Pick-up jubileum for Mitsubishi

Det er 1978, verden forandrer seg. Space Invaders sprer seg på spillkonsoller verden over og etablerer videospillindustrien. Det første automatiserte mobiltelefonnettet bygges i Japan og Supermann tar av på kino. Og Mitsubishi introduserer sin 1-tonns pick-up modell


En pickup som kan kjøres på alle typer veier, hvor som helst på planeten. Utviklet for å møte ønskene om enestående driftssikkerhet, holdbarhet og lastekapasitet, med nivåer av kjørbarhet, brukervennlighet og komfort på nivå med en personbil.

De første modellene ble kalt «FORTE» mens biler for eksport hadde dekaler med «L200», som er i bruk den dag i dag. Helt fra starten var FORTE konstruert for tøft bruk, transport av mennesker og 1 tonn med gods enten i alt fra frossen ødemark til stekende ørkenområder.

For å øke fremkommeligheten ytterligere, bygget Mitsubishi Motors inn sin kunnskap og erfaring med 4WD inn i modellprogrammet i 1980. Dette var fundamentet for Mitsubishi sin utvikling av 4WD systemer i velkjente modeller som for eksempel Pajero.

Pickupen, som snart fikk navnet TRITON i flere markeder, hadde også en økonomisk effekt hos Mitsubishi Motors. Første- og andre generasjon plattformer var hovedsakelig produsert ved Mitsubishi Motors sin Ohe fabrikk. Fra tredje generasjon i 1995 flyttet produksjonen til Laem Chabang fabrikken i Thailand, og herfra eksportert til alle verdenshjørner. Det er nå blitt den største fabrikken av dem alle med en årlig produksjon på rundt 400.000 biler.

Her er en liten reise gjennom historien og et lite glimt av hva som kanskje kommer i nær fremtid …

Generasjon 1.

September 1978

  • «FORTE» en ett-tonns pickup lastebil ble introdusert i Japan med navn som MITSUBISHI TRUCK og L200. Eksport til Nord-Amerika startet samme år i oktober.
  • Karosseriet er i Single Cab utførelese. Kraften hentes fra en 2,0-liters bensinmotor, med en opsjon for 2,6 liter i Nord-Amerika og 1,6-liter i Japan og andre markeder. En 2,3-liter diesel var også mulig for generell eksport.

Oktober 1980

  • Introduksjon av et part-time 4WD system

L200 Generasjon 1

Generasjon 2.

Mars 1986

  • Helt ny. Variantene tilbyr karosseritypene; Single Cab, Club Cab, Double Cab i kort og lang versjon. Nye 2WD og 4WD drivverk ble tilbudt, med 2,0-liter og 2,6-liter bensinmotorer, samt en 2,5-liter diesel (økt fra 2,3-liter).

Mai 1991

  • Introdusert som «STRADA» i Japan, double cab

L200 Generasjon 2

Generasjon 3.

November 1995

  • Den nye «L200 STRADA» ble introdusert i Thailand
  • Produksjonen fast sted ved Thai Laem Chabang fabrikken, og eksportert til hele verden
  • Tre karosserivarianter; Single Cab, Club Cab og Double Cab for eksport. Motorisering var 2,5-liter eller 2,8-liter dieselmotor. 4WD mekanismen inneholdt det innovative «Easy Select 4WD» systemet.

L200 Generasjon 3

Generasjon 4.

August 2005

  • Den nye pickupen «TRITON» ble introdusert i Thailand. Salg til andre markeder fulgte etter.
  • Tre karosserivarianter; Single Cab, Club Cab og Double Cab, og med nyutviklede motorvalg på 2,5-liter og 3,2-liter common-rail diesel. Drivverksalternativene er 2WD, 4WD med «Easy Select 4WD eller «Super Select 4WD» systemer.

L200 Generasjon 4

Generasjon 5.

November 2014

  • Den 5. generasjonen introduseres i Thailand og andre markeder følger på.
  • Tre karosserivarianter; Single Cab, Club Cab med doble dører og Double Cab. Nyutviklet 2,4-liter MIVEC dieselturbo, 2,5-liter dieselturbo, og 2,4-liter bensinmotor. Drivverkene er 2WD og 4WD, med mulighet for «Super Select 4WD-II» elektronisk innkobling.

L200 Generasjon 5

Og snart vil fremtidens pickup avsløres …

Lik, del og følg oss: