Subarus nye «grønne» Forester og XV

Subaru XV og Forester er nå kommet som hybrider

 

Nytt om Bil har prøvekjørt Forester og XV i deres rette element. I offroad-løyper og på lange strekk med skogsbilvei.

Riga, Latvia.

Jeg ser bare panseret og grantopper noen sekunder, før forgrunnen synker og bunnen av en bratt, svingete jordbakke kommer til syne. Instruktøren ber meg slå på X-Mode. Foresteren tar oss trygt ned på egen hånd. Alt jeg gjør er å styre.

Neste runde er med XV. Det går like bra. Ikke så rart. Samme understell, motor og fjæring.

De to store endringene fra tidligere modeller er hybrid og design. Subaru sier at hver eneste linje er ny. Det kan godt være. Bilen ser smudere ut enn forrige årgang – men har fortsatt Forester skrevet over hele seg. XV har videreført designet fra 2018-modellen.

Særlig er Foresters front gjenkjennelig, mens bilen i bakkant skiller seg mer ut fra forrige generasjon. Baklyktene er tverrstilte. Bakluken åpner seg forresten raskere i 19-modellen enn tidligere.

Alt lys er nå LED. Også hovedlysene. Fjernlysene veksler automatisk mellom fullt og blendet. Både fjern- og nærlys er kurveresponsive. Og standard fra innstegsnivå.

Kun én motor på menyen

Den aller største nyheten er selvsagt innføringen av hybriddrift, trinn étt i elektrifiseringen av Subarus modeller.

Drivlinjemenyen består kun av dagens: Bensin- og elmotor i kombinasjon med en redesignet trinnløs, CVT automatkasse. Subaru kaller kassen Lineartronic – og den har åtte forhåndsprogrammerte trinn. Selvsagt dreier det seg ene og alene om permanent drift på alle fire hjul.

Men, det er ikke snakk om en hvilken som helst dagens rett. Boxeren er beholdt, men er 80 prosent ny. Endringene sørger (blant annet) for mindre friksjon og bedre forbrenning – som i sin tur resulterer i lavere utslipp og forbruk samtidig som høy effekt opprettholdes.

Sparer mest i sakte fart

Subaru XV og Forester er nå kommet som hybrider

Tall her er to liter, fire sylindre og makseffekt 110 kw (150 hk) og et dreiemoment på 194 Nm ved 4000 o/m. Akselerasjon null til hundre for XV versus Forester går på henholdsvis 10,7 og 11,8 sekunder. Total systemeffekt – kombinasjonen av el- og forbrenningsmotor er ikke oppgitt.

De ti kilowattene fra elmotoren virker på alle fire. Det gjør at X-Mode slår inn tidligere, og det fikk vi selv erfare i løypa. Mindre hjulspinn i starten gir ytterligere godt grep på et firehjulstrekk-system som er i verdensklasse i utgangspunktet.

Forbruk og utslipp er gitt ut fra kombinert kjøring: Forester 0,69 l/m og 156 gr/km. Kanskje litt urettferdig, siden det er i lave hastigheter og ved mye stans og igangkjøring hybriden sparer aller mest i bensin og miljøskadelig utslipp.

Uendret bagasjeplass

Elmotoren på 10 kw (13, 6 hk) er montert i bakkant av automatkassen, og styres av elektronikken. Den virker på alle fire og har et dreiemoment på 65 Nm. Litiumion-batteriet har en spenning på 109 volt, og er plassert over bakakselen.

I hastigheter under 40 km prioriterer systemet batterienergi

Dette stjeler ikke bagasjeromsplass, som er på 509 liter. Den litt mindre XV byr på 385 liter. Begge tall gjelder når bakseteryggene er oppslått.

Selvladende

Subaru XV og Forester er nå kommet som hybrider

Ingen ledning er å finne på disse hybridene: Batteriet fores med regenerert energi. Energioverskuddet samles fra bremsing og kjøring på lavt gir i nedoverbakker – du kan gire med hendlene på rattet. Skulle batterinivået bli lovlig lavt, ruter boxermotoren litt av sin egen energi til batteriet.

Elmotoren virker både som fremdriftsmotor og som dynamo, og kobles helt ut når det ikke er behov for den. Ikke noe energitap fordi bensinmotoren må trekke elmotoren unødvendig, finner sted.

Den grønne kraften hjelper til ved igangsetting og akselerasjon, men også under kjøring – selv om du ikke kommer langt på kun el. Men i hastigheter under 40 km prioriterer systemet batterienergi.

Forbedret assistentsystem

EyeSight er Subarus førerassistentsystem. Det er omfattende, og nå ytterligere forbedret. Lysene er nevnt. Autobrems, adaptiv fartsholder, styreassistanse, filskift- og vinglevarsler er bare noen av hjelpemidlene som er standard.

Tilleggspakken har Driver Monitoring System – som ved hjelp av ansiktsgjenkjenning varsler føreren hvis blikket i mer enn tre sekunder ikke følger trafikken foran. Det funker. Vi kjørte med blikket ut av sidevinduet et lite stykke – og det begynte å pipe godt mens en varsellampe blinket frenetisk.

Blindsonevarsler og ryggeassistanse som varsler og hindrer fører fra å rygge ved kryssende trafikk eller ved andre hindringer bak er en del pakken.

Du må opp i premiumpakken for å få det, men denne er bare nummer to i rekken av fire utstyrsnivåer. Allerede den rimeligste er meget komplett i forhold til toppnivået.

Interiør og instrumentbord er fiffet opp – med åttetoms berøringsskjerm. På topp sitter en liten ekstraskjerm som viser hybridfunksjonene.

Subaru XV og Forester er nå kommet som hybrider

Lekkert interiør

Interiøret i Forester og XV er forseggjort. Kvaliteten i dashbordmaterialet virker avgjort god. Instrumenteringen er oversiktlig og alle betjeningshendler er innen grei rekkevidde.

Dag to kjørte vi mange mil på skogsbilvei av varierende kvalitet med Forester – men selvsagt også på riks- og motorvei.

Det er i ulendt terreng Subaru imponerer. (Vinterstid enda mer – kjører selv XV på åttende året). Lengre fjæringsvei sørger for god komfort, selv om veidekket er svært så ruglete. Ruten gikk langs god grusvei og innom svært så trange og svingete traktorsport. På enkelte steder var veien nærmest en lysning i skogen. Hull var et par steder markert med svære greiner som var stappet nedi bakken. Anstrengende? Nei. Bare morsomt. Det var Forester i bruk slik mange anvender SUV.

XV fikk vi ikke prøve andre dagen – men bakkeklaringen er lik. Så også sporvidden på 268 centimeter.

Stivere chassis

Bakkeklaringen er fortsatt 22 cm, slippvinklene er henholdsvis 20 og 26 grader foran og bak for Foresters vedkommende. Bredde, lengde og høyde 182, 463 og 167 centimeter, mens XV er nesten identisk med utgående modell, selv om bilen er bygget på den nye Subaru Global Platform som betyr stivere chassis, mindre krenging og bedre retningsstabilitet og fjæring.

Prisene for Forester / XV starter på 510 000 / 450 000 for innstegsmodellen. Tilhenger-tilhengere skal vite at Forester trekker opptil 1800 kilo.

Subaru Forester Hybrid har fått et spenstigere, men gjenkjennelig utseende. XVs look er moderne urbant. Og teknologien går i riktig, klimavennelig retning. Lavere forbruk og utslipp – mens bilenes egenskaper for sikker kjøring i vanskelig terreng både er beholdt og forbedret.

Nye Forester og XV er i salg i november.