Mercedes B180: Mer praktisk og teknologisk avansert

Mercedes B180

Tidligere i år lanserte Mercedes sin nye B-klasse. Nykommeren bygger videre på «B»-oppskriften, men er nå både langt mer praktisk og ikke minst teknisk avansert. Og den henvender seg til et yngre publikum

Mercedes har gjort endel grep som etter min mening gjør at dette er bil som absolutt bør tas med i vurderingen når man skal velge ny bil. Med utgangspunkt i egen situasjon med småbarn, er definitivt B-klasse en som er aktuell. Alle må jo ikke ha SUV.

Mercedes B180B-klasse ble en favoritt hos det mer voksne publikummet, dog med mange unntak, men nykommeren favner utvilsomt bredere enn før, og er klart mer spisset inn mot et yngre publikum med behov for plass, smarte løsninger og ikke minst innovativ teknologi som gjør kjøreturen både mer komfortabel og sikrere. Selv hevder Mercedes at det aldri før har vært en så praktisk familiebil med liknende kjøreegenskaper og assistansesystemer.

Ny lyssignatur

Den nye og noe mer sporty silhuetten er ikke bare elegant, men også mer aerodynamisk, og etter sigende skal den være best i sin klasse på luftmotstand.  De nye frontlyktene har blitt smalere og fått en mer aggressiv fremtoning med ny lyssignatur. Det samme gjelder baklyktene som skaper identitet. Dette understrekes ytterligere i kombinasjon med 19-tommers felger som tilvalg. Det er ubønnhørlig stilig, men neppe å anbefale for brokete norsk asfalt.

Mercedes B180

Som nevnt innledningsvis er bilen mer praktisk enn før. Seteryggen på den bakre seteraden kan justeres i ulike vinkler og hele raden kan for første gang flyttes hele 14 centimeter i lengderetningen. Denne fleksibilitet gjør at bagasjerommet rommer fra 455 til 705 liter. Med seteraden nedfelt og last til taket øker volumet til hele 1540 liter. Og supplerer man med en takboks når man skal på tur, vil vi anta det er mer enn tilstrekkelig for en vanlig familie.

All info du ønsker

Det nye rattet med berøringsflater, widescreen cockpiten og turbindysene er hentet fra interiøret i A-Klasse, mens sittestillingen er 9 cm høyere for bedre oversikt og lettere innsteg. MBUX er selvsagt på plass med augmented reality, kunstig intelligens og den intuitive stemmestyringsassistenten «Hey, Mercedes». Aktiv sikkerhet er et av de viktigste fokusområdene til Mercedes-Benz og B-Klasse er intet unntak. Dette er fascinerende teknologi som raskt blir glad i, og benytter seg av. Alt som gjør at hendene får mer tid til å være på rattet applauderer vi.

Mercedes B180

Førerplassen er superbra, ingen tvil om det. Heldigitale instrumenter i form av to skjermer (én for instrumenter etc. og en for infotainment). Høyoppløst, lettleselig, og mulighet til skreddersøm av hva slags informasjon man får opp, og ikke minst utseendet på dette. Vi sier Hurra, Mercedes. Det er ikke lenger bare en enkel fargepalett på stemningsbelysningen, nei, nå kan man få akkurat den fargen man ønsker, og gjerne skiftende farge.

Mercedes B180Motoren matcher bilen

Man kan også få tak i all mulig informasjon om kjøretur, og stille inn bilens kjøremodus i fire ulike nivåer, fra komfort til sport hvor motor, girkasse og demping endres.

Ja, det er nok å gjøre, og et tankekors er jo at et dypdykk i disse systemene mens man kjører også burde kvalifisere til prikker i førerkort og bot? Men den selvkjørende bilen kommer stadig nærmere, men først ser vi nok at stemmestyringsassistenten blir bedre på språk og forståelse, og da kan man jo bare be om den informasjonen man ønsker.

Bilen kjører godt. Stabil, krenger lite, godt lydisolert kupé hvor man kan kan føre samtaler med innestemme.

Under panseret finner vi en 4-sylindret bensinmotor som yter 136 hk og kler bilen godt.  Denne er koblet sammen med en 7-trinns automatgirkasse (dobbelkløtsj) som jobber fint på lag med motoren. Forbruket vårt i testperioden var 0,6 liter pr mil, mens oppgitt snittforbruk er 0,56 liter pr.mil.

Prisen på testbilen er 529.559, men startprisen er i overkant av 400.000 kroner, men for 530.000 kroner får du en fullspekket teknologisk superavansert bil med plass for hele familien.