk passer bilen godt, og har et overraskende greit skyv, i hvert fall dersom ikke bilen er full av passasjerer og bagasje.

Motoren i testbilen var koblet sammen med Volkswagens utmerkede 7-trinns DSG dobbeltclutch girkasse som lynraskt skifter mellom girene. Smakk – smakk, ingen forsinkelser og tap av kraft.

VW Polo R Line

God ergonomi

Polo er ubønnhørlig en småbil, men den innvendige plassen er godt utnyttet, og selv ville jeg ikke vært skeptisk til en ordentlig langtur. Bilen er komfortabel på langtur siden den har mye innebygget kjørevennlighet, og med dette mener jeg presis og fin styring, som balanserer perfekt mellom det sport og komfortable.

Støynivået er langt fra plagsomt, og riktignok kjørte vi bilen på piggfrie vinterdekk som gir et noe lavere støynivå enn hva sommerdekk gjør. Bilen er stabil og lettkjørt.

Førerplassen byr på fin ergonomi, med alt innen rekkevidde. Den integrerte infotainmentskjermen er høyt plassert og lettlest takket være god oppløsning. Denne har vi også glede av når bilen kjøres bakover. Så fort girvelgeren settes i R, aktiveres ryggekameraet. Det kommer frem under VW-emblemet, og er i så måte alltid rent. Her har mange konkurrenter noe å lære.

Mange innstillingsvalg

Polo har også heldigitale instrumenter, altså kun en høyoppløst skjerm som viser tradisjonelle instrumenter. Man har eksempelvis mulig til å vise navigasjon mellom e to største instrumentklokkene, og ja, skreddersy den informasjonen man ønsker.

Polo R-line

Dette var jo noe Audi var alene om for ikke alt for mange år siden. Det er gøy å konstatere at slik teknologi relativt raskt flyttes ned på «billigbiler».

I bilens infotainmentsystem har man et vell av innstillinger, og masse informasjon tilgjengelig, fra bilens status til hvordan de ulike førerstøttesystemene skal opptre. I denne sammenheng er det verdt å nevne at Polo også kan leveres med en meget velfungerende adaptiv cruisekontroll som hjelper deg med å holde korrekt avstand til forankjørende bil.

Testbilen hadde en prislapp på 296.400 kroner men da var den utstyrt med «søkke og snøre».  Selv for 265 – 270.000 kroner får man en knallfin bil.

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: