Prøvekjørt: VW T-Roc Design 150 hk TSI DSG – Mer trenger man kanskje ikke?

Med T-Roc fikk Tiguan en lillebror, og markedet en kul og absolutt attraktiv SUV/ Crossover som kanskje er nok for mange.

Er du av dem som ikke har behov for plassforholdene som storebrødrene til T-Roc byr på, men ønsker deg en barsk høyreist bil. Og muligens har du ikke behov for firehjulstrekk, ja da kan svaret være denne T-Roc varianten vi testet – en svært godt utstyrt bil med de siste innen sikkerhets og komfortutstyr, men med en kraftfull 150 hesters bensinmotor under panseret og en flott 7-trinns DSG automatgirkasse. Dette er i utgangspunktet en bil til noe over 330.000 kroner, men testet bil var pålesset en del ekstra og endte følgelig på 385.000 kroner (uten leveringskostnader), og det synes etter våre begreper å være en grei deal.

T-Roc-er Volkswagens nyeste SUV, og den føyer seg pent inn i rekken av Tiguan, Tiguan Allspace, storebror Touareg og etterhvert den nye kompakt-SUV´en T-Cross. 

T-en i navnet refererer til bilens stamfedre, Tiguan og Touareg, som har bidratt til den nye modellens SUV-DNA. Den høye sittestillingen, de robuste kvalitetene og muligheten for  firehjulsdriftsystemet 4MOTION er styrker som er hentet fra de andre SUV-modellene i Volkswagens portefølje. ”Roc”-delen av navnet stammer fra engelske ”Rock” og spiller på at modellen er posisjonert for å kombinere de robuste kvalitetene til en SUV med smidigheten til en bil i kompaktklassen. T-Roc kommer til å rokke ved segmentet, uttaler produsenten selv om nykommeren.

T-Roc er myntet på en rekke kundegrupper, og skal passe like godt til aktive single, familier som setter pris på fleksibiliteten og par med voksne barn. Crossoveren er drøyt 4,2 meter lang (25 centimeter kortere enn Tiguan) og har en akselavstand på 2,6 meter
I midtkonsollen finnes også et skruhjul som lar deg velge mellom ulike kjøreprogrammer. Førerstøttesystemer slik som antiskrens/antispinn sørger også for å bistå på en måte som er mer optimal i forhold til underlaget. Dette betyr at man i ro og mak kan nyte kjøreturen og konsentrere seg om å manøvrere bilen.

T-Roc er spekket med moderne teknologi, og kan blant annet by på en ny generasjon av det heldigitale instrumentpanelet Active Info Display. Dette i kombinasjon med Volkswagen App Connect (standardutstyr) gir kunden muligheten til å speile innhold fra sin egen smarttelefon.
T-Roc kan naturligvis også leveres med et utvalg av førerassistansesystemer. Alle modeller leveres med Lane Assist, Front Assist med fotgjengerovervåkning og City nødbrems samt tretthetsvarsling som overvåker sjåførens tilstand og varsler når det er på tide med en pause. Dette er flotte teknologier som man raskt verdsetter, og utvilsomt bidrag til færre ulykker langs våre veier.

På veien kjører bilen godt. Forutsigbare kjøreegenskaper takket være et kompetent understell, direkte styring og 150 bensinhestekrefter kler bilen godt- særlig i kombinasjon med den lynkjappe 7-trinnsautomatgirkassen. Bilens bakkeklaring gjør at du kanskje ikke har behov for firehjulstrekk, og det sparer man flerfoldige titusener av kroner på. Som nevnt innledningsvis er ikke T-Roc er diger bil, men kanskje stor nok for mange av kundene, og i motsetning til storebrødrene er denne et par hakk greiere å parkere på trange steder, og dette er kanskje greit å ha i mente for dem som velger T-Roc.

Lik, del og følg oss: