Oppgradert Nissan Qashqai: Toppselger spisses

Etter 10 år i toppsjiktet gir Nissan sin mellomstore SUV/Crossover en mer omfattende ansiktsløftning. Qashqai har nok vært Nissans viktigste modell siden introduksjonen i 2007, selv om Leaf de senere årene har solgt bedre.

De aller fleste kunder i Norge har valgt forhjulstrekk på sin Qashqai – helt i tråd med hva vi synes er fornuftig, fordi de aller fleste greier seg godt med forhjulstrekk på denne type bil. Det som har tiltalt et bredt publikum i økende grad siden lanseringen av Qashqai er god høyde ved inn- og utstiging og ved kjøring – både under bilen og i trafikkbildet.

Vi snakker om en modell som er produsert i rundt 2,3 millioner eksemplarer, hvorav 30.000 har funnet norske veier som sin lekegrind, noe som borger for både opplevd kvalitet og trivsel.

Mot 2018 er designet spisset noe, og interiør og tekniske løsninger er tilpasset nye tider. For oss blir det viktigste ved årets oppgradering en bedre opplevelse for fører og passasjerer.

Eksteriøret preges av mulighet for LED-lamper foran og bak, i tillegg til en liten ”spissing” av front og hekk.

Bilen har fått vesentlig bedre forseter. Lenger sittepute gleder oss nordmenn, og forbedret seterygg gir bedre plass for ungdommens lange ben i baksetet.

Generelt opplever vi høyere kvalitet på interiøret, men det er fortsatt et stykke igjen til premiumfølelsen. Etter noen mil opplever vi også at støtte og komfort er vesentlig forbedret .

For oss med noe mer pasjon for bilkjøring er det gledelig å bli fortalt om forbedret fjæring, demping og stabilitet.

Redusert krenging og noe stivere karosseri vil også gi klare fordeler når veien inn mot hytta blir ujevn – godt hjulpet av forbedret Active Ride System.

Når du skal bytte din nåværende Qashqai vil du også oppleve redusert støy. Vesentlig tykkere vinduer, bedret isolasjon generelt, bedre dørlister og tiltak for redusert luftstøy skapt under bilen har gitt resultater.

Totalt er bedret komfort det du merker best, om du er kjent med tidligere utgaver av bilen.

Selvfølgelig er ny teknologi viktig for mange, og inngangsbilletten er i dag billig. Vi finner hjelpemidler for å unngå sammenstøt ved parkering – ikke minst når man skal rygge ut fra parkering. Bilen har nødbrems som nå også ”ser” fotgjengere ved hjelp av både radar og kamera. I tillegg finnes skiltgjenkjenning og filskiftvarsling.

Nissan Qashqai er har sitt trofaste publikum fordi bilen er ærlig i forhold til konseptet. En bil i C-segmentet, behagelig ”løftet” for voksne kropper, og hyggelig priset.

Om du velger Nissan Qashqai som din fremtidige bil kan du nå velge mellom fem utstyrsversjoner.

VISTA er grunnmodellen og følges av ACENTA. N-CONNECTA har blant annet Nissan Connect inkludert. Du må opp til TEKNA for å få LED-lys med fjernlysautomatikk og varsling for kryssende trafikk når du rygger ut fra parkering.

Ny er TEKNA+, som gir deg skinnseter der førersetet har minne og justerbar korsryggstøtte, og BOSE lydanlegg i tillegg til blant annet takrails. I kjent norsk stil vil nok mange velge denne toppversjonen.

Mange vil trolig i dag velge 1,2 l/115 hk bensin, alternativt 1,6 l/165 hk. I begge tilfeller er kun forhjulstrekk tilgjengelig, og automatgir kun på minstemann. Velger man 115 hk TEKNA+ og automat, koster denne pakken 382 900 kroner.

Noen sverger fortsatt til diesel, og da er alternativene 1,5 l/110 hk eller 1,6 l/130 hk. Med diesel er kun 130 hk tilgjengelig med automatgir av typen CVT, og 4WD.

CVT trinnløse girkasser foretrekkes ofte ut fra rimelig produksjon og problemfri drift. Hos Nissan har de imidlertid valgt å programmere inn kunstige girskift.

Innstegsprisen på Qashqai er fra september 277 900 for VISTA med forhjulstrekk og manuelt gir, mens prislisten toppes med TEKNA+ med 130 hk diesel og manuelt gir til 428 900.

Automatgir gir faktisk lavere engangsavgift, og dermed 20 000 kroner lavere pris på sistnevnte.

 

Lik, del og følg oss: