Prøvekjørt: Nissan Leaf 40kwt – Stadig mer attraktiv

Med større batteripakker blir elbil enda mer interessant – og særlig dersom prisen holdes på et nivå som gjør dem tilgjengelig for folk flest.

Nissan har akkurat fornyet sin suverene bestselger og Norges mestselgende bilmodell – Leaf. Gjennom en varm sommeruke testet vi hva nye Leaf var god for, og det er mer enn hva som var tilfellet tidligere. Den ekstra rekkevidden er super, og gjør at Leaf kan være en aktuell bil for et enda større publikum.

Bilens design er blitt ganske så stilig, og innvendig føles det opp med et fint interiør. Luftig og oversiktlig. Begynner vi i baksetet noterer jeg stort pluss for enkel innfesting av barnesete. Plassen der bak er for øvrig veldig bra, og som voksen er det absolutt ingen ulempe å bli ”forvist” dit. Bagasjerommet svelger unna det man stort sett har behov for å frakte i hverdagen. Skulle behovet for ekstra plass være til stede, så er jo en takboks en utmerket løsning for turene med behov for å ta med mer bagasje.

Førerplassen er fin, og vi liker rattet med flat bunn – men 17 knapper  på rattet i liten størrelse er kanskje litt vel mye?

Instrumenteringen er blanding av analog og digital, hastighetsmåleren er analog, men til venstre for denne er en skjerm hvor man får opp ulik informasjon slik som rekkevidde og ulike varsler.

Infotianmentskjermen fungerer også bra, men den kunne med fordel vært større og ikke minst enda bedre oppløst. Det er særlig kjekt når man benytter bilens ryggekamera…

Under denne finnes styring for klimaanlegg etc, og i midtkonsollen står den futuristiske ”gearspaken” i sentrum. Fra samme område velger man også kjøreprogram. Egen ECO-knapp er også plass her, og ved aktivere denne sparer bilen inn på responsen på gasspedalen og justerer ned effekten litt i klimaanlegget for å nevne noe.

Girvelgeren kan også settes i ”B” når man kjører, og dette betyr at bilen bremser ganske kraftig og sørger for at retardasjonskreftene lader batteriet. Og det kan være kjekt dersom det er lange bratte bakker. Men nye Leaf har også en svært kjekk funksjon med sin E-pedal som gir sømløs kjøring og bremsing med en og samme pedal: Når gasspedalen slippes helt, vil de regenerative og friksjonsbaserte bremsene brukes automatisk for å stanse bilen helt. Bilen holdes i denne posisjonen selv i bratte bakker til du trykker på gasspedalen igjen. Responsvilligheten til e-Pedal gir også føreren økt kjøreglede langs landeveien. Vi applauderer teknologien. Men det er lurt å ikke glemme å bruke bremsepedalen helt siden bremsene kan bli ”ødelagt” av mangelfull bremsing. Bilen i seg selv kjører bra, og vi opplever mer kjøredynamikk enn tidligere, og det er bra.

Vi kjørte bilen i løpet av en av årets varmeste sommeruker, og hadde sånn sett en fordelaktig prøvekjøringsuke, men vi brukte også bilens klimaanlegg mer enn hva ville gjort dersom det var litt kjøligere ute.

Med den nye batteripakken som etter den nye målenormen for forbruk i EU, WLTP, skal Leaf greie å kjøre 270 kilometer ved blandet kjøring, eller 389 kilometer ved bykjøring. Det er vanskelig å garantere at bilen går 270 kilometer for alle brukere, det å kjøre elbil handler jo veldig mye om kjørestil. Vår egen erfaring var at det var uproblematisk å kjøre noen og tjue mil med 3 personer om bord og litt bagasje – alt i en blanding av motorveishastighet, landevei og bykjøring. Og med en stadig bedre utbygget ladeinfrastruktur er det ikke vanskelig å legge ut på lengre turer. Med hurtigladere som fyller batteriet med ca. 50 prosent på den tiden det tar å spise en hamburger på en bensinstasjon, ja, så er det jo absolutt positivt, så fremt det ikke er 3 andre elbiler foran deg i ladekøen…

 

 

Lik, del og følg oss: