Prøvekjørt: Mazda MX-5 Hardtop High Power – En evig favoritt

Mazdas herlige MX-5 er og blir en favoritt i denne skribents øyne. Nydelige kjøreegenskaper pakket inn i et stilig design, og alt til en absolutt overkommelig pris.

En vaskeekte roadster, proppfull av kjøreglede, til priser som starter på 350.000 kroner. Det er Mazda MX-5, det – Hiroshima-fabrikkens ikoniske 2-seter som vi har prøvekjørt i en såkalt RF-utgave, altså med et fast tak som i løpet av noen titalls sekunder automatisk pakker seg ned bak setene og åpner for en toppløs kjøretur på de varmere dagene. Bilen vi testet gjennom en fin sommeruke på østlandet var en noe mer påkostet utgave med den største motoren – en 2-liters bensinmotor på 160 hk i kombinasjon med en særdeles lettsjaltet og tettsteget 6-trinns manuell girkasse. Denne koster rundt regnet 100.000 kroner mer enn innstegsmodellen med 1,5-liters bensinmotor på 131 hk og softtop tak (stofftak). Dette er også en artrig bil å kjøre, men 2-literen, eller high-power-versjonen som den heter med 29 hk ekstra byr virkelig opp til dans dersom man ønsker seg en kjøretur som bringer smilet ordentlig frem. MX-5 har en perfekt vektbalanse på 50:50 mellom for –og bakaksel, den skyver på bakhjulene og logrer villig med bakparten dersom man drar på litt i en sving, men bare litt så frem man ikke deaktiver bilens antisladdsystem.

Motorlyden og lyden fra eksosen er litt barskere enn hos lillebror med 1,5-liters motor. Den knappe 4 meter lange bilen har kun 1.015 kg egenvekt å drasse på, og de 160 hestekreftene føles absolutt tilstrekkelig. 0-100 spurten går unna på respektable 7,3 sekunder. Aller best trives bilen (og denne sjåfør) på svingete landeveier hvor bilen briljerer med superb balanse, direkte styring og gode bremser som også får bilen hurtig og trygt ned i hastighet når det er behov for det. MX-5 er en bil man som fører hygger seg med i lovlige hastigheter.  Det er ingen grunn til å plante gassepedalen i dørken for å få kjøreglede.

Det blir mye skryt, men det er høyst berettiget.

I kupeen er førerplassen god. Oversiktlig instrumentering som også er litt retroinspirert med runde luftdyser omkranset av metallringer. Girspaken er perfekt plassert og man behøver ikke strekke seg for å betjene denne. Kun små håndbevegelser skal til for å sjalte mellom girene. I bakkant av denne ”multihjulet” i infotainmentsystemet som enkelt lar deg navigere mellom  musikkanlegg, kjørecomputer, navigasjon, telefon osv. Enkelt og intuitivt. Rattet er passe stort og godt å holde i. Det har stilige røde sømmer i likhet med de behagelige skinnsetene som selvsagt gir all den støtte til kroppen du måtte ønske når svingene kommer tett på. Mzda har heldigvis valgt å plasse infotainmentskjermen høyt oppe på dahbordet, og dermed behøver man ikke vike blikket mye fra veien for eksempelvis å ta en titt på navigasjonskartet.

Det gråsorte interiøret sprites også opp med at de innvendige dørpanelene er lakkert i samme farge som karosseriet – i vårt tilfelle en lekker rødfarge.

Og slike biler som Mazda MX-5 skal ha en slik farge. Det hører liksom til. Grå MX-5 er det definitivt ikke samme svung over. Se og bli sett!

Bilens design er stilig og ja, noe spesielt. Vi liker det vi ser. Smale frontlykter, en stor grill, svulmende panser. Bakfra vekker bilen definitivt oppsikt med runde baklykter og en sort takspoiler som går litt over det vesle bakvinduet. Det er definitivt mye retro designtankegang bak denne bilen.

 

Lik, del og følg oss: