Sterkere Nissan Micra

Nissan Micra får nye motorer med mer krefter og lavere utslipp.
Micra-porteføljen utvides nå med nye motorer. IG-T 100 PS med 1-liters bensinmotor og manuelt gir eller Xtronic automatgir. Bensinmotoren DIG-T 117 PS er en «warm hatch» toppversjon med lavere bakkeklaring, oppgradert hjuloppheng og skarpere styrefølelse.

Den nye spesialversjonen av Micra N-Sport har en eksklusiv designoppgradering-

Tre nye alternativene fyller dermed ut Micra-porteføljen. Den nye drivlinjen kompletterer den eksisterende 1-liters bensindrevne sugemotoren og dieselmotoren på 1,5-liter og 90 hk.

– 1,0-liters IG-T 100 hk manuell

Den splitter nye 1,0-liters turboladede IG-T bensinmotoren yter 100 hk med en 5-trinns manuell girkasse. Den er helt kompatibel med Euro6d-Temp-regelverket og erstatter 0,9-liters bensinmotor på 90 hk. Den byr på mer kraft (+10 hk) og høyere dreiemoment (+20 Nm) samt lavere CO2-utslipp (-13 til -15 g/km, avhengig av modellen) og bedre drivstofføkonomi (-0,6 til -0,7 l/100 km, avhengig av modellen), noe som gir reduserte eierkostnader.

– 1,0 liters IG-T 100 hk Xtronic

Nissan Micra er nå tilgjengelig med Xtronic automatgir. Den er koblet til den samme nye 1-liters motoren IG-T på 100 hk som er beskrevet ovenfor.

Automatgir er et populært valg blant urbane førere som sitter mye i kø, og ventes å øke enda mer i popularitet: I 2016, da Nissan lanserte denne Micra-generasjonen, sto modellene med automatgir for 12 % av det samlede salget i segmentet. Det tallet forventes å doble seg i 2020 og passere 30 % i 2022.

– 1,0-liters DIG-T 117 hk manuell

Det nye flaggskipet i Nissan Micra-porteføljen er 1-liter DIG-T 117 hk turbobensinmotor, som er koblet til en mer ytelsesorientert 6-trinns manuell girkasse.

Dette er ikke bare en finjustert og kraftigere versjon av 100 hk-motoren, men en annen motor. Den er utviklet av Renault-Nissan-Mitsubishi- alliansen i samarbeid med Daimler, parallelt med en 1,3-liters bensinmotor, som nylig ble lansert i Nissan Qashqai crossover SUV.

DIG-T 117 hk-motoren har fremdeles bare tre sylindere og er utviklet for å gi kundene en mer ytelsesorientert kjøreopplevelse med et dreiemoment på 180 Nm pluss ytterligere 20 Nm på overboosten – altså til sammen 200 Nm. Dette er kraftig opp fra den utgåtte 0,9-literen med 90 hestekrefter, som hadde maksimalt moment på 140 Nm.

Micra med den nye toppmotoren spurter nå 0–100 km/t på 9,9 sekunder (med 117 hk), noe som er et helt sekund raskere enn 100 hk manuell (10,9 sekunder). Det er for øvrig 2,2 sekunder raskere enn den utgåtte 0,9-liters 90-hesteren som gjorde samme øvelse på 12,1 sekunder.

Micra 117 hk har mer dynamiske kjøreegenskaper takket være forskjellige endringer, for eksempel lave bakkeklaring (-10 mm), pluss en ny justering av opphenget for å optimalisere fordelene av reduksjonen. Skarpere styreegenskaper gjør bilen mer spenstig og morsom å kjøre.

Ytelsesverdiene er oppgitt nedenfor:

Effekt (hk) Dreiemoment (Nm) NEDC-BT CO2-utslipp (g/km) NEDC-BT drivstofforbruk (l/100 km) WLTPCO2-utslipp (g/km) WLTPdrivstofforbruk (l/100km)
1,0 liter3 syl. 5MT 100 @ 5 000 o/min 160 @ 2 750 o/min 103–105 4,5–4,6
1,0 liter3 syl.Xtronic 100 @ 5 000 o/min 144 @ 2 000 o/min 111–115  4,9–5,1 
1,0 liter3 syl. 6MT 117 @ 5 250 o/min 180 @ 1 750 o/min(+20 Nm overboost) 114 5,0

Bruk av NEDC-BT- eller WLTP-data, avhengig av markedet

Nye Nissan Micra N-Sport

Nissan Micra N-Sport er en ny spesialversjon for 2019, skapt for å utnytte Micraens sportslige design og kjørevennlige personlighet. Bilen ligger i hjertet av «warm hatch»-kategorien av B-segmentet, der man finner konkurrenter som Ford Fiesta ST Line, VW Polo R-Line, Peugeot 208 GT Line og SEAT Ibiza FR.

Nykommeren har en rekke svært attraktive designoppgraderinger som bidrar til at den skiller seg ut fra mengden.

UTVENDIGE OPPGRADERINGER

  • Karbon-finish på alufelgene og speildekslene
  • Svart glansfinish på sidelistene og støtfangerne
  • N-Sport-merke på baksiden
  • Bakrute uten innsyn
  • Halogen-tåkelys foran

INNVENDIGE OPPGRADERINGER

  • Interiør i Alcantara/kunstskinn
  • Hvite lufteventiler
  • Armlene i forsete
  • Svart innertak
  • Gulvmatter med sportslig utseende
  • Ryggekamera med parkeringssensorer
  • iKey (fjernstyring med startknapp til motoren)

Nye Nissan Micra N-Sport er tilgjengelig med alle de tre nye drivlinjene – 1,0 liters IG-T 100 hk manuell og Xtronic pluss DIG-T 117 PS manuell – i tillegg til den eksisterende 1,5 liters dCi 90 hk diesel. Den er tilgjengelig i fire karosserifarger – Passion Red, Solid White, Gunmetal Grey og Enigma Black.

 

 

Lik, del og følg oss:

Mer å lese: