Nokian Tyres SnapSkan-tjeneste lanseres i Norge

Nylig lanserte Nokian Tyres sin populære helautomatiske dekkskanningsservice i Norge. Med industri 4.0-teknologi i Vika parkeringshus i Oslo kan alle brukere få en tilstandsrapport på dekkene sendt til mobilen. Gratistjenesten er utviklet i samarbeid med Vianor og rulles samtidig ut ved 8 av deres servicepunkt i og rundt Oslo.

SnapSkan er verdens første helautomatiske dekkskanningsservice. Målet er å forbedre trafikksikkerheten for millioner av mennesker på og langs veiene. Gratistjenesten skal gjøre kontroll og overvåkning av dekkenes tilstand enkel og rask, uten ekstra kostnad.

– SnapSkan er en unik forbrukerservice som skiller oss fra andre dekkprodusenter. Den gjør det mulig for oss å fortelle sjåførene om både tilstanden på dekkene deres og hvordan den påvirker sikkerheten på veiene. Jeg er veldig glad for å kunne fortelle at den nå rulles ut i Norge, sier Kjetil Røssel, produktsjef i Nokian Tyres.

Enkel og gratis

Gratistjenesten SnapSkan gjør overvåkning av dekkenes tilstand enkel og rask for sjåføren. SnapSkan måler mønsterdybden til dekkene ved at den skanner dekkene med laser når bilen kjører over og sender informasjonen direkte til sjåførens smarttelefon. Tjenesten blir plassert ut på steder sjåfører vanligvis besøker, slik at en unngår unødige stopp eller at man må kjøre til et verksted. SnapSkan kan måle dekkene på alle passasjerbiler og virker på dekk fra alle produsenter.

Elektronisk måling av mønsterdypden av dekkene er installert i Vika P-hus – som første sted i Norge.

– Vi har mottatt overveldende mange positive tilbakemeldinger fra kunder om SnapSkan. 80 prosent av de vi intervjuet etter piloten i Finland sier at tjenesten er enkel å bruke og ville anbefalt den til andre. Enda viktigere er det at 70 prosent følte at tjenesten forbedret veisikkerheten. Dette er grunnen til at vi på lang sikt har planer om å gjøre SnapSkan-tjenesten tilgjengelig over hele verden, sier Røssel.

Les også om Nokians nye generasjon vinterdekk

Via appen leser du enkelt av om du bør bytte til nye dekk. Foto: Fanny Haga.

Oppdraget fortsetter i Norge

15. mai åpnet SnapSkan et nytt servicepunkt i Vika P-hus i Oslo. Dette er den første automatiske SnapSkan installasjonen utenfor Finland. Planen er å utvide tjenesten videre både i Norge og internasjonalt.

– Norge er et bra sted å fortsette oppdraget vårt med å gjøre veien tryggere for alle. Været her kan være utfordrende, og det krever at dekkene må være i god stand. Vi tror virkelig at nordmenn vil dra nytte av tjenesten, sier Røssel.

SnapSkan ble først introdusert i 2016 på teknologi- og startup-arrangementet Slush. En prototype av tjenesten ble testet i Helsinki før det første servicepunktet for forbrukere åpnet i et parkeringshus i Turku, Finland i juni 2017. Opplevelsen kundene hadde fra de to første pilotene er nå brukt til å videreutvikle SnapSkan-tjenesten.

– Vi har utviklet tjenesten slik at den er enda mer brukervennlig, fra skanning til rapportering. Vi føler at tjenesten nå er klar for å bli introdusert til enda flere sjåfører, avslutter Røssel.

 

Lik, del og følg oss: