Prøvekjørt: BMW X2 20d Xdrive: – Jatakk til omveien

BMWs nye X2-modell er en deilig bil med et  stilig utseende, herlige kjøreegenskaper, og rett og slett en bil som du gjerne tar omveien med.

X2 er foreløpig siste tilskudd i BMWs X-portefølje, den bygger på X1, men er faktisk litt mindre, den er en annen type bil enn X1 og X3.  Den er nok mer som X4 og X6, en mer livsstilsorient bil, en type bil man kjøper fordi den er akkurat riktig i kundens øyne.

X2 20d Xdrive som vi kjørte har en startpris på 534.000 kroner, men du må regne med en del mer enn dette for å få en bil som har det man ønsker. Og BMW vet å ta seg godt betalt for attraktivt utstyr, vår testbil hadde ca. 200.000 kroner i ekstrautstyr uten at dette på noen som helst måte føltes som ”overkill”. Det hele opplevdes som en litt over normalt godt utstyrt bil.

Men dropper du firehjulstrekk og velger en mindre motor, begynner prisen på knappe 430.000 kroner med 140 hesters bensinmotor.

Poenget mitt med disse betraktningene er at man for ca. 730.000 kroner har mye annet spennende å velge mellom – også i BMW-butikken. Kanskje er X2 en image-bygger, vi ser ikke bort fra det.

Se bare på BMW-logoen på C-stolpen som er en detalj med referanse til de klassiske kupémodellene 2000 CS og 3.0 CSL fra 60- og 70-tallet. Og utseendet står til laud i våre øyne.

BMW X2 har et sportslig og iøyenfallende utsende. Sjekk de store luftinntakene, den massive grillen og markerte lyktene som er med på å gi bilen en markant front. Profilen preges av den strekte coupéaktige silhuetten og de stigende linjene i karosseriet og vinduene. Sett bakfra er både de smale LED-baklyktene og de to store eksosrørene gir bilens hekk et stilig utseende som det er vanskelig å ikke like.

Innvendig møtes man av et sobert interiør. Mye grått og sort uten at det blir kjedelig. Innslagene av hvite kontrastsømmer i dørpanelene, på vangene på setene og midtkonsollen er lekkert sammen med pianolakkinnslag i midtkonsoll, dashbord og i dørene. Vår testbil var i M-Sport-utførelse som betyr eksteriør og interiørdetaljer – sistnevnte i form av et tykt godt ratt med M-merke, sportsstoler med mulighet til å trekke frem sittepute for å nevne noe. Førermiljøet er som alltid i BMW, helt suverent. Digitale lettleste instrumenter, ikke for mange knapper på rattet, og et dashbord som er vinklet svakt mot føreren, gjør dette til en ”drivers car”. Head-up displayet gjør at man ikke trenger å ta blikket vekk fra veien og er absolutt noe vi anbefaler å velge. Dette er bilen du velger dersom du elsker å kjøre. Og dette er det ikke vanskelig å gjøre i denne X2-varianten som har en kraftig dieselmotor på 190 hk, et avansert firehjulstrekksystem som er med på å gi kjøredynamikk året rundt, ikke bare når det er glatte veier, og ikke minst en responsiv automatgirkasse.

I midtkonsollen velger man blant bilens kjøreprogram, og ved noen trykk på en knapp, endrer bilen umiddelbart kjørekarakter. Gassrepons, styring fjæring endres for å tilpasses programmene normal, sport eller eco pro. Ved siden av disse bryterne finnes også en egen ”hill descent” knapp som hjelper til i bratte bakker. Ved siden av denne er BMW svært brukervennlige multifunksjonshjul med noen hurtigtaster rundt for å navigere mellom telefon, lyd, navigasjon etc. Etter få dager blir man fortrolig med systemet og kan gjøre dette uten å vike blikket fra veien. Dette er tommel opp.

På veien oppleves X2 som en dynamisk kjøremaskin, den er 7 cm lavere enn X1 og selv som den ser litt høyreist ut, er den egentlig en ganske lav og sporty bil – som elsker å bli kjørt. Dette er bilen som gjør at du tar omveien hjem.

Lik, del og følg oss: