Nye motorer og dobbelkløtsj i Qashqai

Nye 1,3 liters bensinmotorer i Nissan Qashqai erstatter 1,6- og 1,2 litersmotorene som hittil har sittet i den bestselgende crossoveren. Og en nyutviklet DCT-kasse overtar etter den gamle CVT-automaten.

Den nye drivlinjen monteres i alle Qashqai fremover, skriver Nissan i en pressemelding.

Motorene kommer i versjoner med 140 og 160 hk. DCT-kassen har syv trinn og blir å få i kombinasjon med den største motoren. Begge motorstørrelser kan også fås med sekstrinns manuell girkasse.

Redusert utslipp – økt kraft

Motorene, som har sine maks dreiemoment på nette 240, 260 eller 270 newtonmeter, har Nissan-Renault-Mitsubishi Alliansen utviklet i samarbeid med Daimler.

Redusert utslipp, lavere forbruk og mer kraft i en motor som er stillere enn de utgående er ifølge Nissan resultatet av samarbeidet.

Utslipp og forbruk holder Euro 6d-Temp-standard. Serviceintervallene økes med 10 000 km, til 30 000 km.

Helt nytt NissanConnect infotainmentsystem med TOM TOM Premium navigasjon er også introdusert i oppgraderte Quashqai.

Her i Nytt om Bil har vi alt merket koffertene med reisemålet Barcelona – der pressevisningen finner sted i løpet av uken. Vi kommer tilbake med rapport etter prøvekjøring med det aller første.

Lik, del og følg oss: