Prøvekjørt: Toyota Yaris GRMN – Liten og frekk

Toyota Yaris GRMN er en av de morsomste bilene vi har kjørt på lenge. Liten, lett og hissig. Dessverre er de 400 bilene som ble produsert for Europa for lengst revet vekk. Men det finnes 3 i Norge – og vi har prøvekjørt en av dem.

Det Europeiske markedet ble tilgodesett med 400 slike biler. 350 skulle selges til kunder. 50 skulle være tilgjengelig for pressen. I Norge finnes 3 av disse, to er solgt til kunder på Vestlandet og den tredje er å finne hos den norske Toyota-importøren.

Yaris GRMN bygger på 3-dørs varianten av Yaris, og skiller seg såklart ut i mengden med sitt dekor, men vi kunne ønsket at de hadde tatt i enda et par hakk, med utbygde skjermer etc. Bilen har en takspoiler som også er med på å skille den fra en ordinær Yaris. De svarte felgene står i fin kontrast til de hvite bremsekaliperne. Det senter-plasserte eksosrøret tar seg også bra ut. Innvendig er det Recaro-stolene som vitner om at dette er en bil litt uten om det vanlige. De gir suveren støtte og er finfin ”eye-candy” i et ellers litt traurig interiør. Toyota har pimpet opp med eget GR-ratt med rød søm og rød og hvit søm på de alcanataratrukkede setene.

Etter mange år uten satsning på motorsport er Toyota igjen på banen – bokstavelig talt.

Vi snakker både Formel 1, Paris-Dakar og rally, og resultatene lar ikke vente på seg.

Som del av denne satsningen bestemte firmaet TOYOTA GAZOO Racing seg i 2015 for å utvikle en liten bil for bane, og valget falt på Yaris som allerede kunne vise til gode resultater i World Rally Championship – WRC.

 

Kort fortalt fant man en ledig ”garasje” knyttet til Nürnburgring, og en ettertraktet mester på utvikling av banebiler. Så hadde vi plutselig et ”etternavn” – Gazoo Racing, Master og Nürnburgring.

Mesteren heter for øvrig Stijn Peeters og hans idéer ble satt på prøve på banen av Vic Herman. I praksis ble det mange banerunder for sistnevnte, og tilsvarende tilbakemeldinger til førstnevnte før det endelige resultater ble erklært ferdig.

 

Underveis ble det gjort enkle, men effektive designjusteringer på den originale Yaris-kroppen.

Teknisk finner vi imidlertid mer fundamentale endringer. Her er det valgt enkeltkomponenter fra øverste hylle. For fremdrift er valgt Toyotas egen 1,8 liter VVT-i motor som utgangspunkt, godt hjulpet av kompressor som gir vesentlig jevnere effektkurve enn turbo.

For å redusere spinn og øke respons er valgt en finjustert og påkostet Torsen differensial.

Motoren i GRMN har også oppgradert tenning og innsprøytning, bedret luftinntak og hva de kaller en unik kjøling av oljen.

Rotor-kompressoren er levert av Magnuson Eaton og kjøles med vann, og eksosanlegget sørger for at kraftverket blir kvitt all overskuddsluft på en tilfredsstillende måte.

Understellet er selvfølgelig senket noe og dempere fra Sachs Performance gir bilen den rette følelsen av kontant kontakt med underlaget, selvfølgelig godt hjulpet av kraftig forsterkede stabiliseringsstag.

Alt dette for at et kraftverk på nevnte 1,8 liter tunet til 212 hk skal kunne utnyttes til fulle. Med bilens vekt på 1.135 kg gir forresten 212 hk 5,3 hk pr. kilo bil og 6,4 sekunder etter start passerer nåla 100 km/t. Toppfarten er elektronisk begrenset til 230 km/t. Rødmerkingen starter på 6.800 o/min og det er på det rene at dette er en bil som bare blir bedre og bedre når den presses litt.

Og ja, den vesle ”gocarten” trives når svingene kommer tett. Den ligger rett og slett som et frimerke mot underlaget. Og i vanlig trafikk er heller ikke bilen ”umulig” å kjøre. Den funker alldeles utmerket i det daglige, og den sportslige, harde kløtsjen venner man seg til.

Denne er det ikke lett å få fatt i, men det kan jo hende en av de 3 bilene på norsk landjord dukker opp på finn.no etter hvert. Følg med!

Lik, del og følg oss: