Teknologisk løft for Qashqai

Helt nye drivlinjer i populære Nissan Qashqai løfter kvaliteten et solid hakk. Ikke bare er forbruk og utslipp vesentlig redusert, men effektene er bedre – og det er kjøreopplevelsen også. I tillegg er infotainmentsystemet nytt.

Borte er 1,2- og 1,6-litrene. En 1,3-liter tar over for bensinutgavene. Også CVT-automaten er historie. En splitter ny såkalt dobbelkløtsjkasse (DCT) fikser automatgiringen for deg.

Alt utviklet av alliansen Renault-Nissan-Mitsubishi i samarbeid med Daimler, som på sin side skal benytte motorene i enkelte Mercedes-Benz-modeller. Klasse A ble nevnt på First World Drive i Barcelona i midten av oktober – der Nissan presenterte innovasjonen for motorpressen.

Samme motor har ytelser på 140 eller 160 hester. Sistnevnte effektnivå er å få i kombinasjon med den nye syvtrinns DCT-kassen eller sekstrinns manuell girkasse. Minste motoreffekt leveres bare med manuelt gir.

Miljøkrav pusher forbedringer

WLTP-prosedyren er det som har dyttet sterkest på utviklingen av den nye drivlinjen. Motorene holder Euro 6d Temp-standard – klar for WLTP-testene som alle nye bilmodeller nå må følge.

Alliansen og Daimler har virkelig tatt seg inn i de innerste aksler når de skrudde sammen Qashqais nye kraftkilde. Her er ikke så mye tukling med softwaren som gjennomgripende tekniske endringer – i samspill med programvaren – som har gitt resultatet: En svært så smidig motor med lavt utslipp og forbruk, samtidig som reaksjonstider og trekkevne er forbedret.

Fabrikkspekk for 160-hk med manuell giring er for eksempel 20 newtonmeter høyere dreiemoment enn utgående 1,6 liter med 163 hk. Co2-utslippet er 13 gram per kilometer lavere, nå på 121 g/km. Forbruket oppgis til 0,55 l/m – målt med 17-toms felger som er standard. 18 eller 19-toms er tilgjengelige.

Raskere forbikjøringer

1,3-literen byr på 25 hester og 50 newtonmeter mer enn den gamle 1,2-literen sine 115 hk. Mer spesifikt 240 newtonmeter og som nevnt 140 hester. Utslipp og forbruk opplyses til å ligge på 121 CO2 g/km og 0,53 l/m. NOx er ned med 25 prosent.

Fartsøkningen ved for eksempel forbikjøring er betydelig forbedret. Fra 80 – 100 i fjerde er tiden redusert med hele 1,2 sekunder, 18 prosent kutt i tida. Fra 100 til 120 i sjette er forbedringen hele 35 prosent. Tallene gjelder 1,3-literen. 1,6-literen byr på bittelitt bedre akselerasjon.

Det kanskje aller viktigste for kjøreopplevelsen er at motoren, uansett oppsett, leverer fra et langt lavere turtall enn tidligere. Maks dreiemoment ligger inne med et turtall på motoren fra 1600 til 3500 omdreininger i minuttet. Det betyr smidig kjøring med kraftressurser over et bredt spekter.

Bedre lyddemping

Som følge av at bilen er noen kilo lettere, er motorfestene nye og understellet justert. Det er hørbart, i positiv forstand. Støynivået i nye Qashqai er helt klart på et akseptabelt nivå. Lite vindstøy selv i høye hastigheter. Motoren summer sin lave sang.

Slag og støt fra underlaget tas svært godt opp i understellet, og kverker mye lyd fra underlaget – og dempingen og fjæringen er det ingen ting å si på. Bra tilpasset familiebilen. Passe myk samtidig som det er minimalt med krenging – iallfall under «vettug» men rask kjøring på svingete spanske landeveier.

Solid kvalitetsløft

Styringen er korrigert. Den føles mer dynamisk, mer direkte og på gjennom rattbevegelsene. Og det vil nok tidligere qashqaieiere glede seg over.

Jo – nye motorer har definitivt gitt Qashqai et solid løft, ikke bare teknisk og miljømessig – men også i form av bedre kjøreegenskaper og høyere kjøreglede, det siste for de som synes det er viktig.

DCT-kassen veksler plettfritt mellom sine syv trinn, selv om du akselerer kraftig eller gasser på pent og prydelig som en pensjonist med autoritetsfrykt.

Stegene er greit harmonisert – vi kjørte på motorvei, vanlig «riksvei» og svært svingete vei der syklister stadig sørget for kvikkbrems og muligheten for å komme raskt opp i fart igjen. DCT gjorde jobben sin uten å kny eller bry sjåføren. Tommel opp for den nye kassen herfra.

Serviceintervallene er utvidet til 30 000 km, eventuelt ett år. De som kjører mye, sparer mye. Demokratisk nok.

Alt nytt bak skjermen

Den syv tommer store berøringsskjerm er beholdt, men det er også alt. Alle applikasjoner er enten nye eller kraftig oppgradert. Apple CarPlay og Android Auto er installert. TomTom Premium Traffic med sanntidsdata og nye 3D-kart leder deg dit du vil med centimeters avvik – og varsler om at kø kommer når … vel, når det virkelig er kø. Den holder hva den lover – det kunne vi ved selvsyn konstatere.

En ny app, Door to Door Navigation, kan lastes ned på mobilen din. Der kan planlegge kjøreruter – finne og legge inn spisepauser eller annet – og deretter sende til bilen.

Skjermbildet har fått et løft og fremstår nå litt coolere og mer oversiktlig, samt at en del knapper er fjernet. Det er lagt inn multitouch, du har nå enkeltlinjesøk, stemmestyring for mobiloppkall og opplesing av tekstmeldinger – og betjening av musikkanlegget. Og Find my Car hjelper deg til å finne igjen bilen når du har glemt hvor du parkerte den.

I markedet fra november

Nissan Qashqais ytre og indre mål er uendret. Men det frister å betegne forbedringene på miljø-, effekt- og infosiden massive. Det er en ny generasjon av den europeiske og norske bestselgeren, teknisk og teknologisk. Det synes og det merkes.

Prisene forventes å ligge på nåværende nivå med en liten korrigering – ifølge Nissan Norge. De nye motorene er i produksjon og forventes å sitte i bilene fra november. Det gjelder forhjulstrekkerene. For 4×4 er sen vinter/tidlig vår forventet tid for biler med de nye motorene.

 

Les også: Oppgradert Nissan Qashqai spisses

Lik, del og følg oss: