Prøvekjørt Subaru XV 2.0i Premium: Kongen av vinteren

Vinterens store snøfall gjorde det det pent og hvitt, men samtidig ble skapt en del utfordringer for mange bilister, men med XV-modellen fra Subaru som botemiddel kan man heller nyte den kalde fine tida.

XV har vært en av Subarus sikreste bestselgere helt siden modellen kom på markedet i 2012, og nå er altså tiden kommet for en ny generasjon av denne kompakte SUV-modellen.

Nye XV er blitt større enn forgjengeren, 1,5 cm lengre og 2 cm bredere. Bakkeklaringen er solide 22 cm, og bilen har selvsagt med seg alle de velkjente Subaru-egenskapene: Boxermotor og lavt tyngdepunkt, symmetrisk firehjulsdrift og høy sikkerhet. Bakkeklaringen gjør jo mye for fremkommeligheten, men det er selve firehjulstrekksystemet som virkelig er ”greia” med nye XV. Vi kjørte bilen på veier hvor vi normalt sett ikke hadde turt å kjøre med en del andre biler, i hvertfall i vinterhalvåret. Firehjulstrekkere inkludert. Det er som kjent stor forskjell i de ulike systemene, men Subaru har et avansert og skikkelig gjennomprøvd system som sørger for at du kommer frem. På vanlig vei kjører XV godt og forutsigbart. Man merker at støynivået er bedret fra forgjengeren, og om bord gleder vi oss over et forfinet interiør. Blant annet høyoppløslige inforskjermer med god grafikk og lesbarhet. Knapper og brytere er flyttet litt slik at ergonomien er på topp. Det er på sett og vis å betrakte som sjokoladetrekket på ispinnen, men det er alt man ikke ser som imponerer aller mest, og det er kjernen i bilen, nemlig firehjulstrekksystemet. I løpet av testperioden ble dyp snø ble forsert uproblematisk og selv med stopp midtveis i bakken, som sjelden er særlig smart, så maktet XV uten nevneverdige utfordringer, å krafse seg videre frem til destinasjonen. Kjemisk fritt for skremmende skliøvelser eller hjulspinn. En interessant side ved dette er at man som sjåfør blir tryggere. På seg selv og bilen. En nølende og usikker sjåfør kan være uheldig. Svært uheldig. Nå gjør ikke XV eller andre Subaru-modeller med tilsvarende system automatisk alle sjåfører til 100 prosent selvsikre og kompetente sjåfører, men langt unna sannheten er det ikke.

Testbilen var dessuten med Subarus Lineartronic automatgirkasse. Denne fungerer alldeles utmerket sammen med 2-liters motoren på 156 hk.

Nykommeren er selvsagt spekket med avansert utstyr, som for eksempel Subarus førerassistansesystem EyeSight. Førerassistentsystemet benytter kameraer og sensorer som følger trafikken og reagerer og ved farer. Ved bruk av cruisekontroll vil systemet også sørge for å holde korrekt avstand til forankjørende bil og varsle og eventuelt gjøre inngrep dersom man er i ferd med å krysse de oppmalte linjene i veibanen. Førerplassen får godkjent og vel så det. Høyt plassert informasjonsskjerm, navigasjonsskjerm under dette. Det betyr at sentral informasjon er tilgjengelig uten å vike blikket langt fra veien. Instrumenteringen er klassisk og analog med turtall til venstre og hastighet til høyre. Midt mellom disse er en fargeskjerm som viser kjørecomputerfunksjoner etc. Fra rattet styrer man adaptiv cruisekontroll, lydanlegg, rattvarme, telefon og kjørecomputer. Det sorte skinninteriøret er stilig mot de røde sømmene som finnes på rattet i i vangene på setet og i midtkonsollen. Interiøret er nok ikke av de mest moderne, men hva så, det er ikke derfro man kjøper denne bilen. Her er det snakk om en høyreist kompakt SUV med uovertruffen fremkommelighet.

 

 

Lik, del og følg oss:

Legg igjen en kommentar