Toppselger i salg i Norge for første gang

Bak Lexus står luksus. Og Toyota, som eier merket. Modellen ES er totalt solgt i et antall av 2,3 millioner globalt siden introduksjonen i 1989. Først nå er den å få her i landet.

Sjuende generasjon ES er senket, strukket og strammet. Mer konkret er høyden fra bakke til tak krympet med 5 millimeter. Fra de tredimensjonale baklyktene til fangeren foran må målebåndet dras ut ekstra 6,5 centimeter. Akselavstanden har økt med 5 cm til 287 cm.

Disse målene betyr neppe mye for det norske publikumet. Modellen har ikke vært å få her i landet før nå – da Lexus utvider markedet for ES med Vest- og Sentral-Europa.

– Vi gleder oss stort over å kunne tilby ES, sier Knut-Erik Jahnsen, general manager i Lexus Norge. – Målet er å selge 70 stykker i år. Og biler får vi omgående.

Sådan en vakker sedan

Nytt om Bil prøvekjørte ES 300h i Malaga, på motorvei og på landsens veier som snirklet seg mellom olivenlundene i det vakre landskapet – og sto godt som bakgrunn for denne vakre sedanen.

L-en i Lexus går igjen som designelement flere steder i karosseriet. Mest fremtredende i frontlyktene, i baklyktene og i grillen med sine loddrette spiler. Vi kjørte nivåene Luxury og F Sport – sistnevnte har såkalt spindlemønster i grillen.

Lexus kjøres frem som en bil der komfort, teknikk og design møtes – da med vellykket utfall. For all del, dagen bak rattet i ES 300h i utstyrsnivåene Luxus og F Sport fikk frem smilet og en god porsjon velbehag i denne skrotten – selv om mottoet «Work hard, play hard» er dra livsstil-imaget litte grann langt.

Les også vår prøvekjøring av Lexus RX 450hl.

Systemeffekt 218 hk

Nye ES er bygget på plattformen Global Architecture-K (GA-K), som også brukes på the comeback-kid Camry. ES er en selvladende hybrid med forhjulsdrift. Bensinmotoren har et volum på 2,5 liter – den er firesylindret og har en effekt på 178 hk (132,7 kilowatt). Den får hjelp av en elmotor på 120 hk (89,5 kW).

Til sammen gir disse en totaleffekt på 218 hk – eller 162,5 kW. Hvilket drar den 1680 kg tunge bilen fra 0 til 100 på 8,9 sekunder. Toppfarten er på 180 km/t – og er elektronisk begrenset.


Batteriet til elmotoren ligger under baksetet. Bilen starter alltid på strøm – og bruker el så langt det er mulig. Ved høye hastigheter og under akselerasjon av en viss kraft trår bensinmotoren sømløst inn. Bremseenergi i kombinasjon med at fossilmotoren også genererer strøm, sørger for ladingen.

Du kan velge om du vil kjøre kun på strøm, men batteriet går altså ikke tomt. Bensinmotoren går inn og hjelper til før det skjer.

Både utslipp og forbruk er solid lavt, med tanke på størrelse, vekt og at den har en bensinmotor på nær 180 hk. WLTP-tallene fabrikken oppgir er følgende: 0, 53 liter per mil og 103 gram CO2.

Reduserte øyebevegelser

Interiøret stikker seg diskret frem. Testbilens seter og i noen flater på dashbordet var trukket med mykt seminalinskinn. Smukt håndverk med nydelige sømmer.

Dashbordet er førersentrert, hvilket betyr at det ligger noen grader mot føreren. Det reduserer øyebevegelser som kan ta oppmerksomheten vekk fra trafikken.


En 12,3 tommers berøringsskjerm for multimedia og navigasjon dominerer instrumentpanelet. Det er klargjort for Apple Car Play – men merkelig nok ikke for Android Auto. Løsningen for androidbrukere er å laste ned Amazon Alexa. Da kan du blant annet bruke stemmekontroll.

Selve instrumentpanelet er sju tommer stort. Enkelt å skifte informasjonsbilder ved hjelp av knapper på rattet. Head Up-displayet er 11 tommer stort, og informasjonen avspeiles i frontruten.

Komfort, komfort

Setene er svært komfortable. ES glir du rundt i timevis uten å verke etter å komme ut. Ikke minst er støtten for lår, hofter og rygg god – så litt vrenging i svingene er mulig uten å skli.

Og selv om bilen er limolik, krenger den lite i kurvene. Et helt nytt understell og stivere chassis kom med den denne generasjonen, som også har såkalt Swing Valve Shock Absorber – støtdempere som kontinuerlig justerer motstanden i demperne etter veiens beskaffenhet.

Adaptivt understell har innstillinger for Eco, Normal, Sport – og F Sport også Sport Pluss. Gass og styring blir mer responsiv – og understellet strammes opp. Og du merker det godt.

Uansett om du velger å kjøre proaktivt eller på den helt sikre siden – får du en stille opplevelse. Noe lyd kommer fra motoren ved pådrag, da CVT-kassen umiskjennelig legger seg i litt høyt turtallsleie og blir der til ønsket hastighet er nådd. Kassen har åtte programmerte trinn.

Beste bakseteplass

Luxury har trippel LED-frontlys med kurvelys – i de rimeligere nivåene er single LED standard. Automatisk blending er på plass.

Alle utstyrsnivåene har all sikkerhetsteknologi som ligger i Lexus Safety Sense. Adaptiv, radarstyrt cruise control med skiltgjenkjenning, filassistent, gjenkjenning av fotgjenger i mørket (og i dagslys), autobrems – foruten elektrisk justerbart ratt og forseter.

Og et hyfst musikkanlegg. Det slår bare ikke Luxurys. Mark Levinson med 17 høyttalere står for lydkvaliteten i denne tause bilen. Stillhet kan også bli kjedelig etter en stund.

ES kan skilte med klassens beste plass til passasjerene bak. Du skal være abnormt bygd hvis knærne dine støter i forseteryggen, for å si det slik.

Priser for sikkerhet

En godt utstyrt garderobe er et must for mange blant Lexus-kundene. Da trengs det kofferter – og sedanen har et stort bagasjerom på 454 liter. Baksetene kan ikke felles ned – men baksetet skjuler en skiluke.

Så var det prisen. Luxury koster 729 500 kroner. Det er faktisk en nokså grei pris med tanke på konkurrentene i dette segmentet.

Ok, du kan få det rimeligere. Mindre utstyr bare, til 538 000 for Comfort. Så stiger det jevnt og pent via Executive og F Sport og F Sport S. F Sport har seter som gir bedre sidestøtte, et strammere understell og selvforklarende Sport + kjøremodus.

Og dessuten en bil som har vunnet Euro NCAPs pris i 2018 for sikreste større familiebil, og i tillegg best i klassen samme år for hybrider og elbiler.

Mer å lese:

Kia XCeed er Kias nye suv

XCeed er Kias nye crossover

Kia Motors slipper bilder av sin kommende, urbane crossover, Kia XCeed. Den nye CUV’en (crossover utility vehicle) har et stilig og moderne design, og er et

VW Golf R

VW Golf R: Barskingen

Ta en Golf, fyll den med 300 illsinte hestekrefter, firehjulstrekk, adaptivt sportsunderstell og 7-trinns DSG girkasse. Det blir en svært vellykket oppskrift.