Sjekk ut CLA Shooting Brake

Nye Mercedes-Benz CLA Shooting Brake har vokst i alle retninger, men beholder sitt særegne coupé-design. Et helt nytt motorprogram sikrer lave utslipp, og infotainment-systemet kan for nå også styres med håndbevegelser. 

– CLA Shooting Brake startet sitt liv som en nisjemodell, men er nå flere kunders første møte med Mercedes-Benz. Mye av årsaken ligger i et sterkt fokus på design, praktiske egenskaper og teknologiske nyvinninger, sier Kjetil Myhre, PR- og Informasjonssjef Mercedes-Benz personbil.

I den nye Shooting Brake-varianten har også det praktiske aspektet fått ekstra oppmerksomhet. Modellen er nesten 5 centimeter lenger og bredere enn forgjengeren og bagasjerommet har vokst til over 500 liter. Med de to-delte baklyktene har innlastingen blitt 23 cm bredere som gjør innlasting betraktelig lettere.

Styr bilen med håndtegn

Brukergrensesnittet MBUX er i kontinuerlig utvikling og får stadig bedre funksjonalitet. Blant annet forstår systemet langt mer komplekse stemmekommandoer enn tidligere, og CLA er utstyrt med bevegelsessensorer i det innvendige speilhuset.

Det gjør det mulig å tilpasse skjerminnhold så snart hånden nærmer seg berøringsskjermen i dashbordet eller styreflaten i midtkonsollen. I tillegg er systemet i stand til å skille mellom førerens og passasjerens ønsker og vet eksempelvis hvilket sete som eventuelt skal starte massasjefunksjonen.

Videre kan leselampen enkelt slås av og på ved å strekke en hånd mot speilet. Og leter man etter noe i passasjersetet lyser det automatisk opp. Så snart hånden forlater området, slås lyset automatisk av igjen.

Kommer med smarte anbefalinger

Energizing komfortkontroll kobler sammen alle bilens komfortsystemer, som klimaanlegg, atmosfærebelysning, massasje, duft og musikk. Her kan føreren konfigurere et bestemt velværeoppsett som passer deres humør og behov. Dersom man har en smartklokke (Garmin) som er koblet til bilen vil Energizing Coach komme med anbefalte oppsett basert på stressnivåer, søvnkvalitet og puls, i tillegg til bilens telemetridata.

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: