Nye motorer og dobbelkløtsj i Qashqai

Nye 1,3 liters bensinmotorer i Nissan Qashqai erstatter 1,6- og 1,2 litersmotorene som hittil har sittet i den bestselgende crossoveren. Og en nyutviklet DCT-kasse overtar etter den gamle CVT-automaten.

Den nye drivlinjen monteres i alle Qashqai fremover, skriver Nissan i en pressemelding.

Motorene kommer i versjoner med 140 og 160 hk. DCT-kassen har syv trinn og blir å få i kombinasjon med den største motoren. Begge motorstørrelser kan også fås med sekstrinns manuell girkasse.

Redusert utslipp – økt kraft

Motorene, som har sine maks dreiemoment på nette 240, 260 eller 270 newtonmeter, har Nissan-Renault-Mitsubishi Alliansen utviklet i samarbeid med Daimler.

Redusert utslipp, lavere forbruk og mer kraft i en motor som er stillere enn de utgående er ifølge Nissan resultatet av samarbeidet.

Utslipp og forbruk holder Euro 6d-Temp-standard. Serviceintervallene økes med 10 000 km, til 30 000 km.

Helt nytt NissanConnect infotainmentsystem med TOM TOM Premium navigasjon er også introdusert i oppgraderte Quashqai.

Her i Nytt om Bil har vi alt merket koffertene med reisemålet Barcelona – der pressevisningen finner sted i løpet av uken. Vi kommer tilbake med rapport etter prøvekjøring med det aller første.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et

VW Golf R

VW Golf R: Barskingen

Ta en Golf, fyll den med 300 illsinte hestekrefter, firehjulstrekk, adaptivt sportsunderstell og 7-trinns DSG girkasse. Det blir en svært vellykket oppskrift.