Onsdag er påskens skadetopp i trafikken

Du er ikke den eneste som skal på påskeferie. – Kjør ekstra forsiktig på onsdag.Det sier fagsjef motor Roger Ytre-Hauge i Frende Forsikring. Påsketrafikken fordeler seg oftest godt utover i uken, men onsdag, som er halv arbeidsdag, skiller seg ut.

– All statistikk fra tidligere år viser at dette er den største ulykkesdagen i påsken, sier Ytre-Hauge. I fjor registrerte forsikringsbransjen 784 små og store ulykker i trafikken denne dagen, med 13 personskader.

68 personer skadet
Påsken sett under ett krasjet vi i gjennomsnitt 688 ganger om dagen i fjor, og 68 førere- og passasjerer ble skadet i påsketrafikken.

– Det er de store utfartsdagene i påsken som skiller seg markant ut, sier Ytre-Hauge.

Fredag ettermiddag er tradisjonelt en ulykkesdag i trafikken, men langfredag er et unntak. Tradisjonelt sett er det lite trafikk og færre ulykker på helligdagene i påsken.

Tall fra Finans Norges trafikkskadestatistikk (TRAST) viser 6883 materielle skader i trafikken i løpet av påsken 2016. Av disse var det 1771 ulykker med bare en bil involvert, 306 møteulykker og 105 ulykker i forbindelse med forbikjøring.

Glatt og nullføre
Det er når temperaturen ligger rundt null grader at det er glattest på veiene.

– Det er for seint å senke farten når du har havnet i grøften! Tenk på at bremselengden øker når det er glatt. Tilpass kjøringen etter forholdene, med riktig fart og riktig avstand, råder fagsjefen. Han minner også om å pakke bilen riktig.

– Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flygende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon, sier han. Må du bråbremse i 50 km/t vil en 20-kilos sekk komme flygende som et prosjektil på 1,25 tonn.

– Pakk det tyngste nederst og inn mot seteryggen, og sikre løs last, er mitt beste råd.

Uoppmerksomme sjåfører
Forsikringsselskapet erfarer at uoppmerksomhet i trafikken er årsak til mange av bilulykkene.

– Når du kjører bil, skal du kjøre bil, ikke hold på med telefon, radio og gps, aviser eller barbering mens du kjører. Vi har sett mye rart, sier Roger Ytre-Hauge.