Nye Peugeot 508 – en riktig lekkerbisken

Med nye 508 vil Peugeot kapre andeler i det svinnende D-segmentet. De bør ha et godt kort på hånden med den nye sedanen med bakdør. Smekkert design utenpå og innvendig. Nytt om Bil har testet den.

Nye 508 er riktig så slick med sin lave høyde, sin store grill og sine karakteristiske LED-lys på sidene av fronten i en ganske bred stripe fra hovedlyktene til støtfangerens luftinntak. Bilen er lavere og kortere enn utgående modell: 1,4 meter høy og 4,75 meter lang – kappet åtte centimeter i lengderetning. Dørene er rammeløse.

Bak dominerer tredimensjonale LED-lykter, der Peugeots karakteriske «løveklør»-baklykter nå har fått adaptiv lysstyrke for å synes godt selv i sterk sol.

Sedan eller ikke, bakdøren er hengslet i taket. Sett fra siden er hekken nærmest kombi-kupésk – dog av det elegante slaget.

Peugeot 508 2018

Snever snuradius

i-Cockpit er naturligvis på plass, hvilket er et praktisk og lekkert særpreg i Peugeot. Rattet er lite og flatet i over- og nedkant. Det gjorde manøvreringen i Monacos trange og svingete gater lett, selv med denne mellomstore bilen. Snuradiusen er redusert med hele 1,5 meter i forhold til den gamle modellen. Vendediameteren oppgis til 10,8 meter.

508 kan leveres med fem motortyper, alle med stopp/start. Tre BlueHDI diesel som yter henholdsvis 130, 160 og 180 hk . Vil du ha sekstrinns, manuell girkasse er det minstemann som gjelder. Ellers er alle å få med åttetrinns automat. BlueHDI og PureTech-motorene er svært rene.

Peugeot 508 2018 i-cockpit

God kontroll

De to bensindrevne motorene på 1,6 liter er trolig mest interessante for Norge (der det politisk påtvungede dieselskrekkvanvidd regjerer…), er PureTech 130 hk, eller PureTech 225-hesteren. Begge i kombo med den åttetrinns girkassen.

Vi testet 225-hesteren – utstyrsnivå GT – og dieselen med 160 hk.

Peugeot hadde lagt møye i valget av reiserute. Utenom etappene på motorvei, var det meste av strekningen lagt til svingete fjellveier. Været var for anledningen innstilt på «ufysent» av sjefsingeniøren der oppe. Og 508 besto etter mitt skjønn oppgaven med en solid karakter.

Godt balansert

Bilen virker ikke stor når du sitter bak rattet. Du har god kontroll på hjørnene du ikke ser, bremsene er supre og bilen skal presses godt utover det ansvarlige før du merker krengning – om du i det hele tatt gjør det.

Dempingen er en sak for seg. Veien skal være godt brukt før slag i understellet transporteres hele veien til sjåfør og passasjer.

Komfort og kjøreegenskaper er svært godt tilpasset hverandre i nye 508. En lite sedat sedan, for å si det sånn. Bilen er satt opp med tre kjøremodi. Komfort, normal og sport. Forskjellen mellom komfort og normal var liten, men merkbar fra normal til sport. Da stives demperne opp, mens responsen ved gasspådrag blir mer kontant. Reaksjonen i normal virket litt treg – det var en forsinkelse der som jeg godt kunne unnvært.

Avslappende kjøring

Automatkassen gjør det den skal i bakgrunnen et sted. Via hendlene på rattestammen kan du gire manuelt, eller bremse bilen med motoren i nedoverbakkene.

Setene var svært gode. Ryggen tåler timer i dem. Også sidestøtten får godkjent herfra. Tilbehør som i-Amplify gir mulighet til å velge innstillinger som styrer bl.a. setemassasje, lys, musikkvalg og fargetemperatur på innvendig lys – samt innstillinger på de elektronisk styrte støtdemperne (ikke i alle utstyrsnivå). Slingrevarsel sørger for å vekke deg i tide…

Nattkamera

En rekke sikkerhetssystemer bidrar til tryggere kjøring. Helt nytt er nattkamera (Night Vision). Systemet oppdager objekter som fotgjengere og dyr på opptil 200 meters avstand, og gir varsel i form av symboler i head-up-displayet. Skiltgjenkjenningen er forbedret og oppdager nå stopp-skilt og enveiskjøring i tillegg til fartsskiltene. Automatisk lysdemping er med, i likhet med aktiv blindsoneovervåkning – med mer.

Prima lyddemping

Berøringsskjermen er generøse 10 tommer stor. Pianotangentene er lykkeligvis beholdt. Takk, Peugeot!

Interiøret er en fryd for øyet og en pryd for bilen. Mye skinn, børstet stål, Alcantara treverk gjør at atmosfæren i bilen innbyr til behagelige mil fra du setter deg inn og dørene lukkes med et klikk.

Støyisoleringen er prima. Vind- og motorlyd når sjelden kupeen. Heller ikke dekkstøy, selv med testbilens 19-tommers hjul. I et smalt turtallsområde kom det det en svak lyd fra eksosanlegget et sted i dieselen. Generende var det ikke. Bensinutgaven var tyst.

 

Ren diesel

225-hesteren bød på et kraftoverskudd som påkalte smilet. 0 – 100 på  7,3 sekunder i denne 1420 kilo tunge sedanen gir et behagelig trykk mot seteryggen. Forbruk er 0,56 l/m. Utslipp CO2 130 g/km. Tallene er fabrikkens.

Men dieselen på 160 hk med sitt maks dreiemoment på 400 newtonmeter ved 2000 o/m er etter min mening en glimrende match til nye 508. Smidig, sterk og nøysom ( 0,45 l/m ved kombinert kjøring) er den i hvert fall et svært godt valg – om enn upolitisk korrekt i disse dager. Det til tross for at CO2-utslippet for denne dieselen er mindre enn for den 180 hester sterke bensinmotoren: 120 mot 125 – målt i gram per kilometer. Tenk det.

Plug-in kommer

Men så produserer da Peugeot  i det store og hele ikke biler som gjemmer sitt ego og sin sjel for de som ønsker å bestemme over andre. Franske aner lar seg ikke skjule. Raffinementet og hintet av det lille frekke  er der.

Og tøft er det av Peugeot å satse i et segment der SUV-er, og til dels crossovere, har tatt andeler fra sedaner og stasjonsvogner. Det er lett å glemme sedanens fortrinn: Komfort, kjøreegenskaper og kjøreglede i skjønn forening. Og for 508 legger vi til at det er en lekkerbisken både utenpå og inni.

Prisene er ifølge importøren Bertel O. Steen ikke klare ennå. Bilen skal være hos forhandlerne i Norge i september/oktober. En plug-in hybridversjon lanseres høsten 2019. Stasjonsvognen avdukes på Paris Motor Show i oktober.

Lik, del og følg oss: