Nye RAV4: En favoritt befester posisjonen

Toyota RAV4 hybrid 2x2

Etter en uke bak rattet i nye Toyota RAV4 Hybrid 2WD Executive er vi ikke i tvil. Her har vi med en ny salgssuksess å gjøre.

Selv om Toyota ikke har elbil, har de mange hybridvarianter, og flere er på vei. Gjennom mange år har Toyota foredlet denne teknologien, og er i hybridsammenheng nestorer på dette området. Noen ville nok ønsket seg RAV4 som plug-in hybrid, men det er viktig å huske på at slike drivlinjer betyr relativt omfattende batteripakker som tar plass. Ikke minst gir mye dødvekt når de etter relativt kort tid er tomme. Da overtar forbrenningsmotoren og forbruket skyter til værs.

I nye RAV4 er det et hybridsystem som i stedet for å gi et par mils rekkevidde på strøm og lavt forbruk, sørger for at forbruket er på et hyggelig nivå under hele kjøreturen. Ikke behøver man å tenke på å lade. Start opp, kjør og elmotoren bistår forbrenningsmotoren automatisk. Enkelt og greit. Og ikke minst en ting mindre å tenke på i en hektisk hverdag.

God antispinn

Under panseret finner vi en 2,5-liters bensinmotor på 176 hk og en elmotor som til sammen gjør at den samlede systemeffekten er pene 218 hk.

Utgaven vi i Nytt om Bil kjørte var den forhjulsdrevne versjonen som for øvrig ikke er noen taper på glatte vinterveier på tross av drift på kun to hjul. God bakkeklaring (+15 med mer i forhold til forgjengeren), fint antispinnsystem og ikke minst iboende kjøreegenskaper gjorde turene våre på glatte veier udramatiske. Elmotoren kobles inn ved behov som på Toyotas øvrige modeller. Sømløst og greit.

På veien gir RAV4 et solid førsteinntrykk. Ved pådrag er det heldigvis ikke så ”masete” som det var tidligere mellom motor og den trinnløse variable automatgirkassen (CVT) girkasse. Dette har Toyota gjort noe med. For øvrig oppleves bilen både stabil og trygg. Lite krengning på svingete veier og generelt trygge og forutsigbare kjøreegenskaper.

Økt bagasjeplass

I forsetene er det god plass – og likeså i baksetet, selv satt jeg godt ”bak meg selv” med mine 183 cm og nærmere 100 kg. Takhøyden er god og benplassen upåklagelig. I bagasjerommet er det nå mer plass siden gulvet er flatt. Lengden er økt med 6 centimeter og volumet er økt med 79 liter til 580 liter.

Nå sier dette kanskje ikke all verden, men det er tilstrekkelig for en langtur for familien. Ved behov for mer plass  kan baksetet legges helt eller delvis ned, og IKEA-turen går som smurt.

Designet er tidsriktig, og det er gøy å se at Toyota endelig har funnet et designspråk som er litt modigere. Skarpe, markante linjer, bort med alt som minner om et såpestykke. Vår testbil hadde i tillegg spenstig kontrastfarge mellom den hvite lakken og hjulbuer, sideskjørt, felger, grill etc. som var lakkert i klart sort lakk. Stilig, om enn ikke så praktisk hva gjelder riper. Men som sagt, pluss i boka for at de våger.

Toyota RAV4 hybrid 2x2

Sterkt salgskort

Interiøret er moderne, funksjonelt, den høyt plasserte infotainmentskjermen er også pluss i bok. Alle betjeningsorganer er innen rekkevidde. Rattet kan justeres mer enn tidligere, og dette betyr enda bedre ergonomi. Apropos ergonomi: De nye setene gjør at man sitter halvannen cm lavere enn tidligere.

Dette har ingen annen praktisk betydning annet enn man sitter en tanke mer som i en sedan/stasjonsvogn. Litt mer sportslig kanskje? I baksetet er det nå supert å være. Innfesting av barnesete går som en lek, og plassen er bedre enn i forrige RAV4. Egne luftdyser for dem bak er også på plass, og naturlig nok en bidragsyter til bedre komfort.

Toyota har uten tvil et nytt sterkt salgskort på hånden med nye RAV4, nyankomne Corolla og ikke minst Camry som alle er viktige bidragsytere til enda større markedsandeler.