Prøvekjørt: Nissan Navara AT32: Barskt

Navara + Artic Truck = Sant.

Nissans pick-up Navara er i utgangspunktet en tøff bil, men etter en oppgradering hos det islandske bilombyggingsfirmaet Artic Truck blir Navara ordentlig barsk.

AT står for Arctic Trucks og 32 representerer diameteren på hvert offroad-dekk i tommer. AT32-oppgraderingen er tilgjengelig for alle Navara Double Cab-versjoner. Prislappen er 79.000 kroner, og utvilsomt noe denne redkasjon vil anbefale dersom du går med planer om å kjøpe en Navara.

Den mest synlige oppgraderingen er hjulopphenget som er hevet for å optimalisere ytelsen og gi økt bakkeklaring. Den er nå 24,3 cm sammenlignet med 22,3 cm på standard Navara. Maks. innkjøringsvinkel har nå økt til 35° (opp fra 30,4°), mens rampevinkelen nå er på 24° (opp fra 22,0°). Disse tallene sier deg kanskje ikke så mye, og er ikke så relevante med mindre du er litt utenfor allfarvei. Men i vanlig trafikk er den ekstra høyden definitivt et pluss. Det er riktignok bare 2 cm, men føles mer. De større hjulene gjør at bilens høyde til sammen øker 4 cm, men 2 av dem er altså tilskrevet bakkeklaringen.

Andre synlige oppgraderinger inkluderer hjulbuen som er utvidet og utviklet for å forsterke den økte bakkeklaringen, samt gi bedre understellsbeskyttelse under ekstrem terrengkjøring. Beskyttelsesplatene beskytter motoren, girkassen og drivstofftanken.

De 17” lettmetallfelgene er utviklet av Arctic Trucks mens 32” dekkene er spesielt utvalgt for å forbedre trekkraften under terrengkjøring, samtidig som kjøreegenskapene på vei opprettholdes. Disse store dekkene lar føreren for eksempel redusere trykket i myk sand eller snø for økt trekkraft.

En slik funksjon er neppe noe man bruker mye, men er supert dersom dyp snø må forseres, selv kjørte jeg en lignende bil over Islands største isbre for noen år tilbake, og da var det alfa og omega å redusere lufttrykket slik at flaten mot snøen ble størst mulig.

Men ved vanlig kjøring på det sentrale Østlandet er ikke dette så relevant for de fleste kundene vil vi tro, men muligens spiller image-faktoren inn, og man lander på en slik utgave likevel?

Utseendemessig var testbilen lakkert i en oppsiktsvekkende oransjefarge som stod i flott kontrast til de sorte felgene, de sorte hjulbuene og ikke minst den sorte veltebøyelen og kufangeren.

Innvendig har Artic Trucks holdt seg unna interiøret, det er standard Navara, uten at det er negativt. Innvendig møter man en førerorientert plass med analoge lettleste instrumenter. Mellom turteller og hastighetsmåler finner vi et lite TFT-display som viser kjørecomputerfunksjoner. Fra rattet styres telefon, cruisekontroll, volum, sangskifte etc. I midtkonsollen finnes infotainmentskjermen som er omkranset ev sort elegant pianolakk. I forkant av girspaken er det plass for oppbevaring av eksempelvis mobiltelefon, men her burde det glatte underlaget vært byttet ut med noe med mer friksjon slik at mobiltelefonen ikke farer under setet i første sving. Infotainmentskjermen kunne også vært både større og bedre oppløst. På toppen av dashbordet er det plass for småting eller dokumenter og også her er det strømuttak.

Midtkonsollen har doble koppholdere og det er også rause koppholdere i dørene.

Testbilen var også utstyrt med både hengerfeste og et kjekt ryggekamera som er veldig greit å ha på pick-up. Vår dobbelt-cab testbil hadde ikke baksetet, men fire dører, så man får også et godt oppbevaringsrom der bak. Og nettopp dette var litt viktig siden bilen var utstyrt med et trekk på planet som låses i bakkant, og er av typen borrelås. Vi vil nok ikke anbefale en entreprenør å plassere dyrt utstyr under trekker som nok ganske sikkert kan skjæres opp med en stanley kniv.  Men muligheten til oppbevaring bak forsetene gjør jo dette uproblematisk.

På veien oppfører Navara AT32 seg som en ”typisk” pick-up. God og enklest å kjøre i 2WD-modus. Legg inn firehjulstrekken og svingradiusen endres drastisk. Og med litt vekt på planet blir bilen bedre å kjøre, men slik er det jo i pick-up verden.

Testbilen var utstyrt med en kraftig 2,3-liters dieselmotor på 190 hk, og som i vår testperiode presterte et snittforbruk på 0,59 liter pr.mil. Bilen har vider en slepekapasitet på 3,5 tonn og takler nyttelast på 940 kg. En ordentlig arbeidshest med andre ord – en arbeidshest med personbilkomfort.

 

Lik, del og følg oss: