Prøvekjørt Mini Cooper Cabriolet – Takløs fest

Mini Cooper Cabriolet ser unektelig bra ut, den kjører også veldig godt og gir svært mye takløs glede for en fornuftig slant penger.

Det er noe eget med Mini. Det ikoniske designet og unikheten de har greid å holde på i alle år. Mini Cooper Cabriolet anno 2018 er nok den cabrioleten som har gitt oss mest smil om egen munn på lang tid.

I løpet av 18 sekunder forvandles bilen bilen fra eller til takløs. Og det betyr at man enkelt transformerer bilen til åpen mens man venter på grønt lys.

Utseendemessig er bilen ikke ulik sin forgjenger, men hvorfor skal man endre en særdeles vellykket oppskrift. Litt småendringer er på plass, men da i form av ny teknologi, slik som matrix LED lyssystem. Og når vi er inne på lys. Baklysene har deler av Union Jack (Storbritannias flagg) i seg, og det er morsom detalj. Union Jack finner vi også igjen i interiøret, hvor det bakbelyste feltet over hanskerommet viser dette. Kjempekult.

Interiøret for øvrig er egentlig bare en fest.

Det er vanskelig å ikke like bilen. De 3 dørene er ikke ideelle. Vanskelig å komme ut på trange parkeringsplasser og baksetet er tuklete å komme til. Selv om undertegnede på ”trass” satt inn et stort barnesete bak  – bare for å se om det gikk. Og responsen fra baksetets 5-åring åring var upåklagelig. Først og fremst gikk begeistringen på bilens interiør. Her var det mye å se på. LED belysningen rundt bilens lyd/navigasjonsanlegg med stor skjerm. Denne kvitterer med ulike farger dersom for eksempel justerer lydvolumet. Det høres mer ”tacky” ut enn hvordan det hele er i virkeligheten.  For det er kult. Ferdig diskutert. Junior i baksetet applauderte også det å kjøre uten tak. Selv bak var det forbausende lite trekk. Mini har gjort et godt stykke arbeid med å lage en bil hvor det ikke blåser alle veier samtidig når man kjører uten tak. Og uten tak ser jo dessuten bilen aller best ut. Men med taket på blir det selvsagt stillere i kupeen, selv om støy utenfra fortsatt høres mer enn hva det ville gjøre med en Mini med ”årntli” tak. Vi merker også at vridningsstivheten i karosseriet er mykere med taket av enn på, men dette er ved svært aktiv kjøring og er absolutt ikke noe problem. Grunnen til at jeg nevner det er at bilen er svært kjøreglad – med eller uten tak, men med taket nede kan man merke dette noe.

Bilens styring er direkte og sportslig orientert. Den balanserer perfekt mellom det sporty og komfortable.

Under panseret finner vi en 1,5-liters turbo bensinmotor på 136 hk koblet sammen med en 7-trinns dobbeltclutch automatgirkasse som kler bilen bra.

Vår testbilbil var også utstyrt med justerbare kjøremodus som lar en velge mellom sport, midi og green. Sistnevnte er egentlig bare forbruksoptimalisert kjøring og alle systemer forsøker etter beste evne å spare på energibruket. I sport blir bilens gass mer responsiv, understellet strammere og styringen mer direkte. Vi kjørte mye i midi eller normal sagt med andre ord, og synes dette er et godt kompromiss.

 

Testbilen hadde også førsteklasses seter med super komfort. Her er det også mulig å dra frem sitteputen slik at man får støtte nærmere knærne. De elegante brune skinnsetene hadde med andre ord mer å by på enn kun utseende. Akkurat som resten av bilen. Det er kult, men også velfungerende og i det hele tatt er det lite å utsette på dette fyrverkeriet av en bil. Mye moro for pengene. Mini Cabriolet kan bli din fra i underkant av 350.000 kroner. Men med litt utstyr som man bør ha, øker prisen kjapt mot 400.000, men fortsatt er det mye bil for pengene.

 

 

Lik, del og følg oss: