Tidløs futurisme preger Nissans elbilkonsept Ariya

Nissan-Ariya

På bilutstillingen i Tokyo i slutten av oktober presenterte Nissan elbilkonseptet Ariya. Modellen er en crossover SUV med to elektriske motorer. 

Ariya markerer det som blir en helt ny æra for Nissan. 

Nå redefineres merkets filosofi før den neste fasen innen bilutvikling. Konseptmodellen er 4,6 meter lang, men har stor innvendig plass, takket være elektrisk drivlinje og maksimal plassutnyttelse. 

Med høyteknologiske funksjoner, blant annet lånt fra superbilen Nissan GT-R, framstår Ariya som Nissans visjon om Intelligent Mobility. Elektrifisering og gjennomgående intelligente løsninger skal bidra til sømløs og fleksibel og trygg transport. 

Designet er en videreutvikling av det tidligere viste IMx-konseptet med V-motion-front og heltrukne baklys, korte overheng og et interiør som ikke ligner et tradisjonelt bilinteriør. 

Småbilen IMk

Selv om dette er et konsept, så kan det dristige designet og de spennende løsningene komme på en produksjonsklar modell i nær framtid. 

I tillegg til Ariya viste Nissan også småbil-konseptet IMk på bilutstillingen i Tokyo.

— Med Ariya- og IMk-konseptet ønsker vi at Nissans biler skal inneha særegen japansk DNA samtidig som de er moderne. Vi kaller det Tidløs japansk futurisme, sier Alfonso Albaisa, Nissans senior vice president for globalt design. 

Opplyst Nissan-logo i fronten, brede forskjermer, smale LED-frontlys og grill med geometrisk mønster er noe av særpreget ved designet. Baklyktene med sotede linser strekker seg langs hele bilens bredde. 

Taklinjen og felgene har en ny signaturfarge for kommende elbiler fra Nissan i kobber. 

Innvendig har konseptbilen et helt flatt gulv takket være batteripakkens utforming. Det gir gode plassforhold og forenkler inn og utstigning av bilen. 

Intelligent mobilitet

Dashbordet har integrert berøringsknapper langs hele instrumentpanelet. Når bilen ikke er i bruk, forsvinner knappene inn i skjermoverflaten. De eneste knappene er velgerknappen til betjening av en 12,3-tommers stor skjerm samt startknapp. 

Betjening av klimaanlegget er integrert i nedre del av instrumentpanelet, som er utformet i trefinér. 

Nissan Intelligent Mobility Nissan hviler på de tre pilarene Intelligent Driving (intelligent kjøring), Intelligent Power (intelligent motorisering) og Intelligent Integration (intelligent integrering). 

Ariya er utstyrt med Nissans nyeste førerassistanse-system, ProPILOT 2.0, for tryggere og komfortabel kjøring. Systemet kombinerer navigert kjøring på motorvei med autonom kjøring på motorveier med ett kjørefelt. 

Ved å bruke bilens navigasjonssystem til å manøvrere bilen på en forhåndsdefinert rute på spesifiserte veier, kan systemet hjelpe føreren både ved forbikjøringer og om- og avkjøringer på motorveier med flere kjørefelt. 

Nissan Ariya har et kraftig dreiemoment, levert fra to elmotorer. Firehjulstrekk sørger for overlegen framkommelighet og sikrer trygge og sikre kjøreegenskaper.

Fjernparkering 

Bilen kan synkronisere med førerens kjøreplan for å beregne når bilen må startes opp, og dermed klargjøre bilen til kjøring med forhåndsinnstilt kupétemperatur. På denne måten optimaliseres rekkevidden ved å bruke strømnettet til å varme opp eller avkjøle kupéen. 

Hvis planen er å plukke opp venner underveis, kan en integrert videochat-funksjon bekrefte opplysningene før man kjører avgårde. Den kan også koble sammen smarttelefonene og informasjonsdisplayet i Ariya-konseptet for å vise nøyaktig posisjon. 

Ved ankomst til bestemmelsesstedet, kan føreren bruke smarttelefonen eller dedikert enhet til å parkere bilen automatisk fra et sted i nærheten, takket være ProPILOT Remote Park. Dette kan være til hjelp for passasjerer som trenger ekstra plass eller hjelp med å komme seg ut av bilen. 

Når Ariya-konseptet står parkert på kontoret eller hjemme, støttes den av Nissan Energy-teknologi. Denne teknologien gjør det mulig å koble til energisystemer for å lade elbilbatteriet, boliger og kontorer, samt selge strøm tilbake til strømnettet.